Gå til innhold

Tuning av 2014 320d GT (F34). Risikosport? BMW Powerkit?


Vhguru
 Share

Anbefalte innlegg

On 20.7.2017 at 23.45, awt skrev:

Derfor er BMWs sitt originale opplegg et utmerket valg. :) Den kan i tillegg skrives inn i vognkort, noe de andre alternativene ikke kan.

Såvidt jeg har forstått gir også denne noe mer enn de 200hk som er oppgitt.

Hei igjen gutter  

Har nå fått tilbud på montasje av elektrisk innfellbart hengerfeste og powerkit hos en svensk BMW forhandler. Hengerfeste 20 000.- og powerkit 12 000.- SEK. Skal prøve å prute det ned til 30 000.- blank, men går nok uansett for denne løsningen. Hadde vært interessant å høre fra noen med erfaring vedr powerkit. 

Endret av Vhguru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vhguru skrev:

Hei igjen guttet. 

Har nå fått tilbud på montasje av elektrisk innfellbart hengerfeste og powerkit hos en svensk BMW forhandler. Hengerfeste 20 000.- og powerkit 12 000.- SEK. Skal prøve å prute det ned til 30 000.- blank, men går nok uansett for denne løsningen. Hadde vært interessant å høre fra noen med erfaring vedr powerkit. 

Det høres ut som en svært god pris, mye for pengene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var time hos BMW forhandler i Umeå i boks for montasje av originalt elektrisk innfellbart hengerfeste og BMW Powerkit. 

Pris drøyt 30000 norske kroner.

Powerkit er oppgitt å gi 200hk/420Nm men det kan virke som det gir noe mer i virkeligheten. 

Tar ikke sjansen på å få tunet bilen med en uorginal løsning så lenge jeg har nybilgaranti. Jeg har lest utallige tråder ang BMW Powerkit og det virker som de fleste er strålende fornøyde. Komfortmodus endrer karakter og blir mer på "allerten" med kjappere gassrespons. Satser på å bli en av de fornøyde Powerkit gutta;)

Endret av Vhguru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vhguru skrev:

Da var time hos BMW forhandler i Umeå i boks for montasje av originalt elektrisk innfellbart hengerfeste og BMW Powerkit. 

Pris drøyt 30000 norske kroner.

Powerkit er oppgitt å gi 200hk/420Nm men det kan virke som det gir noe mer i virkeligheten. 

Tar ikke sjansen på å få tunet bilen med en uorginal løsning så lenge jeg har nybilgaranti. Jeg har lest utallige tråder ang BMW Powerkit og det virker som de fleste er strålende fornøyde. Komfortmodus endrer karakter og blir mer på "allerten" med kjappere gassrespons. Satser på å bli en av de fornøyde Powerkit gutta;)

Nice- når skal dette gjennomføres? Gleder meg til å høre erfaringene, da vi som nevnt vurderer GT selv. Jeg strides mellom bensin og diesel (320i/d) - i snitt ligger bensinen litt høyere i pris. Dieselen fremstår som det mest økonomiske valget mtp. innkjøp og "bang-for-the-bucks" - spesielt med ettermontering av MPPK, men så var det dette med diesel, byer og annenhåndsverdi da...

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, papertiger skrev:

Nice- når skal dette gjennomføres? Gleder meg til å høre erfaringene, da vi som nevnt vurderer GT selv. Jeg strides mellom bensin og diesel (320i/d) - i snitt ligger bensinen litt høyere i pris. Dieselen fremstår som det mest økonomiske valget mtp. innkjøp og "bang-for-the-bucks" - spesielt med ettermontering av MPPK, men så var det dette med diesel, byer og annenhåndsverdi da...

Å velge diesel fremfor bensin pga driftskostnader, som i prinsippet er marginalt mtp øvrige utgifter med bil, når du risikerer å bli bannlyst (satt på spissen) fra byer og det samtidig spekuleres i at diesel etterhvert skal forbys i nybiler (ja, er nok et stykke frem)  så virker det ikke helt gjennomtenkt.

Samtidig kan det da spekuleres i at du risikerer større verdifall på en diesel vs bensin enn hva du vil ha i ekstra driftsutgifter på bensin ila tiden du eier den. Skjerpede krav kan og komme. 

En ting vi aldri vet er hva fremtiden bringer eksakt, verken for diesel/bensin, verdifall etc. Men å spare kroner på driftsutgifter nå med diesel vs bensin kan koste deg dyrere om 2-5 år når bilen skal selges. 

Ser ut som at det er noen gode alternativer med bensin på finn i tilsvarende prisklasse som diesel, men dette har trolig du bedre oversikt over. 

Skulle du ta ECU tuning på bensin er også veien svært kort til 328i ytelse (245hk/350NM). Eksos og stempler skiller de to motorene originalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, papertiger skrev:

Nice- når skal dette gjennomføres? Gleder meg til å høre erfaringene, da vi som nevnt vurderer GT selv. Jeg strides mellom bensin og diesel (320i/d) - i snitt ligger bensinen litt høyere i pris. Dieselen fremstår som det mest økonomiske valget mtp. innkjøp og "bang-for-the-bucks" - spesielt med ettermontering av MPPK, men så var det dette med diesel, byer og annenhåndsverdi da...

De trenger to dager på dette og det skal utføres 31/8-1/9. Skal si noe om hvordan jeg opplever MPPK.

 

Endret av Vhguru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Knoett skrev:

Å velge diesel fremfor bensin pga driftskostnader, som i prinsippet er marginalt mtp øvrige utgifter med bil, når du risikerer å bli bannlyst (satt på spissen) fra byer og det samtidig spekuleres i at diesel etterhvert skal forbys i nybiler (ja, er nok et stykke frem)  så virker det ikke helt gjennomtenkt.

Samtidig kan det da spekuleres i at du risikerer større verdifall på en diesel vs bensin enn hva du vil ha i ekstra driftsutgifter på bensin ila tiden du eier den. Skjerpede krav kan og komme. 

En ting vi aldri vet er hva fremtiden bringer eksakt, verken for diesel/bensin, verdifall etc. Men å spare kroner på driftsutgifter nå med diesel vs bensin kan koste deg dyrere om 2-5 år når bilen skal selges. 

Ser ut som at det er noen gode alternativer med bensin på finn i tilsvarende prisklasse som diesel, men dette har trolig du bedre oversikt over. 

Skulle du ta ECU tuning på bensin er også veien svært kort til 328i ytelse (245hk/350NM). Eksos og stempler skiller de to motorene originalt. 

Det er akkurat de tankene jeg har gjort meg også - det kom ikke veldig godt frem i mitt forrige innlegg. Har absolutt mest lyst på bensin, har kjørt GT'en med 320i og sportsautomat en del og den framstår veldig harmonisk, men ikke med mer krefter enn den trenger. Godt poeng det med chipping - veien er nok ikke kort til bedre ytelser med den motoren.

Problemet mitt er kravene til ekstrautstyr. Noe må jeg nok fire på når det er brukt, men har god tid, så følger med i markedet. :) 

Samtidig så er det kjekt å følge med på de GT'ene her inne og deres opplevelser med bilen, samt å kunne plukke opp tips mtp. utstyr og utseende osv.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, papertiger skrev:

Det er akkurat de tankene jeg har gjort meg også - det kom ikke veldig godt frem i mitt forrige innlegg. Har absolutt mest lyst på bensin, har kjørt GT'en med 320i og sportsautomat en del og den framstår veldig harmonisk, men ikke med mer krefter enn den trenger. Godt poeng det med chipping - veien er nok ikke kort til bedre ytelser med den motoren.

Problemet mitt er kravene til ekstrautstyr. Noe må jeg nok fire på når det er brukt, men har god tid, så følger med i markedet. :) 

Samtidig så er det kjekt å følge med på de GT'ene her inne og deres opplevelser med bilen, samt å kunne plukke opp tips mtp. utstyr og utseende osv.

Er veldig fornøyd med bensinmotoren, men den har noe høyere forbruk enn diesel. Snitt siste 10.000 km er på 8,5 L/100km (brukes for mye til småkjøring) og nede på 6,5 på langkjøring med pen kjøring, 20" og to voksne med bagasje og hund. Samtidig kler bilen og kjøreegenskapene bedre ytelser enn originalt.

Kunne selv hatt mer ekstrautstyr i bilen, men har det som er viktigst for meg. Sånn er det med annenhåndskjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, papertiger skrev:

Det er akkurat de tankene jeg har gjort meg også - det kom ikke veldig godt frem i mitt forrige innlegg. Har absolutt mest lyst på bensin, har kjørt GT'en med 320i og sportsautomat en del og den framstår veldig harmonisk, men ikke med mer krefter enn den trenger. Godt poeng det med chipping - veien er nok ikke kort til bedre ytelser med den motoren.

Problemet mitt er kravene til ekstrautstyr. Noe må jeg nok fire på når det er brukt, men har god tid, så følger med i markedet. :) 

Samtidig så er det kjekt å følge med på de GT'ene her inne og deres opplevelser med bilen, samt å kunne plukke opp tips mtp. utstyr og utseende osv.

Gå for 320i 😃 Er nok mest morsomt!

På kort sikt så er nok diesel det lureste mtp drivstofføkonomi. Men skal du ha den i noen år er det godt mulig dieselen blir å tape seg mer enn det du bruker ekstra i drivstoff. 

Hvis det ikke har så mye å si, 320i 👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieseln dør ikke med det første er min spådom. Den "nye" 190/400 motoren er en deilig motor som får selv (meg) harbarka bensin 6er fan til å revurdere ting og tang. Sterk som en okse på mellomreg og ganske turtallsvillig. Stille og bruker lite.

Jeg og en kompanjong leverer tuning fra Sedox, og er det noe jeg har lært meg så er det å ikke henge meg opp i talla!

Optituning har høye tall på papiret. Men spørs hva utskriften hadde vist.

Vil også tilføye at Bmw's diesel motorer svarer utrolig bra på tuning. Selv om økningen kanskje bare er 40hk/70nm på papiret så kan det i mange tilfeller kjennes ut som bilen blir dobbelt så rask.

Jeg ville ALDRI tunet en bil med garanti. ALL garanti bortfaller. 

Vær også oppmerksom på at du kan miste garantien på arbeid/deler som er utført på en bil utenfor nybilgarantien.

F.eks: Du tar bilen på verksted for å fikse el.håndbrekket. Jobben blir gjort, kostet 10k. Etter 3mnd kommer samme feil tilbake. Du blir nektet reklamasjon på jobben pga tuninga. Ja det har skjedd. Hvor enn latterlig og lite tuning og håndbrekket har relevans med hverandre.

M-performance kit er en nobrainer! Du vil få en "ny" bil og beholde nattesøvnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.7.2017 at 15.33, papertiger skrev:

Tror virkelig jeg hadde brukt de ekstra dollarene og gått for original M performance tuning. Har både lest om og kjenner folk som har gjort dette billigere i utlandet. Da beholder du garanti. På 320d GT byttes også radiatoren til en større mener jeg å ha blitt fortalt av en betjent som fikk sin GT tunet hos BMW i Sverige. Reelt forbruk på denne gikk ned etter tuning.

i følge etk så byttes ikke radiatoren med intercooleren ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.7.2017 at 15.33, papertiger skrev:

Tror virkelig jeg hadde brukt de ekstra dollarene og gått for original M performance tuning. Har både lest om og kjenner folk som har gjort dette billigere i utlandet. Da beholder du garanti. På 320d GT byttes også radiatoren til en større mener jeg å ha blitt fortalt av en betjent som fikk sin GT tunet hos BMW i Sverige. Reelt forbruk på denne gikk ned etter tuning.

Interessant at man kan bruke mindre fuel og kjøre råere. Hvis man kjører på toppfart la oss si 240 kmt og motoren yter da 200 hk ved 6000 rpm. Så tuner man motoren og klarer ca 252 kmt ved 6300 rpm. Det er vel ikke særlig sannsynlig at det går mindre drivstoff. Er det noen som kan forklare det?

Endret av orala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...