Gå til innhold

Ola Steingrimsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. er det noen som har erfaring på hvordan man kommer til og får byttet/reparert veivhusventilasjonen? Jeg har skrudd av innsug/spjell og kommer inn i front av veivhuset men det holder ikke. Det ser ut som om jeg må ta av toppdeksel og et annet deksel lengere inn mot senter av motoren. Er det noen som har erfaring med å overhalle denne delen av motoren og vet hvordan man kommer dit ?  på forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skru av dekselet mot torpedoveggen. Det er trangt så det er en fordel å bruke vertøy der bitet settes rett i skrallen uten overgang. Jeg har et lite Teng Tools sett som også har en liten fastnøkkel med sperrenøkkel som bitet settes rett i. Mener at det er torx 30 bit. Du finner sikkert info om dette på nettet. Gå inn på ETK og få en oversikt over delene før du begynner. Det er flere år siden sist gang jeg byttet dette, så husker ikke alle detaljene. Noen av boltene kan sitte godt fast så hold nøkkelen rett mot skruen så hodet ikke blir skadet.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det dekselet har jeg alt byttet men trodde det var noe mer filter lengre inn eller i andre enden av veivhuset. Har skrudd av innsuget/ spjeld men fant ikke noe mer filter der. Skjønner nå at veivhusfilteret sitter i dekselet ved torpedoveggen.

Det sitter et rør som skal på det dekselet som jeg klarte dra av lengre inn. Så ikke dette først så motoren fusket og hadde lite kraft.

Fikk løsnet deksel i dag og satt på røret og skrudd det sammen igjen.  Dessverre så fusker motoren enda, den har ingen kraft går ujevnet på tomgang og holder på stoppe. 

Vet du om den oljeutskiller som er koblet til andre enden av veivhusfilteret kan lage problemer?   Har tidligere hatt problemer med at motoren lekker olje et sted så jeg har byttet begge toppdeksel-pakninger men fortsatt så kommer det olje som drypper ned på eksosen. (Noen sa jeg burde ha limt pakningene)  men nå går jo ikke motoren reint lengre uansett.

Mvh Ola 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk motoren slik den skulle før du begynte å skru på den?

Hvis jeg husker rett har ikke denne motoren filter på veivhusventilasjonen, det er bare membranen bak på manifolden (og eventuelle slanger) som går i filler. 

Hvis ikke du har det alt, kjøpt deg et inspeksjonsspeil for å lete etter oljelekkasje rundt toppdekslene. Siden det er bra trangt rundt de motorene er det ikke usannsynlig at du har fått pakningen i klem en plass, med påfølgende lekkasje. Husk også at det skal en liten dash rtv silikon (e.l.) i overgang mellom topp og kjededeksel. Dessuten er det vel ca 15 bolter det kan lekke fra hvis ikke du har byttet gummien rundt dem. Den blir også hard som en hockeypuck med årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den gikk mye mer normalt enn nå ihvertfall men ikke helt. Kjørte den fra Oslo til Gjøvik for et par uker siden det gikk helt fint.Nå var den helt dau når jeg prøvde den i gata her. Må nevne at jeg fikk en deksel fra GS som ikke var helt likt som det som satt der. Det var et ekstra uttak på det men de sa på Gs at jeg bare skulle strupe det uttaket. En annen ting jeg må nevne er at den ene Lambda sonden ikke er helt i orden men når motor blir varm så har det fungert bra. Første gang jeg satt på de pakkingen så klarte jeg nettopp det du sa på høyere side som resulterte i en store oljelekkasje.

Gummien rundt de 15 boltene har jeg ikke byttet så det kan jo være derfra det kommer.    Har heller ikke hatt på noen dash sillikon i overgang mellom topp og kjededeksel :-( ....

Bembran bak på eksonsmanifoilen ? skjønner ikke hvor den sitter eller hvilken del det er...

Det sitter en O-ring i enden på det røret som går ned i oljeutskiller fra veivhusdekselet kanskje det ikke er helt tett der. Er det mye jobb og ta av hele veivhuset ??  kanskje lurt å se om alle skjøter og pakninger der er tett..

-bilder-162374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Membranen er bare et kallenavn for lokket bak på innsugsmanifolden. Det sitter en membran inni det, derfor innsugsmembran.

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=HE51-EUR-05-1995-E34-BMW-540i&diagId=11_1498

Del nummer tre på bildet her.

 

Hva mener du med "hele veivhuset"?

 

Siden motoren gikk fint før du begynte å skru på den ville jeg startet med å sjekke jobben som er gjort. Er det tett mellom innsugsmembran og manifold, og er alle hullene i membranen som ikke skal brukes plugget? 

Og sjekke at alle kontakter sitter som de skal, på coiler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for alle svar :-)

Nei jeg mente  Intake manifoild  altså nummer 1 på tegningen din. Tar jeg av den kommer jeg til det røret som går under dert som datt ut også kan jeg bytte pakningene. Alle hul i membranen er tettet og den er skrudd skikkelig på. 

Tror det røret ned fra menbranen og bort mot oljeutskiller ikke er tett da må jeg av med Intake manifolid.

Tok jo også og skrudde av alt i andre enden av Intake M. Kan jo ha skjedd noe noe der. Så på en video på youtube om hvordan man skrur av den Intake M. Han hadde på sin bil to gasswire ?  jeg har  bare en syns det var litt merkelig.

Må gå over alt neste gang jeg kommer opp hit...

Det er jo tre ledninger der to er svarte, prøvde bytte om på de. den ene er vel automatsjåk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...