Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, satser på dette blir bra. Et litt "oppbrukt" felgvalg på mange måter, men de begynner å bli sjeldnere og sjeldnere, spesielt som kopier. :)

ET17 bak, så innpresset er jo greit nok.

Tviler på det blir, men om jeg plutselig skulle komme over et sett med 9,5" (eller enda bedre, 10") bakfelger fra M6 passer jo de jeg skal ha bak nå veldig godt foran. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så kan jeg jo skrive noen ord om min (noe kronglete) vei til DAB+.

Som noen kanskje har fått med seg foretrekker jeg originale løsninger, eller i det minste løsninger som fungerer som originalt, og dette gjelder da også DAB. For et år siden kjøpte jeg derfor en CIC fra e7x med DAB+, i håp om å få tilpasset denne til å fungere i 5-serien.

Disse har ikke samme fasong som e6x CIC, men de er teknisk like. Legg merke til de viktige grønne og gule kontaktene. :)

IMG_9365_zpsfgipta79.jpg

IMG_9367_zpso4c5cibo.jpg

Enheten ble koblet opp, antenne ble tilkoblet og etterhvert dukket det opp flere kjente kanaler.

IMG_9373_zpsje8melsx.jpg

...men gleden var kortvarig. :(

Uansett hva jeg prøvde på var det ikke lyd i radioen, hverken FM eller DAB. CD-spiller, harddisk, aux osv. var det derimot lyd fra, så det var bare å konkludere med at jeg hadde fått en defekt enhet.

"Klok" av skade gikk jeg derfor for en noe enklere løsning en liten stund etterpå:

IMG_0747_zpsh1lrslzz.jpg

Denne ble montert i bagasjerommet i lag med resten av elektronikken under der, antennen ble lagt opp i høyre siderute og satelittradio ble kodet inn i CIC.

IMG_0750_zpsax6h7lzs.jpg

IMG_0753_zpsxvpv1bne.jpg

Laget til og med en film med denne i aksjon:

Denne fungerte sånn sett greit nok, men det var litt plagsomt at man måtte søke opp kanalene på ny om man kjørte lengre turer, samt at fraværet av DAB-FM-switching gjør at det blir mye hakking og stille stunder. En annen ting jeg aldri ble fortrolig med var et noe ulogisk menysystem, men alt i alt en grei løsning.

...men så fant jeg ut en dag i høst at jeg skulle montere comboxen jeg har hatt liggende en liten evighet, noe som gjør at datoen i bilen må settes opp til 2011. En enkel sak sånn sett, men det var da man fant ut at mObridge ikke fungerer på biler produsert i 2010 og nyere. :?

Dette medførte at jeg gav opp DAB en liten stund, det var (og forsåvidt er) fortsatt en liten stund til FM "forsvinner" på sørvestlandet uansett.

For en ukes tid siden ble det derimot gjort nok et e70 CIC-forsøk, og selv om selger lovte at denne skulle fungere kan man aldri være for sikker. Den ble derfor testet med en gang jeg fikk den innenfor døren. :)

Jeg hadde ikke DAB-antenne liggende, men etter at jeg fikk bekreftet at FM fungerte ble det en snartur til BilXtra, og da dukket disse opp med lyd og det hele. :D

IMG_3739_zpsr5pbqiqs.jpg

Ikke den helt store passformen når det kommer til e7x CIC i e61 som noen kanskje ser, så da måtte det litt kirurgi til.

Min e6x CIC til venstre og e7x CIC til høyre.

IMG_3744_zpsjsstrjlk.jpg

Demontering.

IMG_3745_zpsupzmqkyq.jpg

Det er ikke mindre enn 23 stk. T8-skruer i en CIC med DAB (22 i en uten om noen skulle lure). :shock:

IMG_3749_zpseyb9giwf.jpg

Det hadde muligens holdt å bare byttet toppen på CIC, men da jeg likevel var i gang byttet jeg bunndekselet også. Jeg testet aldri e7x CIC-en skikkelig i bilen, så det er mulig det hadde gått, men da de ikke er identiske valgte jeg å benytte mitt gamle deksel.

e7x til venstre og e6x til høyre.

IMG_3753_zpsm2wsiost.jpg

Mitt e6x deksel hadde ikke hull til DAB-kontaktene, så der måtte jeg ta en runde med dremelen, men ellers var det bare å pusle det sammen igjen.

IMG_3756_zpsspcx2cjh.jpg

IMG_3758_zpsqz1ddghv.jpg

...og på plass i bilen. :) Det gjenstår noe koding da det fortsatt er e7x software på enheten, men da alt virker sånn rent funksjonsmessig er ikke dette noe som brenner.

IMG_3761_zpsvmmnilq3.jpg

IMG_3763_zpsiyt5kcet.jpg

Når det gjelder antennen kjøpte jeg den eneste de hadde på BilXtra, så jeg hadde begrenset med valgmuligheter der.

IMG_3742_zpsxtzieojh.jpg

For tiden ligger denne under senterhøyttalerdekselet i dashbordet, noe som utrolig nok fungerer ganske bra. Dekningen nå er faktisk bedre enn det den var med mObridge, men hvorvidt det skyldes antennen eller andre ting vet jeg ikke.

Jeg er fortsatt usikker på hva jeg egentlig skal gjøre når det kommer til antenne, så inntil videre blir den ihvertfall liggende der, med mindre det viser seg at signalet blir elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Thundercoil skrev:

One step forward, two steps back. 

Kjenner godt til den der. 

Ble unektelig bra til slutt, da. :) Bare synd det ikke gikk med en gang. 

Ja, irriterer meg fortsatt over den første. Dessverre er det ikke helt ukjent at radio-delen feiler på CIC, så det smarteste sånn sett er å handle nytt, men det koster jo sitt.

10 timer siden, Reef89 skrev:

Veldig bra :)

Takker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over hva du får til altså. Kan ellers nevne at DAB+ er vertikalt polarisert, noe som i teorien betyr at antenner må monteres stående for å oppnå høyeste følsomhet. Men i praksis kan en oppnå greie resultater selv med nær horisontal montering, slik du har fått til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har senterhøyttaler på min E6x, så antennen har jeg bare lagt pent og pyntelig bak CID. Med tillegg at jeg har klimakomfort frontrute har jeg likevel overraskende gode signaler. Jeg tenker å plassere den bak A-stolpen eller på takplaten rett før takluken etter hvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen, den ligger bare løst nedi ja. Er ikke tilkoblet jord eller noe slikt.

@sveigis, ja det var faktisk verdt litt styr når jeg fikk det opp å gå. :)

@cityhopper, har fått med meg at skal stå på "høykant", uten at jeg nødvendigvis kjenner til grunnen, så det er jo greit å vite. :)

Var ute en liten tur i dag, og merket at signalene faller ut her og der (FM-switchingen funket i det minste bra :-)), så vil tro dette skyldes antenneplasseringen. Når det er sagt så har jeg bedre dekning nå enn det jeg hadde tidligere. Jeg er egentlig alt annet enn lysten på å montere antennen i frontruten, men synes faktisk @Frode D sin løsning ble ganske bra, så mulig jeg tester dette. Da må jeg derimot ha en annen antenne, da min ikke har samme fasong.

Før jeg evt. tester dette tror jeg @Saltkjelen er inne på noe med å montere den innvendig i A-stolpen, da får man den også forholdsvis vertikalt. Dette er også enklere med tanke på fasongen på min antenne, så spørs om jeg ikke prøver dette først.

At annet alternativ jeg vurderer er antenne fra 6-serie (både e6x og Fxx, samt en rekke Rolls Royce-modeller). Dette er en "boks" som er montert i bakluken, og som har både L-band og band III. Jeg er derimot litt usikker på hvor jeg skulle montert denne, og hvor vellykket/enkelt (les: billig) det hadde blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...