GĂ„ til innhold

E39 525dat 2003, solgt😟


Anbefalte innlegg

15 minutter siden, space-ace skrev:

har du motortuning fra trf og eller ?   

 

etter jeg har forstÄtt sÄ har 525d og 530d samme kasse, men sikkert forskjellig program pÄ de originalt da.  hadde vÊrt flott om den holder girene litt mer enn den gjÞr 

jeg mÄ si trf frister mest, men det koster jo litt ekstra. 

Lik kasse ja med forskjellig programvare. Jeg kjÞrer d10 biturbo motor pÄ kassa med 245hk 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vi har lenge sett pÄ og jobbet med dette. Vi jobber med lÞsninger pÄ nyere kasser. PÄ disse eldre ble det skrinlagt (etter at vi fikk utviklet lese/skrive verktÞy via obd). Det som jeg derimot ofte gjÞr for folk er Ä endre software fra 2.5d til 3.0d ifm ombygging og eller tuning. Betydelig forskjell, og langt mer fornuftig satt opp til de ekstra kreftene man tross alt har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

30 minutter siden, TRF skrev:

Vi har lenge sett pÄ og jobbet med dette. Vi jobber med lÞsninger pÄ nyere kasser. PÄ disse eldre ble det skrinlagt (etter at vi fikk utviklet lese/skrive verktÞy via obd). Det som jeg derimot ofte gjÞr for folk er Ä endre software fra 2.5d til 3.0d ifm ombygging og eller tuning. Betydelig forskjell, og langt mer fornuftig satt opp til de ekstra kreftene man tross alt har tilgjengelig.

 

har det noe for seg og legge inn 3.0 program om man ikke tuner? 

har du forresten noen mulighet for Ä legge inn program uten Ä mÄtte komme til deg med bilen

 

beklager rot i trÄden til trÄdstarter.  rop ut om jeg skal slette innlegget 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 2 weeks later...

Hmmm, burde kanskje vurdert Ä oppgradere software pÄ kassa da :-kBytta magnet/styre ventil for turbotrykk nÄ da den har fÞltes litt motarbeidende og hakkete ved rolig aks. 

Merker nÄ at bilen drar jevnere, drar bedre ved lav belastning Ä gjerne bruker noe mindre drivstoff da man ikke trenger like mye gass. Merker og at den gÄr vesentlig bedre ved forbikjÞring og akser mye bedre i 100kmh+ har liksom fÞlt den stagnerte litt der fÞr. SÄ kan vel si den tuninga kommer fram mye bedre :-P

FĂžler nesten man fikk en ny motor.

Tenkte og Ä bytte termostat da den ikke vil bli skikkelig varm nÄr det er kaldt. Dette ble satt litt pÄ vent, mÄ kjÞpe enda en 32mm fasnÞkkel da det trengs 2 og jeg ikke hadde noe annet Ä hjelpe meg med for Ä fÄ lÞs viskose vifta. Tenker og at egr/agr termostat kan byttes Ä sÄ blir det vÊrtfall i orden.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det mÄ vurderes neste gang da orginal ble bestilt i helga... Vurderer ogsÄ decat, sÄ skal ikke se bort ifra at jeg tar kontakt ang decat, egr kit og software oppdatering etterhvert :)

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bytte termostater i forrigÄrs, bÄde egr og vannpumpetermostater. Litt knotete igrunn Ä bytte den ved vannpumpa, men gikk da greit.

Temperaturen ble nÄ perfekt Ä bilen funket bra. La merke til ett lite dÞdpunkt nÄr man gir pÄ, fÞler det kommer idet man passerer litern pÄ forbruksmÄlern. Utover dette virket den kvikk.

Men idag vill den ikke starte... Skal fÄ tatt en diagnose senere idag Ä hÄper det dukker opp der...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har feilsÞkt litt i pÄvente av at en kompiss skulle komme innom med diagnose leser...

Den kjinner som den skal bare fyrer ikke.

Har lest en del rundt pÄ div forum om mulige feil, ser det ofte er indre lekasje pÄ dyse eller feil pÄ kamsensor som ofte gÄr gjenn. Har sjekket at der kommer diesel frem Ä hÞrer bÄde pumpe i tank Ä den under sete gÄr, ht pumpa ryker vel sjelden pÄ disse.

Demonterte kamsensor for Ä se pÄ den, denne var serdeles gjenngrodd Ä muligens fra bilen var ny?DSC_1067.thumb.JPG.b9413c68b025c88e137dcb220b807ba2.JPG

StÄr noen nr pÄ den som ikke gir noe matnyttig nÄr jeg googler,                     

28 02 2003  1968/20 

Kan dette vÊre produksjonsdato pÄ den, bilen er jo en 03mod.

Ikke lukter det diesel av olje heller sÄ vil ikke tro pÄ invendig lekasje i dyse heller dan ikke fjusket eller hadde rufsette tomgang som ofte beskrives ved slikt. 

Har nÄ vÊrtfall rengjort kamsensor sÄ fÄr vi se om han dukker opp me diagnose apparat... 

Er det mulig Ä mÄle kamsensor uten at den stÄr i bil? Eller mÄ det gjÞres med den montert ved Ä mÄle i stikket? Evt hvilke verdier burde den ha?

 

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Leste en trÄd der dem pÄstod man ville fÄ diesel i olje ved dyse lekk, ikke at jeg forsto helt hvorfor. Tenker selv at den bare ikke fÄr riktig trykk ut? Men har igrunn god tru pÄ at det er kamsensor som er synderen hos meg, men tenkte kompissen skulle fÄ kjÞrt diagnose fÞr jeg handler noe egentlig...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 2 weeks later...

PrÞvde Ä bytte kamsensor forrige uke uten hell, vet ikke om feilkode mÄ slettes fÞr man fÄr start i tilfelle. Var uansett ett skudd i blinde som ikke funket... 

Hadde en kompis innom som skulle prÞve ett slikt diagnose apparat som gÄr pÄ flere, men fikk ikke kontakt med bilen...

Har en annen kammerat som kommer innom i kveld nÄ som skal prÞve med innpa :) hÄper vi finner ut noe mer nÄ slik at konebilen kommer opp Ä gÄ gjenn :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Da har vi fÄtt tatt en diagnos, og ifÞlge inpa sÄ er det da fuel rail pressure sensoren som er gÄen.DSC_1072.thumb.JPG.48391019945b4ce20dc3f962e73d2404.JPG

SÄ skal prÞve Ä fÄ bytta den sÄ fÄr vi se om det blir bra eller om det dukker opp nÄ nye problemer etter dette.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

hadde samme feilkode pÄ min e39  525da 2002 mod,  det ble  kostbart gitt :/  hadde bytta begge fÞdepumpene  en neddi tanken Ä en under dÞrken pÄ fÞrer siden ,hÞytrykk pumpa var bytta for 1 Är siden  men enda sÄ ville den ikke starte. sÄ jeg kjÞrte den pÄ verksted. Ä skreiv en lappe som jeg klistra pÄ dasjborde Ä da hadde de prestert Ä bytte dieselpumpa enda en gang. fikk da regning pÄ 23k men bilen ville enda ikke starte. sÄ da frykta jeg det verste Ä kjÞpte 6 stk nye injectorer Ä da blei bilen frisk meldt :)  det var altsÄ invendig lekasje pÄ injectorene som gjorde att jeg ikke fikk opp rail trykket.  

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...