Gå til innhold

E91 kast i skiver


 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2007 e91. Gått 214 000 km.  Fornøyd med bilen. Men har byttet skiver og klosser foran 4 ggr de siste 2 årene da det alltid blir kast i skivene etter et par 1000 km.

Calipere er i orden. Gliderne er godt smøret og glir lett. Hjullager er 1 år gamle. 

Så da tenker jg casterstag el nav! Er jeg på jordet? Bilen var inne nylig på eu kontroll. Han sjekket forestillingen nøye.  Alt ok.

 

Symptomer: risting i ratt ved nedbremsing,særlig  når bremsene har fått litt temperatur.  Merker lite/ingenting på vinteren.  Mindre risting i ratt iallefall. Men skivene blir nok fortere avkjølt også. Også er vinterdekka er litt tyngre enn sommerdekka. Heller ikke kast i felg eller ubalanserte hjul. - sjekket. Når jeg kjører omkring 80-90  ørlite risting i ratt.  4-hjulskontroll tatt. 

 

Er det da foringene i casterstag som er slitt eller navet som er skjevt? Hvordan kan man lett finne ut av det? 

Begynner å bli lei av problemet :/

Endret av Bjart Eriksen
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasterstagsforing er et vanlig problem på BMW, spesielt de med X-Drive.

Se etter sprekker i gummien, eller om gummien har separert seg fra den delen i midten. Og skal vel heller ikke være så alt for mye bevegelse i armen heller. Kan den flyttes på veldig lett så er den nok sliten.

Er gummien veldig slitt så kan man faktisk se framhjulene bevege seg fram/bak i hjulbuen når man kjører fram eller tilbake å bremser "hardt".

Opplevde og på en F10 at når jeg skulle løsne hjulboltene med latmannsarm, så bevegde hjulet seg bakover i det jeg ga kraft.

Under kjøring så vil man oppleve risting ved nedbremsing og i noen tilfeller kan man vel kjenne antydning til vibrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@DanielStance har beskrevet godt. Risting i ratt ved nedbremsing, skyldes i som regel casterstag.

Du beskriver ingenting om hvorfor du tror bremseskivene har fått kast, men jeg forklarer litt generelt. Hvis bremseskivene har kast, skal pedalen pulsere litt i alle hastigheter, alternativt at det er gjort noe feil under montering. Kontaktflater mellom nav og bremseskive må være helt fri for støv og skit. Jeg børster alltid godt med stålbørste.

Ellers består calipperne også av et stempel. Hvis det ikke beveger seg lite lett som det skal, vil bremsene alltid ligge litt på, med varmgang som resultat. Da slår skivene seg, og du får skeive bremseskiver. Dette kan skyldes feks rust og drit på stempel, eller en dårlig bremseslange som hindrer at bremsevæsken får returnere.

Hadde det vært et nav som gikk skeivt, mener jeg bilen skulle ristet i alle hastigheter, og dekket blitt mer slitt enn de andre.

Jeg ville byttet casterstag, også tatt eventuelle problemer etter det.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser ut som jeg opplever noe samme symptomer som deg her. E91 320 xdrive. Bremser byttet rund baut. Dersom et verksted skal gjøre denne jobben, hva kommer det normalt på, og hva kjøpes normalt? Bare foringen for hver side, eller kula i tillegg? Eller blir hele armen med foring inkludert normalt billigere enn arbeidet det tar å presse ut den slitte foringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som får risting, bruker dere uoriginale bremseklosser? Om forstillinga er uten slakke og bremseklossene er uoriginale så kan det være sånn at klossene legger igjen et flekkvist belegg på skivene, det gir"kast" i skivene. Har sett det flere ganger at det har sluttet å riste etter skifte til originale BMW klosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 540is skrev:

Dere som får risting, bruker dere uoriginale bremseklosser? Om forstillinga er uten slakke og bremseklossene er uoriginale så kan det være sånn at klossene legger igjen et flekkvist belegg på skivene, det gir"kast" i skivene. Har sett det flere ganger at det har sluttet å riste etter skifte til originale BMW klosser.

Framme er det originale skiver og klosser, nettopp byttet. Bak er det Bosch skiver og klosser mener jeg på, byttet for 10000km siden. 

Men etter at frambremsene ble byttet forsvant risting ved nedbremsing. Dette ble også bekreftet av Bavaria som hadde testet på rulle før og etter. 

Bilen skal EU-godkjennes innen utgangen av august - er casterstagforinger noe som sjekkes der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casterforingene skal sjekkes på eu, men det er trafikkfarlig slakke det er snakk om da. Litt slakke/myke foringer som gir bremseristing er ikke så enkelt å finne. Jeg har skiftet casterforingene og den kula som sitter i spindelen på biler som har gått bare 130 000km. På det fremre staget, den indre foringen/leddet i det staget mot traversen bør også sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Det er ikke sånn at dette er kontinuerlig, det kommer veldig an på veien virker det som. Og så er det såvidt jeg kjenner det - men så er jeg veldig "var" for lyder og vibrasjoner i bilen. Mer enn hva godt er av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

 

 

Har dette problemet fortsatt. I dag byttet jeg bremseskiver foran. Jeg pusset navet godt og smørte opp, i tillegg til at jeg sjekket calipper og smørte glidepinnene. Da jeg fikk festet den nye bremseskiva på venstre siden ordentlig også med mutter, snurret jeg skiva og jeg så den rullet skjevt ift bremseklave. Da jeg skulle bytte høyre siden foran snuret jeg den gamle skiva før jeg byttet den, også denne snurret skjevt ift bremseklaven. Etter å ha montert den nye skiva også på høyre side, la jeg merke til at også denne snurret skjevt. Er det kast i begge nava ? Jeg merker kun kast i venstre skive foran når jeg bremser. Har også sittet passasjersete og registrerer kast fra venstre side bare for å være sikker. Calipper og glidepinner er ok.

Kan fortsatt være casterstag, men finner ingen slark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du rengjort navene skikkelig?

Hvor sjekket du slakk på casterstag?

Du må sjekke gummiforingen for sprekker. Den skal heller ikke ha alt for mye bevegelse, eller beveges veldig lett.

Har sett på enkelte BMW som har veldig slitte casterstagsforinger så har hjulet beveget seg ganske synlig når man bremser litt hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg rengjorde de veldig bra. all skit ble borte og fri for rust. De ble blanke. Det var ikke hjulet som rullet skjevt, det var skiva som rullet skjevt ift bremseklaven når jeg snurret skiva fort, og også kontaktflater på klaven ble rengjort. Dette gjelder begge sidene, både gamle og nye skiiver - selv om det kun er kast i venstre skive foran. Spørsmålet mitt er om det er kast i navet når skivene ruller skjevt i forhold til bremseklaven. Da skal vel ikke casterstag eller gummiforing ha noe å si når bilen står stille og er jekket opp ?

Jeg ristet godt i casterstag. Fant ingen slark. Men jeg letet ikke etter sprekker i gummuforingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.7.2017 at 15.52, papertiger skrev:

Takk for info! Det er ikke sånn at dette er kontinuerlig, det kommer veldig an på veien virker det som. Og så er det såvidt jeg kjenner det - men så er jeg veldig "var" for lyder og vibrasjoner i bilen. Mer enn hva godt er av og til.

Velkommen i "klubben".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, orala skrev:

Velkommen i "klubben".

"Overfølsom for lyder-klubben"? :D jeg har slått meg til ro med påstanden min ovenfor - at det var veien. Har hatt bilen på langtur i helga og den oppførte seg eksemplarisk - ingen tegn til vibrasjoner eller noe annet tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...