Gå til innhold

Håkon´s Reodor Felgen tråd! E53 overhaling


Hawkon88
 Share

Anbefalte innlegg

Ja..

Ettersom interessene mine spriker i alle tetninger innen alt som har med teknikk og gjøre, er jeg med i mange forskjellige forum. Alt fra skogsdrift, til gamle lastebiler, serieproduksjon/mekanisering/automatisering/effektivsering innen alt fra smulteringer til felgpolering, sveising og gårdsbruk. Jeg kan ikke mye, men litt om alt. Det ble alvor av interessen etter jeg hadde forskjellige stillinger innen praktisk problemløsning og mekanisk produksjon.  Det har gitt meg en interesse for "man tager hva man haver"-reperasjoner og prosjekter. Å komme opp med kreative og enkle løsninger på kanskje enda enklere problemstillinger. Jeg liker nemlig å gjøre det meste selv, enten det er å skru bil, flytte en vegg, bygge kjøkken eller fikse en båt. Gjennomgnageren er at ting skal gjøres billigst mulig, med best mulig praktisk nytte- og være driftssikkert. Helst med et mest mulig proffesjonelt sluttresultat.

 

 

For det er jo litt sånn. Hvem har proff-verktøy for alle ting som skal gjøres? Hvem tar seg råd til å profflakkering av en gammel bruksbil som har litt rust her og der?

 

Pga en kone som liker oppussing så har det tvunget seg frem noen prosjekter inne i huset og, så interessen for sånt er og tilstede, men det er primært ting som inkluderer stål, mekanikk eller fiffige patenter og effektivisering som interesserer meg. Gode kjøp på finn.no er også en fin interesse. Jeg har vel egentlig en samlemani- uten at jeg samler på så mye mer enn drømmer.. Det hadde jo vært morsomt å ha sin egen traktor, med graveaggregat, tømmerhenger med drift på alle hjul? Eller eget sagbruk? 

Det er selvsagt mange ting som jeg pønsker på, prøver å finne løsninger på, lager meg hypotetiske problemstillinger som må løses,- og som aldri blir noe av, selvom jeg har lyst, der og da. For det hadde jo vært litt kjekt og hatt en hjemmelaget maskin som lager ved, uten innsats med hverken øks eller motorsag? Hvor den bare står og går for seg selv? Eller produsere sin egen biodiesel?

Slike ting bruker jeg en del tid på i løpet av året,- så jeg tenkte kanskje at noen andre her inne også har den samme interessen. Enten det er en hillbilly som har bygget sin egen monstertruck, eller en ingeniør som har bygget om en høytrykkspyler til vannskjærebord. Eller kanskje du har en fiffig ide, som ingen tilsynelatende har gjort før? Min ide er å bygge mitt eget stillas, så jeg slipper å betale leie, eller bruke stige når huset skal males.. Må jeg leie et stillas en uke, koster det 1500-2000kr. Det er nok til å kjøpe alt stålet man trenger.. Og da har man jo stillaset til odel og eie i all fremtid..

Gode kjøp og ideer på finn.no mottaes også med takk! Feks har jeg en ide om å kjøpe en gammel steikeovn i bakeri-størrelse for å bruke den som herdeovn til pulverlakkering. Det blir selvsagt ikke noe av, men det hadde jo vært litt kjekt å kunne pulverlakkere selv?

Diskusjoner om verktøykjøp, bruktbilkjøp, huskjøp, ombygginger av allslags for alternativ bruk,- hypotetiske så vel som reelle er lov. Her er det drømmene, ideene og kreativiteten som er målet :) Det samme med gode tutorials på hvordan man sveiser med tig, fikser et ødelagt skinnsete, bygger om en CRX til bakhjulstrekk.. Restaurert en e28 ala Pedi.. 

Dere forstår tegningen.. 

Jeg starter med noen videoer som er blant mine favoritter. Her er en som går gjennom hvordan han har bygget en CRX om til rwd.

Han bygger også sin egen turbomanifoil og forklarer godt hva man må ta hensyn til. Vel verd og se videoene som omhandler nevnte CRX.

Ron Covell´s videoer er også blant mine favoritter. Han er temmelig dyktig med tynnmetall og forklarer godt hvordan man bruker et engelsk hjul, krymper plater, osv..

Her forklarer han hvordan man tigsveiser: 

 

Colin Furze har også en del morsomme videoer. Her setter han i en cbr600 motor i en tuktuk

 

Fiffig løsning på et helt random problem..

Denne sagen er drevet av en vindmølle. Det er ganske mange interessante løsninger de har brukt for å få det til å fungere..

 

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken. Det er mange ting man kan løse billigere, mer fleksibelt og bedre tilpasset sitt eget bruk.
Jeg er ikke spesielt god til å lage mat, ingen stor interesse for det heller, men en periode var det svært populært å tilberede kjøtt etter "Sous Vidé"-metoden.

Kamerater gikk til innkjøp av stort opplegg, vakumpakkemaskin med spesialposer(koster skjorta på Elkjøp) og ulike varianter av finregulerte dyppvarmere eller egne kar med innebygget varmekolbe med regulator. For å komme i gang med Sous Vidé svei man fort av 3000kr.

Jeg satte meg et mål om å bygge min egne Sousvide med ting jeg fant i boden og billige Ebay-artikler. Målet var at komponentene ikke skulle koste stort mer enn 120kr pr. komponent. i dette tilfelle var PID-regulator med temperaturføler det dyreste, betalte vel for både regulator, Solid-state relé og temperaturføler 112kr om jeg husker rett.

Komponentliste, oppvarming:
Plastkar
Varmeelement
PID-regulator
Solid-State Relé for inn og utkobling av varme uten mekaniske deler
K-Thermocouple temperaturelement
Stålgitter til å kapsle inn varmeelement
Sirkulasjonsvifte til akvarium for å få sirkulasjon i vannet-> Jevnere varme i karet
Apparatboks til å bygge PID-regulator inn i
Lampettledning

Vakumpakking:
Fryseposer(de man finner i kjøkkenskuffen)
Doseringssprøyte(typ 50ml)
2 en-veis ventiler
Litt slange
Y-split

Mener jeg kom frem til at det kostet i underkant av 350kr totalt.

Reguleringsprinsippet er ganske enkelt:

Fig-12-Closed-loop-feedback-single-input

Du setter inn ønsket temperatur, denne verdien kommer inn fra venstre inn i en substraksjons-blokk.
I følge tegningen trekkes den ønskede temperaturen(SP=setpunkt) fra med den målte temperaturen i karet(tilbakekoblingen fra prosessen, i dette tilfellet vanntemperaturen som faktisk er i karet).

SP - PV(prosessverdi) = e (e=avviket).

Det beregnede avviket går så inn i de tre blokkene merket P, I og D.
Summen av P, I og D blir et pådrag man må ha for å oppnå ønsket temperatur.

Med litt analysering av prosessen med noen enkle tester kan man beregne hva de ulike parameterne bør være basert på hvor responsiv prosessen er(øker temperaturen raskt, eller er temperaturøkningen  ganske treg ved en endring av pådrag?).

Tegningen er tegnet som en loop hvor man følger pilens retning og gjentar seg selv hele tiden.

Jeg skal ikke gnåle rundt det teoretiske om PID, det er godt nok forklart her:
https://no.wikipedia.org/wiki/PID-regulator


Vakumpakkingen foretas med sprøyta, slangene og en-veis ventilene.
Sprøyta kobles til Y-split, så kobles det en en-veis ventil på hvert utløp, men med ventilene forskjellig vei.
Det resulterer i at man har laget en enkel vakumpumpe til å pumpe posen tom for luft.
Et alternativ er også å pakke posen med kjøtt i et kar med vann.

Har testet det et par ganger, og Sous-viden fungerer utmerket.

12734080_10156615276525341_6913721232490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjerringen har lyst til å kjøpe et småbruk på et tidspunkt. Hun vil ha mer dyr enn hva vi har plass til nå, og jeg vil ha skog.

Forøvrig er skog en temmelig grei og tilnærmet risikofri investering, hvor man kan regne rundt 2-3% avkastning pr år i gjennomsnitt. Det er ikke mye, sammenlignet med andre investeringsobjekter, men man er imidlertid garantert avkastning da skogen alltid vokser, og det alltid vil være etterspørsel eller tømmer. En annen fin ting, sett fra et objektivt perspektiv, er- og man kan sette bort all innsats til kyndige selskap, hvis man ikke har kunnskap eller mulighet selv. Man er altså ikke avhengig av nøkkelpersonell eller ukjente faktorer slik som feks handel i obligasjoner, eller aksjer.

Det er imidlertid et par ulemper. Man er nødt til å eie skogen som privatperson. Dvs at staten ikke gir konsesjon til aksjeselskap som vil kjøpe en skogseiendom. De fleste som investerer med et proffesjonelt perspektiv, gjør dette via et holdningsselskap for å få en "armlengdes avstand" til investeringene sine. Dvs at de eier feks Håkon Holding, hvor dette er et morselskap. Alle andre selskap og investeringer er plassert som datterselskap, eller underselskap til Håkon Holding. Når Selskap A gir utbytte til Holdingsselskapet, kan eier velge å beholde pengene i holdingsselskapet, putte de inn i nye investeringer eller ta utbytte. Det er ikke før pengene kommer på privat hånd, at man må betale utbytteskatt. Forøvrig 28%.

Så den ene bakdelen er altså, at dersom jeg skulle hatt 1million for investeringsformål i mitt hypotetiske holdingsselskap, må jeg betale 280 000kr i skatt, og sitter kun igjen med 720 000kr til å investere i skogen med. I tillegg får jeg alle inntekter fra skogen tillagt som lønnsinntekt. Det finnes dog forskjellige muligheter for moms og skattefritak/reduksjon på driftsmateriell, skogsbruksfond osv.

Det som også er en bakdel, er at det er vanskelig å få finansiering til skogsdrift. Det er fordi at den største kostnadsdriveren, er antall timer som blir lagt ned, og man må ha en så rasjonell drift som mulig. Dvs at det må gå flere år fra en drift til en annen. Da er det vanskelig å ha låneforpliktelser. Dessuten er avkastningen så lav, at man er veldig eksponert for renteøkning. Dvs at det krever mye egenkapital.

Så til det gøye! Dersom jeg hadde eid en skog, eller et småbruk så må jeg ha noe arbeidsverktøy. Jeg har lenge tenkt å kjøpe atv, for litt snørydding og leking i skogen, men jeg vil og ha traktor, sånn at jeg faktisk kan bruke maskinen til noe. Feks frontlaster hadde vært kjekt og ha når jeg har hentet ved.

Så har jeg tenkt litt.. En UNIMOG,- hadde vært midt i blinken! Den kan jeg ha frontlaster på, den kan kjøre i skogen, med tømmerhenger, det er hydraulikkuttak til feks vedmaskin.. Og det er ingen biler som har bedre fremkommelighet.. (eller driftssikkerhet)

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. skog og spesielt skogeiere med mindre skog kan Det norske Skogselskap være en fornuftig organisasjon å ta kontakt med (jeg kjenner ledelsen privat). De har lokalavdelinger over hele landet og der treffer man de rette folkene hvis man evt. ønsker å kjøpe eller forpakte skogeiendommer.

Unimog er et fantastisk kjøretøy, men dessverre også fantastisk dyr. Dette er nok også årsaken til at den er relativt sjelden... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Vedr. skog og spesielt skogeiere med mindre skog kan Det norske Skogselskap være en fornuftig organisasjon å ta kontakt med (jeg kjenner ledelsen privat). De har lokalavdelinger over hele landet og der treffer man de rette folkene hvis man evt. ønsker å kjøpe eller forpakte skogeiendommer.

Unimog er et fantastisk kjøretøy, men dessverre også fantastisk dyr. Dette er nok også årsaken til at den er relativt sjelden... :-)

Takk for tipset Fredrik!

Jeg skal sjekke ut dette hvis det blir aktuelt.

Jeg har noen kontakter som har vært skogbruksledere og fullmektig og eiere i området her med temmelig lang erfaring. Det blir nok de som vil bistå meg i eventuelt kjøp.

De avgjørende faktorene for avkastning i et investeringsformål er:

Bonitet- hvor raskt skogen vokser (jordmonn, sol, vann osv)

Hvilke tresorter som står, eller kan plantes med suksess, da det er forskjellige priser på tresortene.

At skogen er produktiv -at kostnadene ved drift ikke overstiger lønnsomheten. (Bratt terreng, for store avstander osv)

At det er, eller kan etableres god logistikk. Dvs at lastbæreren (den maskinen som frakter tømmeret til velteplass)slipper lange transportetapper,

at velteplassen er stor nok for sortering på to sider (på velteplassen sorteres det tømmeret som blir spesialtømmer (som feks telefonstolper, som er lang og rette) sagtømmer (som senere kan kjøpes hos byggevarehandelen) og det som blir massevirke (som går til papirindustri, sponplater osv)

For å kunne vurdere disse faktorene, som hver og en er kostnadsdrivere- må man ha kunnskap om hver enkelt eiendom. Spesielt hvilken vekstrate det er snakk om.

Hvis salgsprisen på sagtømmer furu er 400kr/kbm, Har det stor betydning om driften koster 200 eller 300kr/kbm.

I tillegg, står det ofte tømmer på eiendommen. Noen ganger klart for uttak (hogstklasse 5) andre plasser, er det kanskje nettopp vært sluttavvirkning. Da tar det 70-80år før det kan være sluttavvirkning igjen. Det er der pengene ligger.

Dvs at om skogteigen i hovedsak er 40år gammel, og har feks 1000kbm på rot, utgjør det store verdier (omtrent som investering i et varelager) men det er bedre å vente til den er 70-80år, da er det størst andel sagtømmer og spesialtømmer. De siste 20årene før hogst kan nettoverdien dobles, dersom den er tynnet og gjødslet.

Derfor er det lurt med lokalkunnskap. For prisen på eiendommen er lite avhengig av hvilken hogstklasse skogen er i. Det viktigste er at den er lettdrevet og boniteten er høy.

Dessuten skjer de fleste overdragelsene i et lukket marked, via bekjente og rykter.

 

Unimog er temmelig dyre greier, men den er verd prisen om man har pengene. En ting er at den har bedre fremkommelighet enn det meste, men den kan kjøres i 80-90 kmt uten problem. For transportetapper er den derfor kjekkere enn en traktor. Man kan ha lasteplan på med flere tonn nyttelast. Kjekt for uttak av feks ved. Naboen driver skogen med traktor. Da må han først vinsje alt tømmeret til traktorveien, deretter laste over i tømmerhengeren. Temmelig tidkrevende. En atv er smidig nok til at man slipper å vinsje ut tømmeret, men har ikke i nærheten den samme lastekapasiteten eller fremkommeligheten.

Men for all del, det er jo mye penger. Hvertfall hvis det ikke blir brukt så mye..

 

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen interesse jeg har, er nyere historie, med fokus på land- og skogbruk. Altså fra 1850 og frem til i dag. Det er primært i denne perioden de norske primærnæringene ble effektivisert pga en større andel mekanisering. Traktoren har selvsagt sin rolle i utviklingen, men revolusjonen startet mye tidligere. Fra 1850, begynte man med dampsagbruk, og man kunne bygge hus og låver med reisverk og panel istedet for laft.

Feks noe så enkelt som å ha en dampmaskin som lagde stikkene til stikketaket (mange av låvene, hvertfall her i Hedmark, hadde stikketak før.) Det består av kjerneved, hugget i korte biter, og spikret fast etter samme prinsipp som takstein. 

Etterhvert kom også tennkulemotoren, forløperen for dagens dieselmotorer som Rudolf diesel vuidereutviklet.

Dette, og mange andre ting som matkultur, musikk, redskaper og verktøy er ting jeg har interesse for. Motti og flesk er blant mine yndlingsretter og kommer fra finnskogen. Viste du at mange finner bosatte seg i grenseområdene mellom Norge og Sverige på 1600-tallet?

Vel, en del av dette kan gjenoppleves ved gammelvala i brunskog, ca 2,5time fra Oslo.

http://gammelvala.se/

eller finnskogdagene som var denne helgen

https://www.glomdalen.no/kultur/finnskogen/finnekultur/finnskogdagene-er-i-gang/s/5-19-80171

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de prosjektene jeg holder på med, er en e30 ixt. Det "morsomme" med rust, er hvor skjult den kan være. Spesielt når tidligere eiere har gjort sitt for å nettopp holde den skjult.

Hittil har jeg kommet over både tape og tec7.  På bildene har det kun vært orginal understellsmasse som har holdt rusthullene skjult og det eneste som kunne sees, var at understellsmassen hadde løsnet fra karosseriet. Det er greit nok på denne bilen som kun blir lappet tilbake til grei bruksstand, da kostnaden kun er tid og noen hundrelapper i understellsmasse og sveisetråd/plate. Skulle det blitt en show n shine bil, måtte jeg byttet inner og ytterdel av bakskjermen pluss batterikassen. I tillegg kommer jo jobben med ny understellsmasse og lakk.. Så mye er ikke en ixt verd. Hverken for meg, eller fremtidige eiere. Trøsten får være at jeg gidder å fjerne rusten istedet for å bare klatte på tec7 som enkelte andre har en forkjærlighet for..

I seg selv er ikke rustfjærning så halvgale arbeid, bare man har verktøy til jobben og man slipper å bytte panel, men det er så latterlig tidkrevende. Jeg har allerede brukt  3-4timer og har ikke engang fjærnet alt. Disse hullene på bildene tar nok fort 30-35 timer til for meg.

 

Så dette får bli en påminnelse om at det kan være rust selvom det ser tilsynelatende greit ut. Greit å ha i bakhodet når jeg forhåpentligvis en gang kjøper e24, som virkelig kan ha utfordringer med skjult rust..

IMG_0531.JPG

IMG_0532.JPG

IMG_0533.JPG

IMG_0534.JPG

IMG_0535.JPG

IMG_0536.JPG

IMG_0537.JPG

IMG_0538.JPG

IMG_0539.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forskjellige tråder har vi diskutert hvor dyrt det er å skru bmw. Jeg mener man kommer billigst ut av å sjekke priser og konsekvent velge billigste alternativ, selvom delene ikke nødvendigvis alltid har best kvalitet.

I forbindelse med eu-kontroll på x5en, og et par andre ting som må gjøres, har jeg igjen sammenlignet priser.

 

Her er oversikten:59732eb1e6391_Skjermbilde2017-07-22kl_12.52_12.thumb.png.2358cd7f92eaca05ddc5daca0cedfb4d.png

Som dere ser, er har jeg ikke funnet alle alternativ hos alle som er sjekket. Denne gangen var det skruvat som ble malen. Forrige gang var det mekonomen. Bildet blir det samme hver gang. De norske nettbutikkene er aldri billigst på noen ting.

Hadde jeg lagt til forutsetning at skruvat i snitt, vil parere de dyreste alternativene og jeg skulle handlet hos dem, koster altså delene 5000kr mer, eller ca 2,5ganger hva jeg slipper unna med. Koed er omtrent den samme ulla, med ca 2gangen totalt sett.

Hos Koed har jeg utelukkende valgt billigste alternativ blant nye varer. De orginale bmw delene ligger gjerne på det dobbelte i pris av dette igjen.

Så her er hvertfall oppskriften min, på hvordan jeg handler deler.. Så gjenstår det å se om parkeringssensoren til 70kr inkl frakt gjør jobben, men det er hvertfall en risiko jeg er villig til å ta, før jeg kjøper en som er 10ganger så dyr hos koed. Det samme gjelder lambdasondene som jeg sparer 1000kr på..

Prisene hos reservedeler er inkludert moms og 10% rabatt som jeg fikk. De kjører disse rabattkampanjene sine så ofte at jeg syns det er innafor å ta det med i sammenligningen. Ellers er de såpass billige at de som regel kommer billigst ut uansett.

Grunnen til at jeg ikke har skrevet opp prisen deres på veivhusventilasjon, er at de ikke selger sett og jeg så med en gang at ebay var billigst, så da gadd jeg ikke å summere opp. Syns å huske at det ble omtrent som koed, eller kanskje litt billigere.

Prisene på ebay er inkludert porto. Delene er så billige at jeg slipper tollavgift bortsett fra veivhusventilasjonen, og da har jeg lagt på 25%. Det er ebay.co.uk jeg legger til grunn da jeg ikke er så stødig i tysk. Som regel blir portoen så høy på bremsedeler og sånt, samt at reservedeler er så billig at jeg ikke sammenlignet prisene på tunge deler denne gang. Det går stort sett i de samme prisene.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir litt feil med priser uten merke. Det varierer også hvilke deler det er snakk om. Ting som lambdasonder, parksensorer, abs sensorer og den type ting synest jeg det er helt ok å prøve med uoriginal.

men å kjøpe understellsdeler, spes bærekuler og hjullager  fra Febi og det rotet der synest jeg er å lure seg selv. Selv om det er billig, så er det fortsatt latterlig dyrt iforhold til hva man får. Prøver selv å kun handle org bmw understellsdeler eller lemförder som var leverandør til bmw på den tiden.

Jeg er derimot ikke av typen som bytter bil, kjøper jeg en bil så har jeg den og bygger heller videre på den slik jeg vet alt er så 100% det kan bli med 25+ år gamle biler. Mulig jeg tar det litt for personelig, men det å få 2er feil på eu kontroll synest jeg foreksempel er flaut, og det innså jeg ikke var å unngå med kinadeler. Kjøpte 2 Febi bærearmer forran til e36n foreksempel, dem varte 3000km før en av indre bærekulene var slarkete. Kasta begge deler selv om andre siden var ok og bytta til org bmw armer til 3k på hver side.

Selv om man sparer 1000 kroner i dag, men må kjøpe nye deler om 2 år så er man like langt mener jeg. Jeg tenker langsiktig og vil ikke skru på samme delene hvert år, er forferdelig demotiverendes å ta igjen eget utført arbeid. Heller få 2 kroner i morgen enn ei krone i dag.

I den lista di, tipper jeg på at ting som støvmansjett, bremser, foringer og styrestag er noe du må bytte igjen om 2-3 år. Hadde det vert oem deler hadde dem stått i 10.

Har derimot full forståelse om det er en billig bruksbil med ukjent fremtidig eierforhold, men man får rett og slett ikke det man betaler for med piratdeler.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det var ivertfall det jeg gjorde :)

Kan ta fadern også som eksempel, bytta bærearm på sin Honda CRV i fjor med deler fra MECA. (Utført selv etter boka med å trekke foringer i normalstilling på hjul o.l) Etter en vinter var begge foringene løsna fra godset i armet i vulkaniseringa, og gummien rundt bærekula hadde revna hele vegen rundt. Var ikke slark, men full i sand fra defekte gummien innvendig, så hadde nok ikke vart så mye lengre den heller.

Fikk tilbud om ny arm på garanti fra MECA, men siden det også var piratdel takka han heller nei og kjøpte ny original Honda arm.

Personelig tror jeg rett og slett at piratdeler er lagd for å vare kort tid, enkelt og greit fordi dem da får solgt nye. Verksteder er vell like glade siden dem får jobben med å bytte dem. Alt faller på kunden siden han ville spare noen kroner kontra originale deler.

Uansett er det klart noen som sitter igjen med bra med penger, bedriften jeg jobber for driver med større gearkasser opp mot 50tonn, er en del rullelager her så vi har bl.a forhandleravtale fra SKF. Har handlet litt forskjellig hjullager, drivakslinger rett fra SKF og det er seriøst så fantastisk billig at første gangen måtte jeg sende mail om å få dem bekrefta for jeg trodde rett og slett det var feil. Selv komplette hjulnav får jeg for 1/3 prisen av prisen på typiske piratdeler på ebay. Drivakslinger så billig at jeg nesten tjener penger på å kjøpe en komplett aksling, med knuter og belger, for så å ta av 1 belg og kaste resten kontra å kjøpe en belg fra Koed. ( og da sitte igjen med en belg av bedre kvalitet siden det er SKF)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er penger i å lage deler som har lav kvalitet. Men jeg syns at orginale deler (spesielt) er sinnsykt overpriset i de fleste sammenhenger. Se bare på plastklips, bremsenipler, bolter, eller andre ting som har tilnærmet lik kvalitet om det er kjøpt på ebay eller koed.

En bremseskive eller fjør koster ikke fem ganger så mye å produsere, bare fordi det er en orginal del og varer 3ganger lengre enn kinavarene..

Jeg har og hørt flere eksempler på feks svake forstillingsdeler, men vi får se.. Det varer den tiden det varer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har vært inne på tidligere, er skogfond en kjekk ordning for skogeiere som gjør investeringer i skogen mer lønnsom. Det er altså slik at man er pliktig til å betale mellom 4 og 40% av bruttoinntekt (altså verdien tømmeret har på rot, før man har startet hogst). Størrelsen på trekk til skogsfondskonto er valgfri. Pengene på skogfondskonto følger eiendommen og ikke eier. Siden det kun er unntaksvis at aksjeselskap får eie skog (staten ønsker privat eierskap, og gir praksis ikke konsesjon til firma som ønsker å kjøpe skog) så skal i utgangspunktet all inntekt fra skogsdrift skattes som inntektsskatt.

Av pengene man setter på skogfond, får man kun 15% av beløpet inntektsført. Dvs at hvis jeg setter 100 000kr på skogfondskonto, og tjener fra før 500 000kr brutto, blir min skattbare inntekt 515 000, istedet for 600 000. Hvis jeg da skulle ha 40% skatt, slipper jeg unna med 147k i skatt, mot 172k. Altså, sparer jeg 25% skatt på inntekter fra skogen, med forutsetning om at jeg har trekk på 40%

Hvis jeg gjør arbeid i egen skog, kan jeg fakturere skogfondet mitt for denne innsatsen, men da er det personinntekt som gjelder. I tillegg yter staten allslags støtteordninger. Feks gis det 40% tilskudd ved utbedring eller bygging av ny vei, for å gjøre driften mer lønnsom.

Her er en video som illustrerer greit prinsippet.

Mange skogseiere har også et enkeltmannsforetak, slik at de kan utgiftsføre kostnadene de har med skogen, men får altså all inntekt tillagt som personinntekt. Det finnes heldigvis et smutthull. Man kan ha sitt eget AS, som man setter bort all drift av skogen til. Da vil alle inntekter og kostnader fra skogen tilfalle ASet. AS betaler leie til skogeier for skogen, utstyr, maskiner og gjerne for driftsbygning og- på samme måte som om man skulle ha hjemmekontor. I mange tilfeller kan utleie av driftsbygning være skattefri.

Videre kan man hente lønn fra AS, som en normal arbeidstaker, eller ta utbytte. Nye investeringer i feks traktor (les: unimog) eller annen næring, kan og gjøres med en armlengdes avstand..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 22.7.2017 at 13.43, hsd skrev:

Syns det blir litt feil med priser uten merke. Det varierer også hvilke deler det er snakk om. Ting som lambdasonder, parksensorer, abs sensorer og den type ting synest jeg det er helt ok å prøve med uoriginal.

men å kjøpe understellsdeler, spes bærekuler og hjullager  fra Febi og det rotet der synest jeg er å lure seg selv. Selv om det er billig, så er det fortsatt latterlig dyrt iforhold til hva man får. Prøver selv å kun handle org bmw understellsdeler eller lemförder som var leverandør til bmw på den tiden.

Jeg er derimot ikke av typen som bytter bil, kjøper jeg en bil så har jeg den og bygger heller videre på den slik jeg vet alt er så 100% det kan bli med 25+ år gamle biler. Mulig jeg tar det litt for personelig, men det å få 2er feil på eu kontroll synest jeg foreksempel er flaut, og det innså jeg ikke var å unngå med kinadeler. Kjøpte 2 Febi bærearmer forran til e36n foreksempel, dem varte 3000km før en av indre bærekulene var slarkete. Kasta begge deler selv om andre siden var ok og bytta til org bmw armer til 3k på hver side.

Selv om man sparer 1000 kroner i dag, men må kjøpe nye deler om 2 år så er man like langt mener jeg. Jeg tenker langsiktig og vil ikke skru på samme delene hvert år, er forferdelig demotiverendes å ta igjen eget utført arbeid. Heller få 2 kroner i morgen enn ei krone i dag.

I den lista di, tipper jeg på at ting som støvmansjett, bremser, foringer og styrestag er noe du må bytte igjen om 2-3 år. Hadde det vert oem deler hadde dem stått i 10.

Har derimot full forståelse om det er en billig bruksbil med ukjent fremtidig eierforhold, men man får rett og slett ikke det man betaler for med piratdeler.

Kunne ikke sagt meg mer enig! Om man i tillegg rekner timelønn på og kjøre inn bil, jekke opp, og feks skifte en bærebro, som har laget klunkelyder omtrent siden dagen den kom på..  Så går man fort i minus.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Kunne ikke sagt meg mer enig! Om man i tillegg rekner timelønn på og kjøre inn bil, jekke opp, og feks skifte en bærebro, som har laget klunkelyder omtrent siden dagen den kom på..  Så går man fort i minus.. 

Det spørs selvsagt på hvor lenge man eier bilen, og hva man bruker den til. Hadde jeg brukt bilen på bane, hadde jeg ikke forsøkt å spare på delene.

Imidlertid har ingen av delene jeg har satt på x5en har feilet til nå. Og den bilen går mye på humpete grusveier. Bremsene fremme og de delene i bakstillingen jeg har byttet, har gått 40-50 000 uten feil hittil. Den sliter dog en del mer på ytre bremsekloss vf enn de andre klossene og kalipperen var byttet litt før vi kjøpte bilen (65000km siden ca) men ikke bremseslanger. Jeg prøver å bytte bremseslanger og ser om det hjelper.

Men jeg skal ikke være bastant. Det er godt mulig jeg endrer oppfatning på et tidspunkt og går over til orginal kvalitet.

Man får se på det som et eksperiment eller en test, for å se hvordan totaløkonomien blir. For meg handler det i utgangspunktet ikke om å bevise at billigdelene er like gode som orginaldeler, for det tror jeg ikke, men å ha et billigst mulig bilhold. Så jeg bytter gladelig et par deler to ganger hvis jeg sparer flere tusen på det. Hittil har hvertfall besparelsen vært skikkelig god.

Endret av Hawkon88
U
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...