Gå til innhold

Oppgradering av base stereo anlegg bmw 1 serie


Anbefalte innlegg

Heisann,

Har nettopp fått ny bil, storfornøyd med alt annet enn anlegget. Det høres rett og slett forferdelig ut, og må gjøres noe med så fort som mulig. Tenker kanskje å gå for focal's ifbmw-s sett med 2 tweeters og 2 fronthøyttalere. Har et budsjett på 10000kr så har litt penger til overs etter jeg har kjøpt den pakken.

Spørsmålet er; burde jeg fokusere mest på lyddempingsmateriale som f.eks dynamat og andre ting som gjør at bilen blir mer egnet for bra lydkvalitet, eller burde jeg bytte spiller, legge til amps etc? Har ikke mye peil på bilstereo, derfor jeg ønsker å holde meg til et retrofit kit som focal, og ikke aftermarket hvor jeg muligens må gjøre modifikasjoner og andee ting som gjør det mer komplisert. 

Jeg tenker også på å få bytta bassene under setene foran, men da trenger jeg vel en ekstra fortsterker. Og hva er et såkalt three-way setup? Fronthøyttalere, bass, og diskant på samme forsterker? Kan jo ha noe som forsynes av spilleren også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21. juli 2017 at 22.57, awt skrev:

Jeg hadde vurdert BMWs originale Alpine ettermonteringssett. Plug & play, samt at det får ganske gode omtaler.

Har vurdert dette. Vet du om man får tak i det på alle bmw bilforhandlere, og er det til lik pris overalt? Har du montert et slikt sett før? Hvordan er det å ettermontere basser under setene? Trenger jeg en egen forsterker til de?

Endret av Annern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som selger originale BMW-deler kan skaffe deg dette. Jeg har ikke montert, men har gjort lignende ting, samt lest endel i monteringsanvisningen, så selve monteringen er ganske grei.

Det er vel sånn sett ikke noe problem, men en bør vel montere forsterker vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Anbefales det en ekstra forsterker ved montering av alpine-kitet, eller holder det med business spilleren? Er jo ikke utenkelig at jeg bytter ut bassene under setene etterhvert og da trenger jeg vel ihvertfall en, så kanskje like greit å kjøpe en nå. Vil holde det så enkelt som mulig, iom at jeg har minimal peiling på bilstereo generelt, men et slikt ettermonteringssett skal jeg vel klare å montere.

Har heller ikke diskanter i base stereo pakken, så trenger vel en ledningsstomp fra spilleren til diskantene, og jeg håper det ikke trengs å rekode på grunn av det. Dette skal jeg undersøke nærmere.

Det var en ting jeg stusset på når jeg kjente under setene foran på dekselet hvor bassen sitter under, det var at når jeg satt på en sang, så kjente jeg bare vibrasjon på dekselet på den ene siden (førersete) og ingenting under passasjersete. Leste et sted at noen modeller bare hadde bass under det ene setet, men er litt usikker. Kan dette stemme? Skal sjekke og skru opp når jeg får tid..

 

 

 

Endret av Annern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, awt skrev:

Det følger forsterker (samt diskanter) med i Alpine-kittet, men spørs om denne kan drive subbene i tillegg.

Ahh okay, tvilsomt at den kan det. Kanskje det er mulig å få pakken levert med en annen forsterker? Tar vel seg sikkert godt betalt ved pakkeendringer..

Det leste jeg også et sted, at om man velger alpine kitet, så er det veldig tungvindt å utføre eventuelle oppgraderinger av anlegget i senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakken er slik den er, og kan ikke endres eller gjøres noe med. :) BMW driver ikke med slikt.

Ser ikke hvorfor Alpine-anlegget skal gjøre ting vanskeligere, men der skal jeg ikke uttale meg særlig.

Ellers kan jeg jo nevne at jeg har Logic 7-subber liggende til bilen din, samt original holder for forsterker, original bagasjeromsvegg for forsterker, diskantholdere bak og litt slike ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Pakken er slik den er, og kan ikke endres eller gjøres noe med. :) BMW driver ikke med slikt.

Ser ikke hvorfor Alpine-anlegget skal gjøre ting vanskeligere, men der skal jeg ikke uttale meg særlig.

Ellers kan jeg jo nevne at jeg har Logic 7-subber liggende til bilen din, samt original holder for forsterker, original bagasjeromsvegg for forsterker, diskantholdere bak og litt slike ting. :)

Nye eller brukt? Står mellom earthquake sws 8x og logic 7, men de er jo i 2 helt forskjellige prisklasser. Tenker om jeg kan få et sett med logic 7 til en rimelig pris så går jeg heller for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...