Gå til innhold

1 liter olje på 1 uke? Motorlampe og blå røyk


MariusE90
 Share

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Evopower said:

Motoren kan ha god kompresjon selv om ventiltetningene er dårlige. Det er ventilsetene som holder kompresjonen rundt ventilene. Ventiltetningene sørger bare for at stanga på ventilen har oljesmøring, uten at det renner ned i forbrenningskammeret.

Og oljeringen på stempelet kan være dårlig selv om kompresjonsringen er bra. Så motoren kan ha god komp selv om det kommer olje inn.

I ditt tilfelle vil jeg tro det er best å finne motor hos en opphugger og bytte. Men det er alltid interresant å åpne opp og fikse feilen også :P

Helt riktig det du sier, med en kompresjonstest finner ut hvilken sylinder som er svakere i forhold til resten. Men en komptest er rask og du trenger minimalt med utstyr til å utføre det. 

Usikker på hva det heter på Norsk, men man kaller det for en leak down test på engelsk. Med en sånn test finner du fort ut hvor det kan lekke inn olje i forbrenningskammeret. Så du vil faktisk høre luft komme ut eksosen viss det er en eksosventil som ikke lukker skikkelig. Samme viss det lekker rundt stempelringer vil du høre det på oljepåfyllinglokket. Er det en topp pakning vil det komme luft ut frostveskebeholderen. 

Edit: Ok, nå så jeg hva du mente. Så du tenker at viss det lekker på selve ventilteningene så vil disse lekke olje inn i forbrenningskammer når ventilen åpner. Har ikke vert borti slike feil på en relativt lite kjørt motor, mente han sa den var kjørt 160K. Men det kan absolutt ikke utelukkes.

Er uansett en billig test og ta før man tar en vurdering for ett motorbytte som du foreslo :)

Endret av warg
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var jo i gamledager ventiltetninger var nærmest en slitedel. Så at det oppstår på nye motorer er lite sannsynlig. Men det høres jo nesten sånn ut. Har byttet min del ventiltetninger på ford ohc motorer fra 70-80 tallet for å si det slik :P på bmw har jeg bare byttet 1 gang på m20 og 1 gang på m30 ifm overhaling. Aldri vært ute for dette på nyere bmw motorer. 

Ja sånn leak down test kan være grei måte å finne ut tilstanden på motoren.

Men det som ofte går igjen på slike tilfeller, er for lange oljeskiftintervaller. Produsentene kan si hva dem vil, men jeg mener at et oljeskift på hver 10.000km på diesel og hver 15.000km på bensin, sparer motoren for mye når den blir eldre. Men det er jo for å spare miljøet for noen liter olje at man har gjort det slik. Meningen er jo at bilene skal kastes etter 6 år uansett. Det er nesten bare i norge vi drar 20 år ut av bilene for at avskrivingen etter en alt for høy engangsavgift skal lønne seg.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for mange gode forslag og tilbakemeldinger! 

Fantastisk forum med utrolig mange hjelpsomme og dyktige folk :)

Hvis et verksted finner ut av at det er ventiltetninger, vet noen sånn ca hva det vil koste på denne bilen? Jeg har ingen aning om noe sånt ligger på 4-6 tusen eller 10-15 tusen. 

Endret av MariusE90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten oppdatering her:

Det var ventiltetninger som måtte byttes, samt registerkjede var ganske slakt - så byttet register samtidig.
Ble byttet litt O-ringer og diverse i tillegg, så nå fungerer bilen helt fint igjen og ingen blårøyk lenger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes uforskammet dyrt ut! 25 for register og over 30 for ventiltetninger? 

Opp mot 60.000 kr for å få motoren tett. Hva er verdien på bilen da?

Jeg ville hørt med et vanlig verksted som ikke er i bavaria systemet. Sjekk pris der før du gjør noe :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...