Gå til innhold

skal trimmen bmw m52tub28 motor sliter med å finne kam og div deler??


fun1996
 Share

Anbefalte innlegg

hei jeg kjører bmw e39 m50tub28. tenkte jeg skulle motor tirme bilen, ikke noen for for trykk lufts hjelp (aka turbo/kompresor)

tenkte sette på ny sporst kam, ny manifoli/eksos pluss mape hjernen

men jeg slitter med å finne riktige deler på nett og lurer på om dette holder for å dra bilen opp til 250hk??

har noen peil?

ps viktig at bilen klarer å gå på tomgang skal være i daglig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, fun1996 skrev:

hei jeg kjører bmw e39 m50tub28. tenkte jeg skulle motor tirme bilen, ikke noen for for trykk lufts hjelp (aka turbo/kompresor)

tenkte sette på ny sporst kam, ny manifoli/eksos pluss mape hjernen

men jeg slitter med å finne riktige deler på nett og lurer på om dette holder for å dra bilen opp til 250hk??

har noen peil?

ps viktig at bilen klarer å gå på tomgang skal være i daglig bruk.

Brukt M50B25 innsug, samt kammer og grenrør fra USA E36 M3. Det finner du på Ebay.com

Deretter får du dette mappet hos f.eks Fekzen her på forumet, så er du ett stykke på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal fikkse bilen til tip top stand for min egen del. den skal alderi selges XP
men back to the car vil dette  holde til 250hk eller trengs det mer?

i så fall hva anbefales som neste steg?

Endret av fun1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det originalmotoren i bilen din da? sikker på det ikke er en m52b28?

m52tub28 har jo ett annet innsug enn m52b28, så er ikke sikker på om m52b28 malen med m50 innsug kan følges. Rett meg gjerne dersom jeg tar feil.

uansett, m52b28 med m50b25 innsug, tilpassa map og s50 grenrør gir deg ca 230 motor hk. Skal du noe over det så bytt heller motor nå til m54b30 slik TRF sier. Skal du ha bilen så lenge som du sier, så kan du like gjerne bare bygge om til 540i eller s54 elns for den del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjøpt 2.8l m50tub28 nå så blir den motoren. er det dyrt å borre opp til 3l? eller blir det bare latlig dyrt å tenke på?
hadde håpet jeg skulle klare å dra 250hk ut av den :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo alublokk i denne, med tilhørendes nicasilbelegg så for øking av slagvolum via boring er vell dette litt feil utgangspunkt økonomisk sett.

250hk er jo greit det, men om du havner på 230 eller 250hk så kommer det fortsatt ikke til å gå noe spessielt bra i en tung e398 alikevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke være leke bil, blir cruse bil. skal bare ha litt ekstra for å bli fornøyd. nå er bilen min demontert i småbiter og jeg skal begyne sveising. men greit å ha deler osv klart til den tid kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det faktisk er en TU motor du har kjøpt, og ikke den som org. står i din 96mod. Så kan du ikke bruke nevnte framgangsmåte. 

Da er enkleste måte kompressor.

Alternativt tilpasse innsug fra M54B30. Samt ny eksos og kammer fra 3. parts leverandør. Men om du når 250 hk med sugetrim garanterer jeg ikke.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte registeret oppover, i en 2.8 automat   i en tung e39, som skal være cruise bil og ikke lekebil?

Jeg skjønner meg ikke alltid på folk. Og er ganske sikker på at folk (enkelte) ikke alltid skjønner seg på seg selv heller. 

Selv en s54 har jo tvilsomt med tilgjengelig effekt på "normale" turtall (som jo er det man ser etter til "cruising") i en e39. 

Et velmenende råd er å enten redefinere hva du ønsker å oppnå, eller å begynne med en annen motor. Da tenker jeg både på det ønskede resultatet ditt, kostnad, og kjørbarhet/brukervennlighet. For 250hk, sugemotor, automat og tung bil vil det være sterkt fordelaktig å gå opp i volum (iallefall noe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre bilkyndige som har mer peiling enn meg har nevnt, så er det noen viktige ting som må klareres. Hvis du har enkelvanos 1996 modell skal du være mer enn gjennomsnittlig flink for å få 2.8 TU motoren koblet til. Alt for mange deler er forskjellige. Da er det enkelvanos motorene du må gå etter.

En 2.8 motor med m50B25 innsug og 2.8 eksosanlegg og tilpasset map i styringsenheten gir opp mot 230 hk hvis motoren er i bra stand. Overhalte vanosenheter eller i alle fall pakninger og lager spiller og en rolle her.

Jeg har en 2.8 motor som er stroket til 3 liter  Med samme tiltak som for 2.8 motoren, bare med M3 grenrør og komplett M3 eksos har jeg tro på at ytelsen kan komme opp mot 250 hk. Da planlegges nok også et såkalt big bore throttle body innsugsspjeld.

En veldig spesiell motor jeg og har er en 2.5 stålblokk som er borret opp og har spesiell veiv. Tunet av Hiop Racing eller HRC Racing. Slagvolumet er 3.376 cmm3. Motoren stod i en e39 1998 mod enkelvanos og aut.gir.. Det er kvassere kammer og grenrør. Merkelig nok bare vanlig 528 innsug. Effekten er oppgitt til 276 hk. Har ikke funnet riktig hvor mange Nm. Har lest 363 Nm en plass, men kan være for høyt. Det er jo potensiale for mer effek med større innsugt, men kanskje dysene eller det at motoren skal se original ut er årsaken til at ikke mer effekt er tatt ut? Motoren er lik Alpina sin 3.2 motor på mange måter. Denne ombyggingen kostet visstnok 7.000 Euro.

Har du bestemt deg for å bruke din egen bil er det en motor lignende min 3.4 liter du må ha. Da har du nok bunndrag og krefter til å oppfylle dine ønsker. Motoren er muligens til salgs sammen med Alpina B10 3.2 katalysator med 30.000 km. Katalysatorene er like store som på M5. Med 540 mellom og bakpotte eller Hiop sin sportspotte er dette et topp eksosanlegg. Men denne pakken koster 30.000 kr i tilfelle salg.

Det letteste ville jo være å kjøpe deg en 540 med en gang. De selges jo ofte rimelig i automatutgaver.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å nevne Alipina 3.4 som kanskje den beste motoren til dette om man skal holde seg til sekser og sugemotor i en slik bil. Men de vokser jo ikke akkurat på trær.

 

Pakken du (Eirik) har er jo helt perfekt til dette. Fornuftig priset også.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en få tak i Alpina 3.3 eller 3.4 motor, så er det i E46 de mest brukes med normalt dobbelvanos motorer. Men tror at Alpina har enkelvanos på både 3.3 og 4.4 motoren. Men hjernen har de nyere stikkene. De motorene har vel og stålblokk som 3.2 motoren. Sjeldne motorer som er like dyre som M3. Ingen egnete  Alpina motorer til salgs på eBay.de.. I England ligger en eldre M50 basert 3.0 240 hk motor til salgs for 2.500 pund. Ingen info om hva som følger med.

Ja skal en begynne å trimme og kjøpe kammer, spesielle smidde veiver, smidde stempler, grenrør m.m baller kostnadene fort på seg. Jeg hadde jo aldri kjøpt denne pakken selv til ca 60.000 kr den gangen. Men jobben ble gjort for ca 10 år siden av eieren som kjørte mye rundt i Europa. Og den gang var en E39 med stor motor ganske dyr, så tidligere eier fikk nesten 540 ytelser til en mye billigere pris enn en 540 den gang kostet.

Jeg er veldig i tvil om jeg skal selge flere av mine prosjekter i deler eller ikke. 3.4 motoren kan med å bytte bunpannen og ledningsnett brukes i en e34 525IX jeg har, en bra E34 sedan, en e39 sedan eller en E36 coupe med m3 understell. Men har ikke papirer på motoren. Det er litt av utfordringen min hvis alt skal være 100% i orden. Det står 256S3 på blokken, altså M52 motorkode. Tror at E39 5 seriene hadde stålblokk i USA. Jeg byttet innsuget og toppdekselet med en gang motoren ble tatt ut, for det ble satt på en 2.8 motor fra 3 serie som skulle inn i bilen.. Så satte jeg på M50 oljefilterhus.. Motoren ser nå akkurat ut som en M50B25 vanos motor. Den er anonym i motorrommet. Det vil den være i E39, E36 og E34. Men så er det mye kraftigere motor enn det som står i vognkortet. Vet ikke hvor mye lettere dette blir oppdaget enn dem som trimmer spesielt turbodiesel motorer? Eller kjører med kompressor eller turbo?

Har trådstarter tenkt ut hvor mye penger han vil bruke på å få motoren sånn som han vil ha? Med mye kraftigere motor bør og bremsene oppgraderes, men det ordnes ganske rimelig fra en 540.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for svar. har jo kjøpt motor så blir nok med den jeg har. Skal se på m3 kammene som ble nevnt, og grenrør av x typ.

deretter kjører jeg ny eksos. er lutt usikker på nytt innsug pga mindre Nm??

BTW kompressor er bare tull å dytte på en bil som skal kjøres daglig. Får ikke godkjent det! uten alt for mye ombygg. å mye spenn for godkjenning...

har med en "bmw ekspert" på mekinga, så det meste motortekniske lar seg ordne. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, fun1996 skrev:

ok takk for svar. har jo kjøpt motor så blir nok med den jeg har. Skal se på m3 kammene som ble nevnt, og grenrør av x typ.

deretter kjører jeg ny eksos. er lutt usikker på nytt innsug pga mindre Nm??

BTW kompressor er bare tull å dytte på en bil som skal kjøres daglig. Får ikke godkjent det! uten alt for mye ombygg. å mye spenn for godkjenning...

har med en "bmw ekspert" på mekinga, så det meste motortekniske lar seg ordne. :P

Hvorfor mener du det er bare tull med kompressor til daglig bruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...