Gå til innhold

Hydroterapigarasjen - rød X4 og blå Z4 - Det ble vår


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Forresten morsomt at du tok turen om Suldal! Vi kjører stort sett Rv13 når vi drar innover fra Stavanger både til Sauda og Suldal, en mye kjekkere vei å kjøre. E39 fra Stavanger til Haugesund og innover er jo dørgende kjedelig. Neste gang burde du ta deg en kjøretur på våren og kjøre inn til Sauda Rv520 som er ganske så kjekk med bilen i Sport modus og rattgiring, følge veien over Røldalsfjellet til Røldal som åpner på våren og ned til Suldal på Rv13 derfra, dette er også en kjekk kjørerute på motorsykkel.

Ang. Nesvik-Hjelmeland-sambandet og avgang hvert kvarter. Tidligere har dette vært en flaskehals spesielt i helgene. Om det er behov for 4 ferjer i timen i ukedagene kan nok diskuteres. Nå er flaskehalsen borte, og Tausambandet står tilbake som en aldri så liten flaskehals fram til Ryfast åpner i 2019.

En liten digresjon ang. Sandsfjord bru som stod klar i slutten av 2015: den ble finansiert uten bruk av bompenger, da Suldal Kommune bidro med 70 millioner kroner til prosjektet... Brua har et spenn mellom de to pilarene på 290m, og ble bygd etter frittfram-prinsippet, dvs. bygging fra begge sider til midten uten hjelpepilarer. Dette spennet er trolig en verdensrekord. Kan leses mer om dette på TU for bru-interesserte :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, papertiger skrev:

Da har nok ikke Bavaria samme interne retningslinjer heller, for jeg kjøpte Vredestein Ultrac Vorti sommerdekk til E91 320 xdrive hos Bavaria Stavanger  - etter anbefaling fra de som et godt alternativ til Michelin, Continental og denslags. Disse er ikke stjernemerkede. Når jeg forhørte meg om nye dekk til svigers' F34 GT xdrive på samme plass, fikk jeg beskjed om at de kun hadde ett dekkmerke tilgjengelig i disse dimensjonene, og det var stjernemerkede RFT-dekk, de fikk ikke tak i andre enn så lenge sa de. Så dersom Bavaria som forhandler kan stille seg bak et salg og montering av ikke-stjernemerkede dekk på xdrive-modeller, kan jeg ikke se hva som kan være galt med det, da forhandlere vel aldri tør å gå på kompromiss med noe fabrikken ikke vil tillate?

Tror nok det går helt fint. Jæger solgte og anbefalte vredstein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

Forresten morsomt at du tok turen om Suldal! Vi kjører stort sett Rv13 når vi drar innover fra Stavanger både til Sauda og Suldal, en mye kjekkere vei å kjøre. E39 fra Stavanger til Haugesund og innover er jo dørgende kjedelig. Neste gang burde du ta deg en kjøretur på våren og kjøre inn til Sauda Rv520 som er ganske så kjekk med bilen i Sport modus og rattgiring, følge veien over Røldalsfjellet til Røldal som åpner på våren og ned til Suldal på Rv13 derfra, dette er også en kjekk kjørerute på motorsykkel.

Ang. Nesvik-Hjelmeland-sambandet og avgang hvert kvarter. Tidligere har dette vært en flaskehals spesielt i helgene. Om det er behov for 4 ferjer i timen i ukedagene kan nok diskuteres. Nå er flaskehalsen borte, og Tausambandet står tilbake som en aldri så liten flaskehals fram til Ryfast åpner i 2019.

En liten digresjon ang. Sandsfjord bru som stod klar i slutten av 2015: den ble finansiert uten bruk av bompenger, da Suldal Kommune bidro med 70 millioner kroner til prosjektet... Brua har et spenn mellom de to pilarene på 290m, og ble bygd etter frittfram-prinsippet, dvs. bygging fra begge sider til midten uten hjelpepilarer. Dette spennet er trolig en verdensrekord. Kan leses mer om dette på TU for bru-interesserte :D 

Ja, det er uten tvil en morsommere vei, så forstår veldig godt hvorfor du heller kjører den. For min del som skulle til Tau ble den jo en del billigere også, da jeg slapp unna med en billig ferje og en bomstasjon, kontra to dyre(re) ferjer og tre bomstasjoner. :)

Sand - Røldal - Hellandsbygd (evt. motsatt) er en tur jeg har tenkt på mange, mange ganger, men som dessverre enda ikke har blitt noe av. Det finnes faktisk en god del morsommere veier i distriktet, men det er ikke like lett å stikke av en hel dag for å gjøre slike ting lengre.

Hadde håpet på å få til noen bedre bilder av/med broen, men var heller dårlig med stoppesteder. Uansett, en flott bro, selv om ferjeturen den erstatter ikke akkurat var en av de lengste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes uten tvil mange morsomme veier i området. Spørs nok om ikke dieselforbruket ditt gikk opp i opp med sparte ferjeutgifter 😂. 

Et annen veistykke jeg liker godt, men som ligger på en litt annen kant, er veien fra Helleland - Tonstad - Rysstad - Evje - Vegusdal - Treungen - Gautefall - Drangedal - Skien. Vi kjørte denne i motsatt retning hjem fra Østlandet i stedet for om Sørlandet, og det var skikkelig kjekke veier. Tar en av ved Evje og heller kjører tilbake over Suleskard og ned Sirdal tilbake til Stavanger er dette en fin rundtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker vi fort om en litt lengre tur ihvertfall :P

Man har jo også veiene til Lysefjorden, og rundt distriktet der, samt innover Hardanger, men de siste årene har vi stort sett hatt en vogn på slep på lengre turer, så da begrenser det seg litt. :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, StigJ skrev:

Så det var derfor det haglet inn bilder på snapen ja :P

Tenkte at nå var du bare lei av å være hjemme og tok deg en spontantur :D

Skulle sitere deg også, men det glemte jeg. :P

Ja, ble vel kanskje litt mange til slutt. :roll: 

Ellers stemmer det jo litt at jeg var lei og tok en spontantur, for de kunne egentlig bare tatt Kystbussen hjem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, awt skrev:

Da snakker vi fort om en litt lengre tur ihvertfall :P

Man har jo også veiene til Lysefjorden, og rundt distriktet der, samt innover Hardanger, men de siste årene har vi stort sett hatt en vogn på slep på lengre turer, så da begrenser det seg litt. :D 

 

Stemmer det, Lysefjorden er jo kjempe, men nok ikke så kjempe med vogn :P kjørte faktisk med Minien innover Hardanger i sommer til hyttetur, startet med ferje fra Jektevik til Hodnanes, videre til Onarheim - Våge - Nordtveitgrend - Eikelandsosen - Tysse - Kvamskogen. Tror faktisk at den veien ble laget for Minien, for det er lenge siden jeg har hatt det så morsomt bak rattet 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.1.2018 at 7.22, papertiger skrev:

Stemmer det, Lysefjorden er jo kjempe, men nok ikke så kjempe med vogn :P kjørte faktisk med Minien innover Hardanger i sommer til hyttetur, startet med ferje fra Jektevik til Hodnanes, videre til Onarheim - Våge - Nordtveitgrend - Eikelandsosen - Tysse - Kvamskogen. Tror faktisk at den veien ble laget for Minien, for det er lenge siden jeg har hatt det så morsomt bak rattet 😀

Må vel konkludere med at det blir altfor lite slike turer, for det er absolutt slike steder jeg liker meg best bak rattet. :) Ikke går det utover lapp eller noe heller.

1 time siden, sveigis skrev:

Koslig med tur :).

Hvordan er denne kontra e61en å kjøre langt med ?

Tja, jeg er helt ubrukelig til å sammenligne ting, så jeg er redd jeg ikke helt vet hva jeg skal svare. Man sitter jo høyere, og bilen er noe tyngre, men alt i alt går det mye i det samme. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lite som skjer, og bortsett fra noen turer til Stavanger har bilen stort sett stått ubrukt i siste (sist jeg brukte den hadde den stått i nesten tre uker..).

...men en slik ble plutselig bestilt, så nå blir det ihvertfall en tur til Tyskland for å hente den nærmere sommeren en gang. :shock:

D56E8B2C-FCC6-46F8-AB41-D0612AA1131A.thumb.jpeg.ee6e9f9192fc1b1e1b0e772e0c1c3cd4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt changed the title to Hydroterapigarasjen - rød X4 og blå Z4 - Det ble vår

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...