Gå til innhold

E84 - Central Electronics Failure


Kapitalisten
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått opp denne meldingen på min X1. Første gangen kom bare meldingen opp samt bilde av bilen på bukk. Så kjørte jeg hjem og ladet batteriet. I dag kom den igjen. Kjørte med fulladet batteri og etter ca 20km kom feilmld. Denne gang med turteller som hoppet litt og div lamper som lyste. Bilen virker ellers helt fint. Jeg byttet olje og oljefilter for en stund tilbake. Da kom jeg bort i kabelen på toppen av dynamo og det kom en gnist. (Irriterende nærme oljefilterhuset). Mistenker at jeg selv kanskje er kilden til dette selv og det er nesten mer irriterende. Finnes det en sikring som har koblet ut så dynamo ikke virker? Det er veldig trangt bak hanskerommet hvor noen sikringer sitter. Og hva "tegnet" for en dynamo eventuelt er, kunne jeg ikke se. 😅 Finnes det andre plasser jeg kan se? Dynamoen var ikke gratis så jeg, så vil helst vite at den må byttes før jeg kjøper. Mvh Sindre. 

IMG_0554.JPG

IMG_0556.JPG

IMG_0557.JPG

Endret av Kapitalisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, da har jeg kjøpt meg diagnoseutstyr og kjørt det noen ganger og slettet feilkoder. Sitter igjen med noen som dukker opp etter en liten kjøretur likevel. Men vet ikke hva feilkilden til at de kommer tilbake. 

*ME/DDE (digital motor /diesel electronics)

4BF7 - (range), 49A2 - (outside temp), 4993 - (Instrument cluster)

*VTG (transfer case)

CF7D - (signal from instrument)

*DSC (Dynamic Stability Control)

D35C - (Instrument cluster 1B4)

5F49 - (Interface, Instrument cluster)

*FLA (High Beam Assist)

EOC7 - K-Can: Communication fault

*INSTR (Instrument cluster)

A3BC (communication fault)

E107 (communication fault)

*CD (control display)

E1C7 (K-can communication fault)

*CON (controller)

E2D6 - (incorrect message kilometre reading, 330)

*IHKA (integrated automatic heating/ air conditioning)

E71D - (status PDC, 24A)

*SGM/ZGM (safety and gateway module)

C907 - (K-can communication fault)

*CID - (central Information display)

E5C7 - (K-can: communication fault)

 

Listen er jo lang som et elendig år. Rart bilen gidder å gå fremover. jeg har ikke fått kjøpt meg et multimeter (har hjemme) og er på hytta. Så ikke målt volt på batteri. Men vedlagt bilde, viser ikke det lading/spenning på batteri da? Kjørte forøvrig en 10-mils testtur etter første diagnose/sletting av feilkoder uten noe feil. Men så var det tilbake igjen da jeg startet bilen dagen etter. PDC er det faktisk en feil med, men denne er vel neppe hovedproblemet, i og med at sensor har vært gåen siden i fjor høst. 

Mvh Sindre 

 

 

IMG_0587.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladet batteriet fra i går til i dag med ctek lader som allerede i går sa batteriet var fulladet. Målte først med motor avslått og deretter i gang med lys og varme osv. Fikk da disse tallene. For lave for denne bilen eller er verdiene innafor? Var nede i 12,2v før den steg noe igjen. 

IMG_0640.JPG

IMG_0641.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kapitalisten skrev:

Hei, tenkte å begynne med det billigste, og det er vel batteriet. Vil tro det er 6år nå ja, står et originalt batteri i bilen nå. Husker du hvor vannet kom inn på din bil? Mvh Sindre 

Ja, bilen ble hentet inn, var en 10', registrert 10.09. Ble montert hengerfeste før jeg fikk bilen av importør. Her var det en pakning som ikke ble satt inn ved montering av denne. Så vannet kom inn i elektronikken bak i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra dine egne målinger er det ingen grunn til å skifte batteri. 12,68 volt på batteri er maks volt ved 100% kapasitet og 20 grader.

For å gi deg en referanse så har jeg ca 12 volt på mitt batteri til daglig og her er alt ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...