Gå til innhold

Chiptuning BMW 1 116d 90HK


GizmoOG
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig gått til innkjøp av min første bil, og dette er en 1- serie med snaue 90hk. Jeg har gjort litt research selv og har lært at det er samme motor i 116, 118 og 120D. Har prøvd å google litt angående effektavgift, men så vidt jeg har forstått så ble det slutt på denne avgiften f.om 1.1.2017. Stemmer dette? 

Planen er å få tunet opp bilen til minst 116hk, skjønner ikke helt hvorfor BMW kom med en 90hk versjon av denne bilen, men det får så være. Det jeg egentlig lurer på da, er om noen har en anbefaling en pålitelig og kvalitetssikret chiptuning tjeneste som ikke koster skjorta. 

Hittil virker dette som det beste og billigste alternativet: http://www.bestchip.no/biler/bmw/bmw-1er-e87-116d-90hk  , men om dere har noen andre forslag så tar jeg gjerne imot det! Virker som man ikke får mer enn 120hk av den chippingsenheten der, men om det finnes andre alternativer som støtter høyere ytelse er spørsmålet. Og vil denne eksterne enheten ligge nedunder panseret til en hver tid, eller er det bare plug and play, remapping av softwaren også kan du fjerne enheten? Har ikke så mye kunnskap om chipping, så innspill settes pris på!

Og dette kan gjøres helt lovlig, og avgiftsfritt så lenge det kan dokumenteres at co2 utslipp ikke øker ved effektenderingen?

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kunnskap vedr. det tekniske, men du kan glemme å få dette lovlig (selv om mange tuningselskaper reklamerer at det "bare" er å innføre effektøkningen i vognkortet.

Det er akkurat like enkelt/vanskelig å få dette inn i vognkortet som det var før avgiften ble fjernet, forskjellen er bare at nå koster det ikke noe (såfremt utslipp og slikt ikke endres), unntatt prisen for nytt vognkort.

For å kunne få dette lovlig inn i vognkort trengs det dokumentasjon på at bl.a. bremser og drivverk tåler effektøkningen, samt dokumentasjon på utslipp og slikt, normalt gjennom TÜV-papirer. Dette er det ytterst få, om noen tuningselskaper som kan dokumentere på tilstrekkelig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, awt skrev:

Dette er det ytterst få, om noen tuningselskaper som kan dokumentere på tilstrekkelig vis.

Det er ytterst få men ikke helt håpløst. Nå har jeg ikke sjekket til akkurat denne bilen, men AC Schnitzer, Hartge (om de fremdeles holder på) og BMWs eget MPPK er jo eksempler på at det er mulig å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW MPPK har jeg selv, så den vet jeg om. :) Dette får man derimot ikke til denne motoren.

AC Schnitzer er vel fort 20K(?), men mener også å ha lest at den bør kunne godkjennes, det samme blir det vel nok med Hartge (om de fortsatt finnes som du nevner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et direkte svar til trådstarter ser jeg ingen hensikt i å forsøke å få dette inn i vognkort. Det er i praksis umulig å bli tatt for fusk med dette, og får du noen som vet hva de holder på med til å tune bilen er det ingen spesiell fare knyttet til dette. TRF her inne på forumet er et godt eksempel på en fyr som vet hva han holder på med. 

Selv fikk jeg min bil omprogrammert av tuningservice i Trondheim (av rent geografiske årsaker). 2 år og ~25000km senere er det ingen problemer. Å kjøpe chip over nettet hadde jeg holdt meg unna, veldig tungvint dersom det skulle oppstå problemer i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hanzhe skrev:

Som et direkte svar til trådstarter ser jeg ingen hensikt i å forsøke å få dette inn i vognkort. Det er i praksis umulig å bli tatt for fusk med dette, og får du noen som vet hva de holder på med til å tune bilen er det ingen spesiell fare knyttet til dette. TRF her inne på forumet er et godt eksempel på en fyr som vet hva han holder på med. 

Selv fikk jeg min bil omprogrammert av tuningservice i Trondheim (av rent geografiske årsaker). 2 år og ~25000km senere er det ingen problemer. Å kjøpe chip over nettet hadde jeg holdt meg unna, veldig tungvint dersom det skulle oppstå problemer i etterkant. 

Det eneste som bekymrer meg er å få avkortning e.l om jeg skulle være så uheldig å kollidere. Altså jeg tenker, med mindre det er en mistanke om at effektøkningen har en direkte tilknytning til ulykkesårsaken, så burde de vel ikke ha noen grunn til å sjekke det i første omgang? F.eks om du kjører på rødt lys og kolliderer med en annen bil, så har det ingenting med at bilen er tunet å gjøre. Kommer jo selvsagt an på situasjonen her, men bilen er jo bygd for det, så du låser bare opp bilens fulle potensial. 


Men anbefales det å informere forsikringsselskapet om effektøkningen, eller er det ikke noen risiko for erstatningsansvar/avkortning ved en ulykke dersom de bestemmer finner ut at den er chippa?

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GizmoOG skrev:

Etter å ha snakket med en kompis som har tilsvarende bil chippa til 180hk, tenker jeg kanskje å gå for denne: http://vestfoldchiptuning.no/bilgarasjen-finder/
Han mente boks bare var noe tull, mye bedre å reprogrammere hele hjernen. 

Hadde selv en E87 116d LE med originale 90hk for noen år siden. Beste bilen jeg har hatt. Kun bytte av en cd-spiller på 5 år og 94.000 km (foruten normal service).

Bilen fikk ECU tuning hos ESS med 180hk/420nm. Bilen fikk da "puste" skikkelig, forbruket gikk ned og bilen gikk mye jevnere og bedre. Hold deg unna boks. 

Slik jeg husker det kom 90hk utgaven som et svar på at BMW skulle ha en bil med startpris under 250k. Samme motor som i 116-118d. 120d mener jeg å huske hadde annen turbo, dyser etc. 

Endret av Knoett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GizmoOG skrev:

Men anbefales det å informere forsikringsselskapet om effektøkningen, eller er det ikke noen risiko for erstatningsansvar/avkortning ved en ulykke dersom de bestemmer finner ut at den er chippa?

Som @hanzhe skriver er det i praksis umulig å finne utav dette, da det ikke er noe man enkelt kan sjekke eller se. Det hadde vært annerledes om det plutselig stod en turbo halvveis ut av panseret, og alle slanger hadde vært blå, men slik er det ikke.

Jeg har riktignok tenkt å få min nye effekt i vognkortet, men det er først og fremst med tanke på videresalg, samt det er enkelt gjort da jeg har alt av papirer.

Så lenge effekten ikke er godkjent, vil det heller ikke ha noe for seg å gi beskjed til forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke så godt til denne motoren men høres fornuftig ut å tune den. Hva du skal velge finner du sikkert like mange råd på som det finnes biler😊. Jeg valgte tuning og har ikke brydd meg nevneverdig om å rapportere det i vognkort. Det var ingen mppk alternativer til min bil heller. Skulle du finne på å selge den en gang kan ny eier velge å ha den tunet eller ikke😊Min er tunet utfra hva jeg hadde lyst på. Som Jeremy Clarkson sier^I still think we need more^😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les igjennom dieseltråden før du velger map, så får du litt mere forståelse for at det er en hel del andre ting enn max nm og hk som avgjør hva du faktisk får for pengene. Tenk litt på hvor mye du faktisk ligger på max effekt i hverdagen.

Mange tunere har heller ikke den tekniske spisskompetansen ( eller rett og slett ikke bryr seg) om hva mekaniske faktorerer som restrikterer hva man bør ta ut, kontra hva man faktisk kan ta ut. ( gearkasse, dpf o.l ) men heller druser på med mye effekt for å få ukritiske kjøpere til å bite på.

Jeg skal mappe en bil om litt, og eneste som får ta i den er TRF.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hsd skrev:

Les igjennom dieseltråden før du velger map, så får du litt mere forståelse for at det er en hel del andre ting enn max nm og hk som avgjør hva du faktisk får for pengene. Tenk litt på hvor mye du faktisk ligger på max effekt i hverdagen.

Mange tunere har heller ikke den tekniske spisskompetansen ( eller rett og slett ikke bryr seg) om hva mekaniske faktorerer som restrikterer hva man bør ta ut, kontra hva man faktisk kan ta ut. ( gearkasse, dpf o.l ) men heller druser på med mye effekt for å få ukritiske kjøpere til å bite på.

Jeg skal mappe en bil om litt, og eneste som får ta i den er TRF.

Nå er det snakk om en 1-serie, som er bygd for å tåle effekt opp til 186hk, så tror ikke det er noe risiko for at noe blir ødelagt hvis de som chipper den vet hva de holder på med. Bilen er dessuten sprek, har bare gått 36000 km. 
Har fått inntrykk av at disse gutta vet hva de holder på med: http://vestfoldchiptuning.no/ , men vet ikke om det er noe mellomgreie, kanskje de kan chippe til 163hk istedenfor 180 for å ha en liten sikkerhetsmargin selv om dette ikke skulle være nødvendig. 

Er fortsatt bekymret for avkortning ved forsikringssaker. Krasjer jeg med en annen bil, hva er det verste mulige tilfellet? 50% straffeavgift på topp av erstatningskrav for den andre bilen? Vet at det er ytterst få som havner i denne situasjonen, og har aldri hørt om noen som er så uheldige, men om det skjer så sitter du vel der med en regning på flere hundre tusen.. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke kan få det lovlig. Effektavgiften som staten tok før er det nå slutt på, og bilen jeg har er som sagt laget for å tåle effektøkningen, så hvorfor er det så vanskelig å få det godkjent? Da får jeg sikkert bare en litt høyere sats fra forsikringsselskapet og det er det.

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke kan få det lovlig er at f.eks. Vestfold chiptuning ikke kan gi noen (skikkelige) papirer på hva de faktisk har gjort når det kommer til utslipp og slikt, samt at de heller ikke kan garantere at bremser og drivverk tåler effekten. Akkurat sistnevnte bør gå greit å dokumentere med henvisning til f.eks. 120d (gitt at denne har samme bremser, noe jeg tviler på den har), men utslippene er det verre med.

Med mindre det er kappkjøring som er årsaken til uhellet, har jeg veldig liten tro på at det i det hele tatt vil bli stilt spørsmål ang. effekten. Når det er sagt er jeg enig i at det kan være greit å ha slikt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, GizmoOG said:

Nå er det snakk om en 1-serie, som er bygd for å tåle effekt opp til 186hk, så tror ikke det er noe risiko for at noe blir ødelagt hvis de som chipper den vet hva de holder på med. Bilen er dessuten sprek, har bare gått 36000 km. 
Har fått inntrykk av at disse gutta vet hva de holder på med: http://vestfoldchiptuning.no/ , men vet ikke om det er noe mellomgreie, kanskje de kan chippe til 163hk istedenfor 180 for å ha en liten sikkerhetsmargin selv om dette ikke skulle være nødvendig. 

Er fortsatt bekymret for avkortning ved forsikringssaker. Krasjer jeg med en annen bil, hva er det verste mulige tilfellet? 50% straffeavgift på topp av erstatningskrav for den andre bilen? Vet at det er ytterst få som havner i denne situasjonen, og har aldri hørt om noen som er så uheldige, men om det skjer så sitter du vel der med en regning på flere hundre tusen.. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke kan få det lovlig. Effektavgiften som staten tok før er det nå slutt på, og bilen jeg har er som sagt laget for å tåle effektøkningen, så hvorfor er det så vanskelig å få det godkjent? Da får jeg sikkert bare en litt høyere sats fra forsikringsselskapet og det er det.

Nå er ikke jeg noe inne i 1 serie, men ser etter type 1 minutt med småmysing på koed tolker jeg at det bl.a er forskjellig delenummer på turbo og bl.a har 120d større bremser både forran og bak. er vell ikke så sprek med 90 hk hehe :)

Ellers er det som awt sier, utslipp skal dokumenteres avgift eller ei.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

Grunnen til at du ikke kan få det lovlig er at f.eks. Vestfold chiptuning ikke kan gi noen (skikkelige) papirer på hva de faktisk har gjort når det kommer til utslipp og slikt, samt at de heller ikke kan garantere at bremser og drivverk tåler effekten. Akkurat sistnevnte bør gå greit å dokumentere med henvisning til f.eks. 120d (gitt at denne har samme bremser, noe jeg tviler på den har), men utslippene er det verre med.

Med mindre det er kappkjøring som er årsaken til uhellet, har jeg veldig liten tro på at det i det hele tatt vil bli stilt spørsmål ang. effekten. Når det er sagt er jeg enig i at det kan være greit å ha slikt lovlig.

Skjønner. Men er ikke noen mulighet for at BMW fremlegger dokumentasjon som påviser at bilen er godkjent og driftsikker ved evt tuning? Når det gjelder utslippene, det må da vel være mulig å måle avgasser før og etter tuningen på en eller annen måte og få dette på papir. Skader jo ikke å høre med de om de har noe kunnskap angående det. Sikkert flere som har lurt på det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...