Gå til innhold

Tikke eller klakkelyd


André Sundal
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynner å bli litt smålei av å mase på bmw-forum om denne bilen min, men når kunnskapen på ingen måte strekker til her i hus må eg spør.
Har hørt at det er en tikke/klakkelyd frå motoren, då spesielt frå venstre siden på motoren. Usikker på når denne lyden kom då eg merket den tilfeldig når eg parkerte bilen og skulle fram å sjekke framlysene. Dette er uavhengi om motoren er varm eller nystartet/kald. 

Prøvde å google litt forskjellig både her og generelt google/youtube. En del forskjellige forklaringer på slike problem/lyder. 

Flere tips noen?


Kan legge ved ein video av motoren når bilen er i gang. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at lyden kan ha eskalert. Igjen veldig usikker på kva denne lyden kan vere. Legger opp ein ny video.
Ingen som har noen ide om kva det kan vere?
Det som slår meg med tanke på lyden, noko vann-relatert eller pumpe-relatert? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, André Sundal skrev:

Litt usikker på hvilken pumpe du snakker om?

Jeg tenker på den som er i forkant av motoren. På min bil er det i tillegg en elektrisk som ligger i fanshroud nede, bak radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer. Har googlet litt rundt vannpumpen no, og høres ut som at lyden ligner veldig på de videoene eg finner. Spørs om det er slakk i pumpa eller den er i ferd med å gi opp. Motoren har ikkje gått varm i følge av dette, enno.
Men det er vel best å parkere bilen og få dette fikset fortest mulig før den ryker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Otis skrev:

Om det er problemer med vannpumpe som hører til motor ble du ikke kjøre.

Men om det er vannpumpe til kupé, kan du fint kjøre.

Klimaanlegget har oppført seg litt rart i det siste, blåser kaldluft sjølv om den er stilt på full varme. Ett problem som har kommet å gått egnetlig. 

Hvordan finner eg ut om det er vannpumpen til kupe og ikkje vannpumpe til motor?


Sjekket nettopp om det var slakk i viften forran radiatoren, men det virker ikkje som det er slakk her. So om det er problemer med den vannpumpen må det vere lokalisert inn i pumpen.


Før eg starter bilen går eg inn på kjørecomputeren og setter på slik at eg ser temp'en i bilen hele tiden, so den ikkje står i fare for å koke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de symptomene du beskriver angående varmeapparatet ville jeg byttet den mekaniske vannpumpa omgående. Det høres ut på videoen din som den nesten skrangler. (litt gjetting..ikke lett via video) Da vil det i så fall si at vannpumpa er utett rundt akslingen og slipper ut trykk og kjølevæske. Da minker det raskt med væske slik at systemet får for lite, og dermed luft i systemet....som igjen gir slike symptomer du beskriver....blåser kaldt/luft i systemet.

Risikoen for overoppheting av motoren er faretruende, (den tåler ikke koking) så var jeg deg ville jeg parkert bilen og byttet vannpumpe. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje veldig enkelt å høre på video desverre. Litt dårlig kvalitet på microfonen på telefonen. Betydelig lettere å høre med det blotte øret.

Har ikkje merket at det minsker på kjølevæske enno, har sjekket jemnlig i frykt for at det skulle minske og motoren skulle gå tørr. Åpnet blødeskruen i forgårs for å sjekke, og det kom en del prompebobler ut. Kan hende lekkasjen ikkje er so alvorlig enno. 


Men det virker som en forholdsvis enkel jobb å utføre, samt delene var helder ikkje so alt for dyre. 

Bilen står parkert på jobb og sykkelen er no framkomstmiddelet til/fra jobb. :-(
Ny pumpe og remskive(i tilfelle slitasje, plastikk tross alt) er bestilt og monteres omgående!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...