Gå til innhold

530 dat stopper på 2000 omdreininger


rollo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Trenger noen råd ang en E39 530 dat 2003 modell. På vei hjem fra jobb i dag fungerte bilen bra helt til den ble varm, da stoppet motoren. Jeg startet igjen uten problem, men da turtelleren passerte ca. 2000 omdreininger stoppet motoren mometant. Forsøke igjen, men samme resultat..motoren stoppet. Jeg la også merke til at det kom godt med svart røk fra eksosen rett før motoren stoppet. Er det noen som vet hva årsaken til dette kan være?

MVH Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener sannsynligvis at du skal lese i dieseltråden og prøve å forstå hvordan ting henger sammen og hvorfor ting skjer. Når railtrykk faller så vil du få enten en motorstopp som er styrt av ecu eller at høytrykkspumpe rett og slett ikke klarer å opprettholde høyt nok trykk til at dysene står åpne. Dette kan skyldes pumpefeil, dysefeil, og andre ting. Du må begynne å feilsøke, ta diagnose og lese av livedata for å komme noe videre med denne feilen.

Ingen kan stille fjerndiagnose via internett. Da blir det bare en gjettekonkurranse og det blir en veldig dyr måte å reparere på. 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja få lest av noen verdier som f.eks matetrykk på diesel eller korrigering på dyser så kan du komme tilbake å spørre mer, da er det litt mer å gå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takker for svar :)

Har forstått at dette kan skyldes en del ting, eks.

- Pumpe i tank/under føresete. Har nettopp byttet pumpen under føresete uten at dette gjorde det bedre, så da er det evt. pumpen i tanken igjen å bytte.

- Inndre lekkasje i dyser.. hvordan finne ut av dette enkelt?

Veivhusfilter byttet, turbo er fin, Agr ventilen er byttet ut med "blendesats"

Har best. en iCarsoft BM2 og venter bare på denne, men som sagt så vises det ingen feilkode i instrumentpanelet annet enn en defekt lysepære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den i tanken tror jeg bare er en løftepumpe så med mindre du har under 15 liter på tank skal ikke den bety noe. 

Indre lekkasje i dyser finner du enklest med å måle returmengde med glass å se om noen skiller seg ut. 

Her er et slik sett http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dieseltester-common-rail-2000022690/

Det går også an å lage det selv med rette nipler og brusflasker.  

Ellers har du regulator bak på høytrykkspumpe som kan jukse.  

Du får nok opp noe mer data med Icarsoft 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hpi skrev:

Den i tanken tror jeg bare er en løftepumpe så med mindre du har under 15 liter på tank skal ikke den bety noe. 

Indre lekkasje i dyser finner du enklest med å måle returmengde med glass å se om noen skiller seg ut. 

Her er et slik sett http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dieseltester-common-rail-2000022690/

Det går også an å lage det selv med rette nipler og brusflasker.  

Ellers har du regulator bak på høytrykkspumpe som kan jukse.  

Du får nok opp noe mer data med Icarsoft 

 

Har faktisk byttet tank pumpe to ganger på e39 med m57 , så jo den kan også gi feil på rail trykk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stig. skrev:

Har faktisk byttet tank pumpe to ganger på e39 med m57 , så jo den kan også gi feil på rail trykk :-) 

Ok da lærte jeg noe nytt. Vil en da samtidig få de kjente startproblemene med under 15 liter på tanken eller er dette en annen feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, stig. skrev:

Har faktisk byttet tank pumpe to ganger på e39 med m57 , så jo den kan også gi feil på rail trykk :-) 

Bilen starter lett og går fint på tomgang, men når turtallet overstiger 2000 omdreininger virker det som den går i "nødmodus" og ramler ned til 1000 omdreininger og eller stopper mometant med en liten røksky bak..

Har forstått at tilgangen til tankpumpen er under baksete på høyre side, kan dette stemme? Bilen er en 530 dat touring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hpi skrev:

Ok da lærte jeg noe nytt. Vil en da samtidig få de kjente startproblemene med under 15 liter på tanken eller er dette en annen feil? 

Begge tilfeller har pumpe bare kuttet under kjøring , med noe redusert motorkraft før de har stoppet helt

51 minutter siden, rollo skrev:

Bilen starter lett og går fint på tomgang, men når turtallet overstiger 2000 omdreininger virker det som den går i "nødmodus" og ramler ned til 1000 omdreininger og eller stopper mometant med en liten røksky bak..

Har forstått at tilgangen til tankpumpen er under baksete på høyre side, kan dette stemme? Bilen er en 530 dat touring..

Ja kurrant å bytte , mener det er høyre side . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått tatt en diagnose og feilen som kommer opp er følgende:

- Defekt ladeluft trykk sensor (Hvor sitter denne?)

- Defekt glødeplugg

- Defekt oljesensor (Hvor sitter denne? Ingen lampe lyser i bilen)

Jeg lot bilen gå på tomgang, det jeg da oppdaget var at innsugslangen (går til agr ventilen) ble sugd flat.. hva kan dette bety?

Det kom ikke frem andre feil med med Icarsoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Map sensor sitter i bakkant av innsuget mot torpedovegg. Oljesensor er sikkert den i bunnpanna. 

Når det gjelder vacuum i innsuget så skal det ikke gå an på en diesel uten spjeldhus så vidt jeg vet så det høres jo ut som at noe er tett som ikke skal være tett. Usikker på om tett veivhusfilter kan forårsake dette. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...