Gå til innhold

1 liter olje på 1 uke? Motorlampe og blå røyk


MariusE90
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, for 2 uker siden begynte motorlampa i bilen min å lyse. Bilen gikk helt normalt og oppførte seg ikke merkelig i det hele tatt.

Tok så en liten service hos en kompis for 1 uke siden, bytta olje, oljefilter og kullfilter.

Samt hadde en additiv i oljen for å kanskje fikse at den ikke bruker så mye olje (ca 1 liter på 3-4 måneder).

Etter dette ble gjort så har bilen min nå brukt 1 liter olje på 1 uke(!) (fra Max til Min) og bilen har en del blårøyk...

Kompisen min klarte selvsagt å slette feilmeldingene før jeg fikk notert de :/ men mener å huske at 1/2 var noe med "catalytic".

Motorlampen lyser igjen nå, men bilen går egentlig helt normalt fortsatt.

Noen som kanskje vet hva problemet med bilen min kan være? Kan det ha skjedd noe ved olje og filter skift? Kan additiven ha gjort ting værre?

Bilen er forresten en 320i E90, 2005.

Setter kjempe stor pris på forslag og tips 🙏🏻

Skal egentlig ut på langtur (ferie) til uken, men tror ikke jeg tørr det med bilen min nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har hatt feil på catalytic converter på sin e90 320i en god stund til jeg fikk kjøpt ny manifold med katalysatorer denne er ganske dyr. Bilen hennes gikk helt fint med feilen :)

Ang olje forbruker er det nok veivhusventilasjon som er tett eller ventiltetninger det er vanlig feil på n46 motorene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det er feilkode med catalytic converter så må jeg bytte manifold?

Ang. veihusventilasjon eller ventiltetninger, hva gjør man for å fikse dette? Jeg er overhodet ikke så kyndig i dette som du sikkert skjønner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjon er en rimelig grei sak å skifte. Mange gjør det selv. (hovedproblemet er vel at det er trangt). Ventiltetninger er det litt verre med. Kan byttes de og, men større jobb i og med at toppen må delvis demonteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, prøvde å se litt på GSbildeler.no for hvilke deler jeg eventuelt må kjøpe - men ble litt forvirra.
Noen som kanskje vet delenummere til det jeg trenger både til Veivhusventilasjon og Ventiltetninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte GS og de oppga dette delenummeret for Veivhusventilasjon: 11617516007

Men ser at på f.eks Koed så er dette produktet listet under: "For kjøretøy med Kaldtklima versjon S842A = Ja"

Hvordan finner jeg ut at jeg har det på akkurat min bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er det samme. For veivhusventilasjonen er det spørsmål om du skal ha en isolert eller uisolert en. Du skal ha den isolerte. Altså "cold climate"-varianten. Mulig noen andre kan klarifisere den A'en. GS eller Koed kan helt sikkert svare på det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved god hjelp fra warg her på forumet fikk vi tatt diagnose i dag og dette er feilkodene:

 

Min stroke adaption stop several times - Code: 002A6F

Heating oxygen sensor before the cat (shear stress) - Code: 002CA2

Cat conversion - Code: 0029F5

Thermo-oil sensor - Code: 002F9E

Short circuit to positive or open circuit - additional water pump - Code: 00A6D1

 
Ryker bare mer og mer blårøyk fra eksosen syns jeg, og det lukter brent olje.
 
Det er forøvrig ikke overtrykk når vi testet og kjente ved å ta av oljepåfyllingslokket, som kanskje utelukker veivhusventilasjon?
Endret av MariusE90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Evopower said:

Ventiltetninger eller oljering på stemplene.

Hadde en mistanke om dette selv, en kompresjonstest skulle nå gitt svar på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder faktisk på i disse dager å bytte ventiltetninger og det er en god del jobb og du trenger noe spesialverktøy. Låse/timingverktøy og enten verktøy for å fylle sylindere med luft eller tau for og klemme i imellom stempel og ventiler, så ikke ventilene detter ned i sylinderen. Samt noe for og klemme ned ventilfjærene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, warg skrev:

Hadde en mistanke om dette selv, en kompresjonstest skulle nå gitt svar på dette :)

Motoren kan ha god kompresjon selv om ventiltetningene er dårlige. Det er ventilsetene som holder kompresjonen rundt ventilene. Ventiltetningene sørger bare for at stanga på ventilen har oljesmøring, uten at det renner ned i forbrenningskammeret.

Og oljeringen på stempelet kan være dårlig selv om kompresjonsringen er bra. Så motoren kan ha god komp selv om det kommer olje inn.

I ditt tilfelle vil jeg tro det er best å finne motor hos en opphugger og bytte. Men det er alltid interresant å åpne opp og fikse feilen også :P

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...