Gå til innhold

Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

I forbindelse med oppgradering av bremser på min bil, har jeg møtt på ett lite problem.
Det finnes både 30mm skiver og 36 mm skiver til disse bilene framme.

Jeg har allerede kjøpt inn skiver på 30x348mm og klosser laget for 30mm skiver. 

Bremsecalipere finnes i 2 forskjellige utgaver som jeg sliter med å se om støtter både 30mm skiver og 36mm skiver.

I følge delekatalogen så støtter den ene caliper typen 34116756303/34116756304 30mm skiver.
I følge delekatalogen så støtter den andre caliper typen 34116768067/34116768068 begge typer skiver.

Men om jeg søker på https://www.bildelsbasen.se og ser på bilder av calipere, så står det stemplet inn i calipere hva de støtter slags skiver, og skilles det på 30 mm og 36 mm.

Har noen noe lurt å komme med?

Skal jeg kjøpe 34116756303/34116756304 eller 34116768067/34116768068.
Grunnen for at jeg spør er for at utvalget er bedre på 34116768067/34116768068 og da kan man bruke 36mm skiver som flere biler bruker. For fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En liten irriterende oppdatering for min del, klarte kunststykket å kjøpe like calipere som jeg hadde!?
Så feil i annonsen eller hva, men feil ble det uansett. Min egen feil.

Nuvel, jeg har ihvertfall testet at calipere fra 535d (348x36), de passer ikke skiver fra 545i og større (348x30) Dette pga større bremseflate på 348x36 skivene. Så dermed tar caliper i senter på skiva og man får dermed ikke montert det rett.

Og for de som lurer på om M5 bremser passer på en annen E6x, så er det umulig at de passer alt annet enn minimum 19" vil jeg mene. For skivene på M5 er 376mm og allerede med 348mm skiver, så er det vel knapt 1 cm klaring på caliper og mine standard 18" felger. All denne infoen gjelder foran. Bak har jeg ikke testet enda.

Så nå lager jeg en salgstråd på Bosch klosser og Zimmerman skiver 348x30 til x45i og større motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, så passer enkelte 18" felger e60 m5 calippere. Har ingen kilder på det, men jeg er ganske sikker på at han med den smurfeblå M5-en fra Jessheim fant noen 18" felger som passet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

Må ha nye bremser på min 05 525d før EU og hadde da vert gøy med noe litt større bremser.

Men er ikke blitt helt klok på hva som passer.

Hva endte du opp med, og hvordan passet dette, må du ha ny brakett til calipperen? Og er det forskjell på bremsene før og etter facelift? Søkt opp delenummer på calipper fra en preface 535d, og de stemmer ikke med noen av de nummerere du har.

Hadde vert greit om bremser fra 535d passet rett på bilen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke sjekket pre facelift så  veldig nøye.

Men jeg fant bare 3 forskjellige calipere. Den ene går til alt under 535d og under 545i. En annen går til alle andre bensin motorer fra 535i,  545i og 550i. Den siste går til 535d.

På facelift ihvertfall, så passer alle 3 typene, du må ha ny brakett for å oppgradere calipere. Det er samme brakett på de store calipere. Forskjellen er caliper, klosser og skiver. Bensin utgavene har 1 stempel caliper og mindre bremseflate på skiva enn 535d. Skivene er like store i diameter. Samt at 535d skiva er 36 mm tykk kontra 30mm på bensin.

Den originale på våre biler 328x26 mener jeg. De større skivene er 348x30 (535i, 545i og 550i) og 348x36 (535d)

Jeg har 348x30 dkiver og klosser liggende da jeg bomma litt ved innkjøp. Så om du kjøper calipere til bensin med ett stempel så passer det jeg har. Det selges ganske rimelig da jeg bare vil minimere mitt tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 310x24 skiver på min, facelift er 324x30 (iføle realoem).

 

Endte opp med å kjøpe 535D bremser (346x36), samme bremser til pre face og facelift. Både foran og bak, skiver calippere bremsesko, diverse clips og føringer. Braketter kjøper jeg brukte fra hugger.

Ble mye dette for en liten feil på EU med at skivene foran var slitt noen hundredeler over max, men blir greit å få fylt 20" med litt mer bremser. Bare kjiipt at jeg må ha nye vinterfelger også, da jeg regner med at 16" ikke passer over dette.

Sorry for at jeg ikke slo til på de bremsene dine, men var greiere for meg å kjøpe alt nytt, da jeg også tar bakbremsene i samme sleng. Men takk for hjelpa uansett :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det er de som fester caliper til nav. De må byttes ved større caliper.

Jeg snakker om del nr 2 her: http://bmwfans.info/parts-catalog/E61N/Europe/525d-M57N2/L-N/oct2007/browse/brakes/front_brake_pad_wear_sensor/

Jeg har bremseskiver og klosser til deg for fremme!

545 calipere passer på din bil med rett brakett, og at de er enkel stempel. Diesel calipere som er større har dobbel stempel, men de er sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...