Gå til innhold

Endelig råd til guttedrømmen vurderer sterkt å kjøpe M-bil. Ønsker råd ang. E92 og evnt. fallgruver


Blade
 Share

Anbefalte innlegg

E92 M3 dropper ikke i pris? Hvor har du dette fra? Nåvel, uansett - prøv bilen. Og neste gang noen gir deg ærlige tilbakemeldinger, ta det til deg og ikke begynn å sutre. Dette er er fora, alle har rett til sin mening, jeg svarer for jeg vil hjelpe, ikke drite deg ut!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Blade said:

 men har noen sagt dette før? :P


 

E9X M3 er en relativt stor og tung bil. Fantastisk bil, for all del, men jeg vet om flere som heller har landet på E46 M3 selv om økonomien tillater E92 uten problemer. E92 er nok en veldig flott allrounder, men skal jeg over fjellet på gøy og hadde hatt begge biler til rådighet hadde det blitt e46 uten tvil.

Kjører du på salt så kommer rusta uansett, sommerkjørt E46 M3 har nok mindre rust enn en 5 år gammel vinterkjørt M3. Dem som mener at saltkjøring er uten problemer har nok aldri borra av en kanal og oppdaget at man rett og slett ikke har noe å sveise den nye kanalen fast i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

E92 M3 dropper ikke i pris? Hvor har du dette fra? Nåvel, uansett - prøv bilen. Og neste gang noen gir deg ærlige tilbakemeldinger, ta det til deg og ikke begynn å sutre. Dette er er fora, alle har rett til sin mening, jeg svarer for jeg vil hjelpe, ikke drite deg ut!

Jeg får sitere meg selv her:
".... med M3, slik jeg ser det, er at de ikke dropper ekstremt i pris, slik min F31 har gjort siden jeg kjøpte den (360k, fått tilbud på innbytte på 200k) så i verste fall så er den ikke umulig å selge ..."

Hvordan du fikk dette til å bli at jeg hevdet at bilen ikke kom til å droppe i pris i det heletatt, ja den får du stå inne for selv, men dette var ment som en sammenligning mot min egen bil, som jo er en 318D.
Men nei, jeg sutrer ikke i det heletatt, faktisk så er jeg rent takknemlig for hjelpen jeg har fått her hittil - og du må tåle at jeg snakker tilbake til deg også, når du åpner med den typiske "hør nå her"-kommentaren - men samma, nå er vi ferdig med det, enig? Jeg kom ikke inn hit igjen etter så mange år for å krangle :)


hsd, E46 M3: om jeg googler denne + "rust", så er ikke resultatene oppløftende må jeg innrømme. Min E46 begynte å boble innenfra også, men dette kan jo være litt fra bil til bil også selvsagt og det har jo noe med alderen å gjøre også. Jeg har bare fått litt skrekken, det kan jo være feilbegrunnet selvsagt. E46 M3 har vel også litt SMG-trøbbel og kan være litt verre å bruke i det daglige, kan den ikke? Ser uansett hva du mener, husker å lese at dette chassiet var nært perfekt i klassen, CSLen sin rundetid på Ringen sto vel lenge også, før GTSen (:-k?) kom å tok den tilslutt også, hvis jeg ikke tar feil. Tidløst design også, kanskje ikke på innsiden, men på utsiden i alle fall. Skal ha den i baktankene jeg, men kommer til å prøvekjøre E9x, enten i 2 eller 4-dørs først, så får vi se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kranglet om at e9x og f3x var tunge her i en annen tråd jeg også nylig, men etter å ha kjørt 330e over Hardangervidda som om jeg hadde stjålet både bil og bensin må jeg si det er en velbalansert og morsom bil på tross av vekten. 

Du må selvsagt prøvekjøre men jeg er relativt overbevist om at du kommer til å synes e92 m3 er rimelig gøy. E46 begynner å bli GAMMELT.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Blade skrev:

Jeg får sitere meg selv her:
".... med M3, slik jeg ser det, er at de ikke dropper ekstremt i pris, slik min F31 har gjort siden jeg kjøpte den (360k, fått tilbud på innbytte på 200k) så i verste fall så er den ikke umulig å selge ..."

Hvordan du fikk dette til å bli at jeg hevdet at bilen ikke kom til å droppe i pris i det heletatt, ja den får du stå inne for selv, men dette var ment som en sammenligning mot min egen bil, som jo er en 318D.
Men nei, jeg sutrer ikke i det heletatt, faktisk så er jeg rent takknemlig for hjelpen jeg har fått her hittil - og du må tåle at jeg snakker tilbake til deg også, når du åpner med den typiske "hør nå her"-kommentaren - men samma, nå er vi ferdig med det, enig? Jeg kom ikke inn hit igjen etter så mange år for å krangle :)


hsd, E46 M3: om jeg googler denne + "rust", så er ikke resultatene oppløftende må jeg innrømme. Min E46 begynte å boble innenfra også, men dette kan jo være litt fra bil til bil også selvsagt og det har jo noe med alderen å gjøre også. Jeg har bare fått litt skrekken, det kan jo være feilbegrunnet selvsagt. E46 M3 har vel også litt SMG-trøbbel og kan være litt verre å bruke i det daglige, kan den ikke? Ser uansett hva du mener, husker å lese at dette chassiet var nært perfekt i klassen, CSLen sin rundetid på Ringen sto vel lenge også, før GTSen (:-k?) kom å tok den tilslutt også, hvis jeg ikke tar feil. Tidløst design også, kanskje ikke på innsiden, men på utsiden i alle fall. Skal ha den i baktankene jeg, men kommer til å prøvekjøre E9x, enten i 2 eller 4-dørs først, så får vi se

 

Vedr pristapet på din bil, kjøpte du denne ny? Isåfall vil man oppleve mer prosentvis tap ved nybil kjøp enn ved bruktbil kjøp. E46 er en eldre bil, naturlig at disse er mer shaby og har mer rust enn modellen nyere. Når det er sagt, E46 er legenden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 er definitivt legenden, om jeg kikker i krystallkula så tror jeg et fint eksemplar av E46 M3 kan være verdt litt penger en vakker dag :)

Nei, kjøpte min brukt i 2015. Mulig jeg også overbetalte litt, gav 360 for den da. 
Nå har jeg også laget annonse for min:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100256080&fks=100256080

Så nå starter den ordentlige letingen etter en M3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om TT RS er en damebil eller ei får bli opp til hver enkelt å vurdere. Jeg er derimot såpass trygg på min legning at jeg ikke trenger en "mannebil" for å overbevise noen. 
Uansett så er iallefall den damebilen jeg har(med steg 2) raskere 0-100 enn alle originale M3 som går på veien. I tillegg bruker den omtrent ikke drivstoff sammenlignet med E46/E9x M3, er veldig lettkjørt og kan fint brukes hver dag året rundt. Legger man ned baksetene så har man faktisk overraskende mye plass også, så hvis man ikke er flere enn 2 stk kan man fint bruke bilen på langturer/ferieturer. 
Lyden fra rekkefemmeren er toppen av kransekaka 8)

Jeg har eid min i 2 år/20 000 km og ikke hatt et eneste problem med bilen. Motoren i TT RS er også skuddsikker i motsetning til hva E46/E9x M3 kan skilte med.

TT RS er MYE bil for penga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Torek skrev:

Om TT RS er en damebil eller ei får bli opp til hver enkelt å vurdere. Jeg er derimot såpass trygg på min legning at jeg ikke trenger en "mannebil" for å overbevise noen. 
Uansett så er iallefall den damebilen jeg har(med steg 2) raskere 0-100 enn alle originale M3 som går på veien. I tillegg bruker den omtrent ikke drivstoff sammenlignet med E46/E9x M3, er veldig lettkjørt og kan fint brukes hver dag året rundt. Legger man ned baksetene så har man faktisk overraskende mye plass også, så hvis man ikke er flere enn 2 stk kan man fint bruke bilen på langturer/ferieturer. 
Lyden fra rekkefemmeren er toppen av kransekaka 8)

Jeg har eid min i 2 år/20 000 km og ikke hatt et eneste problem med bilen. Motoren i TT RS er også skuddsikker i motsetning til hva E46/E9x M3 kan skilte med.

TT RS er MYE bil for penga!

Greit å forsvare sine egne valg, men det kan bli for mye av det gode også :lol:

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎15‎.‎07‎.‎2017 at 8.47, macrorain skrev:

jeg kranglet om at e9x og f3x var tunge her i en annen tråd jeg også nylig, men etter å ha kjørt 330e over Hardangervidda som om jeg hadde stjålet både bil og bensin må jeg si det er en velbalansert og morsom bil på tross av vekten. 

Du må selvsagt prøvekjøre men jeg er relativt overbevist om at du kommer til å synes e92 m3 er rimelig gøy. E46 begynner å bli GAMMELT.

Du virker som en klassisk tekno-freak. E46 M3 er bare skrot fordi den er "gammel"? Når det kommer til sportslige biler og sportsvogner eksisterer det ingen logikk slik som det gjør med laptoper og mobiltelefoner. Alderen og det at bilen er et barn av 90-tallet taler til dens fordel, og vil ikke være noen ulempe i fremtiden. De som kjøper E46 M3 i fremtiden er ikke ungfoler født etter 2010, det er oldisene født mellom 1970 og 2005 som vil holde disse modellene gående.

...Og når TS drømmer om E92 M3 kommer du drassende med en dritkjip hybrid med firer og batterier? Blir som at Sylvester Stallone i "Rocky" dropper drømmen om å bli verdensmester i boksing og heller tar kveldskurs for å bli regnskapsfører.  Tror ikke du helt har skjønt bilmerket BMW, historien, arven de har og hva som faktisk betyr noe for entusiastene med barndomsdrømmer.

@Blade - har du noen oppdateringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Werther skrev:

Du virker som en klassisk tekno-freak. E46 M3 er bare skrot fordi den er "gammel"? Når det kommer til sportslige biler og sportsvogner eksisterer det ingen logikk slik som det gjør med laptoper og mobiltelefoner. Alderen og det at bilen er et barn av 90-tallet taler til dens fordel, og vil ikke være noen ulempe i fremtiden. De som kjøper E46 M3 i fremtiden er ikke ungfoler født etter 2010, det er oldisene født mellom 1970 og 2005 som vil holde disse modellene gående.

...Og når TS drømmer om E92 M3 kommer du drassende med en dritkjip hybrid med firer og batterier? Blir som at Sylvester Stallone i "Rocky" dropper drømmen om å bli verdensmester i boksing og heller tar kveldskurs for å bli regnskapsfører.  Tror ikke du helt har skjønt bilmerket BMW, historien, arven de har og hva som faktisk betyr noe for entusiastene med barndomsdrømmer.

@Blade - har du noen oppdateringer?

 

Det var da voldsomt :) Ønsker ikke å kuppe tråden, men her var det litt for mange antagelser og rare meninger på en onsdags morgen til at det kan stå ubesvart.

Jeg har selv hatt E46 og synes det er en kjempebil. Det er også en av de peneste 3-seriene. Jeg har selv hatt flere lette sportsbiler og argumentert i en annen tråd på dette forumet at dagens moderne og tyngre biler aldri vil bli helt det samme å kjøre som disse gamle og lette bilene. Så jeg tror ikke du treffer helt på din analyse om hvem jeg er og hvilke tanker og meninger jeg har om bil. 

Jeg vet ikke om du antyder eller tror at jeg er en ungfole født etter 2010, men jeg er for ordens skyld født i 1978.

Basert på måten trådstarter skriver på, så virker det ikke som han er mekaniker av yrke, eller nødvendigvis har kjempelyst eller kompetanse til å stå og skru selv. Det er utelukkende derfor jeg poengterer at E46 er en gammel bil, og at E92 kanskje er et bedre valg. 

Vedrørende min dritkjipe hybrid: Jeg har eid både E46 og E90. Har du i det hele tatt prøvd en 330e? Ja, den er noe tyngre enn en vanlig F30, men med M-sport understell, 313hk, 500nm og 0-100 på 5.1sek så er "dritkjip" en litt pussig beskrivelse (Skjønner at det ikke er en M3 av den grunn). Det var forøvrig trådstarter som begynte å diskutere alternativer til M3.

Forøvrig er jeg bare delvis enig i poenget ditt med sportsbiler kontra laptoper og mobiltelefoner. Det er ikke slik at de gamle blir dårligere, men det SKJER fremskritt. Man kan godt synes firesylindrede motorer er kjedelige, og at batterier er for folk som stemmer på MDG. Men i praksis er en moderne turbomatet firer et ganske imponerende byggverk, og jeg har aldri møtt noen som har gitt full gass i en Tesla P100D karakterisere det som en kjedelig opplevelse. 

Jeg har full respekt for at man ønsker å bevare sin virkelighetsoppfatning om at BMW betyr rekkesekser, på samme måte som at enkelte mener den siste "ekte" 911'en var 993, fordi det var den siste som var luftkjølt. Personlig synes jeg lyden er deilig både i rekkeseksere og i luftkjølte porschemotorer, men jeg synes likefullt at både nye BMWer og nye Porscher er flotte maskiner - som trolig egner seg bedre for de som ikke ønsker å ligge under bilen å skru like mye som de kjører. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg en oppdatering: 

Jeg har kjøpt 08 E92 M3, manuell, grå :D

Bilen er egentlig bare deilig å kjøre, og det er V8ern som "vant meg over" kan man si.
Bilen er omtrent helt original bortsett fra H&R senkefjører og oppdatert til CIC navigasjon (var CCC fra før).

I starten så syns jeg den var litt "klunkete" og rykkete å kjøre, girskift var kanskje ikke så smooth som jeg ønsket. Jeg switchet fra Power mode til normal, og den oppførte seg plutselig mye hyggeligere.

Selv om momentet ikke er all verden, så er det likevel en fin bil på svingete veier, tross vekta. Kommer fra en F31, så er jo vant med litt vekt. Dropp et par gir så går den absolutt bra nok

Mulige oppgraderinger:
- Carly (har bestilt). Lurer også på om denne greier å kode vekk at bilen starter med POWER mode. Fant ikke ut av det der helt.
- LCI baklykter. Dette er litt "kanskje". Ikke funnet noen lykter som er helt perfekt for meg enda

- Felger som bygger bittelig mer, uten bruk av spacere. Originale 220M står på nå

- Bakpotte. Tar imot tips til en som ikke lager en forferdelig "resonans" ved vanlig kjøring, men som gir litt mer enn originalt, den V8ern kan absolutt få lov til å slippes fri
- DAB

Ellers så er det litt småplukk, luftdysejusteringene mangler det tre stk av, og knappene til POWER og DSC kan falle av. Dette er ikke så veldig dyre oppgraderinger. Kjøpte bilen av en bilmekaniker i Skien, som også akkurat hadde bytte spjeldhus aktuatorene og han byttet rådelagre dagen før jeg fikk bilen. Så bilen er i veldig god strekk

Er det et lite steg ned fra F31. Ja, inni så må jeg si det. Men kjørefølelsen, styringen (hyd vs elektronisk) og motoren - nå er det plutselig morsomt å kjøre bil igjen!

Hva angar om jeg kan skru eller ikke. Joda, kan forsåvidt det, selvom jeg er industrimekaniker, men jo mindre jeg skrur jo bedre er det selvsagt :P

Alt i alt veldig fornøyd. Til fredag så kommer det en som sier han vil ha bilen min også (den i avatar), så da blir det ikke store lånet på denne bilen :)

Endret av Blade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK :D

Skal ta noen bilder, bare det kommer en dag UTEN regn :P
Budsjettet ja. Felger, så tenker jeg ca 20k uten gummi, og potte sånn ca opp til. 15k. Fullt akra-sett har jeg ikke råd til (60k)

Endret av Blade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...