Gå til innhold

Hydroterapigarasjen - rød X4 og blå Z4 - Det ble vår


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Tror jeg skal klage på dekkene til Stamsaas, da felgene er 0,5" bredere bak enn foran. Med 225/40 rundt baut blir vel ikke forskjellen så stor, men.. På min forrige 1'er gikk jeg for samme dimensjon som på sommerhjulene som fulgte bilen, for å være sikker, 225/40-18 og 245/35-18 bak.... Fin parkering, for øvrig. :wink: Og kjipt med kjipere vinterhjul.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5" forskjell er ikke noe problem, så det hadde jeg ikke brydd meg med. 1" er i grenseland, mens 1,5" blir vanskelig å få pent, uansett hva man gjør. Sistnevnte er også litt på kanten av hva dekkene er designet for, men f.eks. 255 foran og bak hadde gått i mitt tilfelle.

Jeg har jo 19" sommerhjul som sånn sett kunne blitt benyttet som vinterfelger. Der finnes det også vinterdekk som er stjernemerkede, men bakdekkene koster ikke mindre enn 7000,- pr. stk. hos dekkonline, så det utgår nok det også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man får stjernemerkede dekk som ikke er RFT også, men usikker på om det finnes som vinterdekk.

Det aller beste hadde jo vært å fått tak i to ekstra fremfelger, men det er ikke å oppdrive i hverken innland eller utland i skrivende stund. Løse bakfelger finnes derimot i hopetall, men blir litt voldsomt med 10" fremme på vinteren. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er orginale X3/X4 20" felger du skaffet deg og disse skal du vel ha sommerdekk på!?

Jeg synes at de 19" sommerfelgene du har nå hadde vært perfekt til vinterbruk, både når deg gjelder design og finish. Hadde satt på samme dim foran og bak selv om 9,5" vil gi noe strekk på 245/45/19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sett slike. :) Begge med sommerdekk forøvrig, men de første jeg hadde fra før er strøkne, det er ikke de jeg kjøpte nå sist.

Jeg ser jo nå at jeg aldri har sjekket hva 19-tommerene er, så de er jo selvfølgelig 9,5" ja, noe som sånn sett kunne fungert med fire like dekk. Likevel er jeg ikke helt lysten på det, da dekkene er ganske gode, og det er de som ble levert til bilen fra fabrikk. I tillegg kan det være greit å beholde de som "reservesommerfelger" (les: konefelger) slik jeg har gjort til nå. :P

Burde aldri solgt style 403-felgene jeg hadde til e61-en, da de kunne fungert ganske bra som vinterfelger til denne. Evt. se om jeg får tak i et sett 19" tilh. X3, de er normalt ikke så dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sikt kommer der opp en enkel garasje hos meg .

Da skal ha sånn bukk som deg.

Må være en nytelse å ha sånt :).

Og bilen din er jo meget pen.

Liker folk som kjøper litt mer utradisjonelle farger på bilene sine.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, awt skrev:

Nei, man får stjernemerkede dekk som ikke er RFT også, men usikker på om det finnes som vinterdekk.

Det aller beste hadde jo vært å fått tak i to ekstra fremfelger, men det er ikke å oppdrive i hverken innland eller utland i skrivende stund. Løse bakfelger finnes derimot i hopetall, men blir litt voldsomt med 10" fremme på vinteren. :P

Jeg har sett på noen vossen felger i 20" til min x4. Jeg ønsket ikke runflat på min men fikk beskjed om at stjernemerket kun var med rft. Vet du hvor en slik oversikt finnes?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sveigis skrev:

På sikt kommer der opp en enkel garasje hos meg .

Da skal ha sånn bukk som deg.

Må være en nytelse å ha sånt :).

Og bilen din er jo meget pen.

Liker folk som kjøper litt mer utradisjonelle farger på bilene sine.:)

Ja, bukk hadde jeg så absolutt prioritert. Selv skrur jeg ikke så veldig mye, og det begrenser seg stort sett til hjulbytte og kanskje litt bremser/understell, men fytti grisen så glad jeg er i bukken. Det var definitivt verdt arbeidet med å montere den, og det er noe som bør være i en hver garasje. Bukk og innlagt vann er et must. :P

Selv om man har tilgang til aldri så mange verksteder og alt mulig rart, er det noe med det å kunne holde på i sin egen garasje som er rett utenfor huset.

Eneste som er litt dumt er den lave takhøyden, men det håper jeg at jeg får gjort noe med en vakker dag.

5 timer siden, rst026 skrev:

Jeg har sett på noen vossen felger i 20" til min x4. Jeg ønsket ikke runflat på min men fikk beskjed om at stjernemerket kun var med rft. Vet du hvor en slik oversikt finnes?😊

Kjenner ikke til noen oversikt, men om man ser på f.eks. 275/35-20 hos dekkonline, og velger kun stjernemerkede dekk, får man opp disse.

Der igjen er følgende non-RFT såvidt jeg kan se:

Dunlop SP Sport (finnes med og uten felgbeskyttelse)

Michelin Pilot Super Sport (finnes også med og uten felgbeskyttelse)

Michelin Pilot Primacy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, awt skrev:

Ja, bukk hadde jeg så absolutt prioritert. Selv skrur jeg ikke så veldig mye, og det begrenser seg stort sett til hjulbytte og kanskje litt bremser/understell, men fytti grisen så glad jeg er i bukken. Det var definitivt verdt arbeidet med å montere den, og det er noe som bør være i en hver garasje. Bukk og innlagt vann er et must. :P

Selv om man har tilgang til aldri så mange verksteder og alt mulig rart, er det noe med det å kunne holde på i sin egen garasje som er rett utenfor huset.

Eneste som er litt dumt er den lave takhøyden, men det håper jeg at jeg får gjort noe med en vakker dag.

Kjenner ikke til noen oversikt, men om man ser på f.eks. 275/35-20 hos dekkonline, og velger kun stjernemerkede dekk, får man opp disse.

Der igjen er følgende non-RFT såvidt jeg kan se:

Dunlop SP Sport (finnes med og uten felgbeskyttelse)

Michelin Pilot Super Sport (finnes også med og uten felgbeskyttelse)

Michelin Pilot Primacy

Takk for info😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Båten til foreldrene mine ble solgt (for andre gang...) i dag, så jeg tilbød meg å hente faren min og broren min som skulle levere den til Tau. Jeg valgte en omvei til Tau, og fikk meg dermed en tur rundt Ryfylke. :) Sikkert kjedelig for de som kjører her ofte (@papertiger? :D), men for meg som aldri har kjørt her er det jo morsomt med nye veier. Det er også altfor lenge siden jeg har hatt en lignende kjøretur.

IMG_0707.thumb.jpg.471bfb98acd5b8a3b5e94df5d2c1045d.jpg

IMG_0711.jpg

Nye broen som forbinder Sand i Ryfylke med ehm.. resten av distriktet:

IMG_0717.thumb.jpg.d8e0e6d49e0d6a57148b42080d3ed036.jpg

Hengebruer er alltid tøft, spesielt de små. :)

IMG_0723.thumb.jpg.9bc4ccc6d3f5b8d1c2ab8e2d4dd877bd.jpg

IMG_0732.thumb.jpg.c37ce6e0fecebc5a451279ab6dc595d2.jpg

Jøsenfjorden

IMG_0737.thumb.jpg.7efde2ca25b4eb41c43d9bd5c703a7e5.jpg

Ferje til Hjelmeland. Gikk to ferjer her med et kvarters mellomrom. Ser ikke helt behovet, men greit å slippe å vente så lenge. :)

IMG_0752.thumb.jpg.9f9161ef5e0721e651f32d16eac113f8.jpg

IMG_0757.thumb.jpg.28de017d05a31ccd818c8dc61b1764e6.jpg

IMG_0760.thumb.jpg.d63de9dcff0e9caa9dbe5657ffdcbd62.jpg

...og så var vi på Tau. Båtfolkene var klar, og båten var levert, så det var bare å stille seg i ny ferjekø.

IMG_0792.thumb.jpg.53a9445b654f957eb640b049105f2dca.jpg

Båten vi forlater. Den har vært i vårt eie i 30 år nå, og jeg er praktisk talt oppvokst i denne, så litt vemodig er det jo...

IMG_0795.thumb.jpg.d6fc90e85e1e17dd94d207b9fb0c49e6.jpg

Så forlater vi Tau.

IMG_0800.thumb.jpg.66ce49b131b419cd07c4202452496b76.jpg

...og ankommer Stavanger.

IMG_0822.thumb.jpg.dc6c728fa67d6304ecbb58b9d76e91ac.jpg

Juletre trengs jo på toppen av en bro.

IMG_0825.thumb.jpg.b8b05e9c4680a717a8ef732078e8b116.jpg

Etter dette er det heller lite å ta bilde av, da det bare er å følge veien (og en ferje til) hjem.

I begynnelsen av turen (ca. 10 mil) kjørte jeg litt på "Eco Pro", og hadde et forbruk på 0,69. Når jeg kom på ukjente veier havnet bilen over i "Sport", og forbruket gikk da noe opp. :P

IMG_0827.thumb.jpg.e0176d32cff18e77d4a7c377b4905563.jpg

Alt i alt en hyggelig tur med greit vær og tørre veier. Piggdekkene er ikke optimale for en slik tur, så hadde vært morsommere med sommerhjul. Ellers tror jeg bilen trenger en vask. :)

IMG_0828.thumb.jpg.5c9db3f5c757364c57f5667d392a8574.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2017 at 0.50, rst026 skrev:

Takk for info😊

Det er ikke lett dette med stjernemerkede dekk osv. Jeg hadde en oppgang på det når jeg kjøpte X1en, og jeg skulle få nye dekk av forhandleren(Jæger) Bavaria mente jeg måtte ha stjernemerkede dekk, mens det gjorde ikke jæger. Så jeg endte opp med Vredstein dekk i orginal dimensjonen. 225 fremme og 255 bak. På vinter har jeg 225 fremme og bak så der har jeg heller ikke stjernemerkede dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, andreaskarm skrev:

Det er ikke lett dette med stjernemerkede dekk osv. Jeg hadde en oppgang på det når jeg kjøpte X1en, og jeg skulle få nye dekk av forhandleren(Jæger) Bavaria mente jeg måtte ha stjernemerkede dekk, mens det gjorde ikke jæger. Så jeg endte opp med Vredstein dekk i orginal dimensjonen. 225 fremme og 255 bak. På vinter har jeg 225 fremme og bak så der har jeg heller ikke stjernemerkede dekk. 

Da har nok ikke Bavaria samme interne retningslinjer heller, for jeg kjøpte Vredestein Ultrac Vorti sommerdekk til E91 320 xdrive hos Bavaria Stavanger  - etter anbefaling fra de som et godt alternativ til Michelin, Continental og denslags. Disse er ikke stjernemerkede. Når jeg forhørte meg om nye dekk til svigers' F34 GT xdrive på samme plass, fikk jeg beskjed om at de kun hadde ett dekkmerke tilgjengelig i disse dimensjonene, og det var stjernemerkede RFT-dekk, de fikk ikke tak i andre enn så lenge sa de. Så dersom Bavaria som forhandler kan stille seg bak et salg og montering av ikke-stjernemerkede dekk på xdrive-modeller, kan jeg ikke se hva som kan være galt med det, da forhandlere vel aldri tør å gå på kompromiss med noe fabrikken ikke vil tillate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt changed the title to Hydroterapigarasjen - rød X4 og blå Z4 - Det ble vår

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...