Gå til innhold

skal trimmen bmw m52tub28 motor sliter med å finne kam og div deler??


fun1996
 Share

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, fun1996 skrev:

ok takk for svar. har jo kjøpt motor så blir nok med den jeg har. Skal se på m3 kammene som ble nevnt, og grenrør av x typ.

deretter kjører jeg ny eksos. er lutt usikker på nytt innsug pga mindre Nm??

BTW kompressor er bare tull å dytte på en bil som skal kjøres daglig. Får ikke godkjent det! uten alt for mye ombygg. å mye spenn for godkjenning...

har med en "bmw ekspert" på mekinga, så det meste motortekniske lar seg ordne. :P

Kompressor er absolutt ikke tull. I teorien skal du kun trenge å kjøre med orginal viftereim og verkstøy i bagasjen for å kunne koble av reima på stedet. Da skal du få lov til å kjøre videre om du blir stoppa. Da er jo bilen "orginal" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.7.2017 at 22.18, hsd skrev:

er jo alublokk i denne, med tilhørendes nicasilbelegg så for øking av slagvolum via boring er vell dette litt feil utgangspunkt økonomisk sett.

250hk er jo greit det, men om du havner på 230 eller 250hk så kommer det fortsatt ikke til å gå noe spessielt bra i en tung e398 alikevell.

Mykje att og fram med motorkodar her, men om trådstarter har M50TU eller M52TU, så har vel ingen av dei nikasil-belegg. Det er det kun M52 som har, trur eg ihvertfall? M50 er vel stålblokk, mens M52TU er alu.blokk med stålforingar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fidelio skrev:

Hvorfor mener du det er bare tull med kompressor til daglig bruk? 

hva gjør du på EU kontroll demonterer, før du monterer opp i gjen. hva med politi kontroll betale 1000kr hk?? er bare det som er greia. vis du vet hvordan du får allt det lovlig osv... må du bare si i fra så kjører jeg kompressor å. :P

 

prøver å trimme orginal motoren sånn at den skal se normal ut, der var tanken i alle fall :P

Endret av fun1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, fun1996 skrev:

hva gjør du på EU kontroll demonterer, før du monterer opp i gjen. hva med politi kontroll betale 1000kr hk?? er bare det som er greia. vis du vet hvordan du får allt det lovlig osv... må du bare si i fra så kjører jeg kompressor å. :P

 

prøver å trimme orginal motoren sånn at den skal se normal ut, der var tanken i alle fall :P

Siden bilen din er over 10 år gammel er det gratis å øke hestekreftantallet uten å betale til statskassa. Så det skal du ikke tenke på. Når du først har montert kompressoren så ser du fort hvordan man demonterer også.

Vet om folk som sender bilen på eu hia ett annet merkeverksted, typ Peugeot eller Citroen der de mest sannsynlih aldri har sett en kompressor. Men tar du det hos BMW er du mest sannsynlig fucked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Siden bilen din er over 10 år gammel er det gratis å øke hestekreftantallet uten å betale til statskassa. Så det skal du ikke tenke på. Når du først har montert kompressoren så ser du fort hvordan man demonterer også.

Vet om folk som sender bilen på eu hia ett annet merkeverksted, typ Peugeot eller Citroen der de mest sannsynlih aldri har sett en kompressor. Men tar du det hos BMW er du mest sannsynlig fucked.

men med det mener du at vis jeg tar bilen til biltilsynet så får jeg det godkjent i vognkortet eller er det bare en  dørm?? i så fall hvor mye tryk kan man kjøre på alubok uten å drepe motoren??

Endret av fun1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, fun1996 skrev:

men med det mener du at vis jeg tar bilen til biltilsynet så får jeg det godkjent i vognkortet eller er det bare en  dørm?? i så fall hvor mye tryk kan man kjøre på alubok uten å drepe motoren??

Det er nok en drøm, dessverre. Du har veldig lite håp om å få godkjent kompressor her i landet ved å bare dra til nærmeste SVV stasjon. For å få det godkjent må du til Tyskland å få det Tüv godkjent, og det er ikke billig.

Jeg kjører ca. 0.6-0.7 bar på alu motor, m54. Det er da med uåpnet motor. Forsterker du motoren kan du selvfølgelig kjøre mer trykk men det er ca. hva min motor tåler uten andre modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Det er nok en drøm, dessverre. Du har veldig lite håp om å få godkjent kompressor her i landet ved å bare dra til nærmeste SVV stasjon. For å få det godkjent må du til Tyskland å få det Tüv godkjent, og det er ikke billig.

Jeg kjører ca. 0.6-0.7 bar på alu motor, m54. Det er da med uåpnet motor. Forsterker du motoren kan du selvfølgelig kjøre mer trykk men det er ca. hva min motor tåler uten andre modifikasjoner.

jaja... tror jeg heller kjører motor trim minst tull med godkjenning osv... får det heller bare bli 230hk :( men det funker sikkert til mit bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fun1996 skrev:

hva gjør du på EU kontroll demonterer, før du monterer opp i gjen. hva med politi kontroll betale 1000kr hk?? er bare det som er greia. vis du vet hvordan du får allt det lovlig osv... må du bare si i fra så kjører jeg kompressor å. :P

 

prøver å trimme orginal motoren sånn at den skal se normal ut, der var tanken i alle fall :P

Er ikke helt sånn det fungerer. Blir du stoppet i kontroll og må på full teknisk grunnet misstanke om trim, så er det ikke verre enn å ta den ut. Som det blir nevnt over her; har du montert den selv, så er det ikke noe problem å ta den ut heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært litt uklar her fra begynnelsen synes jeg.

Har du 1996 modell bil er 2.8 dobbelvanosmotoren en utfordring å bruke i din bil. Da er det lettere å selge den igjen og kjøpe en M52B28 motor. Den er lettere og billigere å trimme, og alt av ledningsnett og kontakter passer.

Jeg er ingen ekspert, men har byttet mange motorer. Jeg måtte i alle fall hatt hjelp til å få din plan til  fungere. Det er veldig forskjellige motorer på mange måter. Rent formelt skal enhver motorendring meldes til BT, men mange velger å ikke gjøre det når motorene er identiske og det er beskjeden effektøkning. Hvis bilen opprinnelig er en 1996 520, har du en betydelig effektøkning. Ved en kontroll vil en som har peiling mye lettere se at du har byttet til dobbelvanosmotorenenn hvis du hadde kjørt med 3.4 motoren.

Du virker ikke å være fornøyd med løsningen du går for, og det blir ofte dyrere enn du regner med.  Da er det ofte ikke så mye dyrere å kjøpe en bil som har kreftene du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.7.2017 at 23.37, Eirik Viste skrev:

Du har vært litt uklar her fra begynnelsen synes jeg.

Har du 1996 modell bil er 2.8 dobbelvanosmotoren en utfordring å bruke i din bil. Da er det lettere å selge den igjen og kjøpe en M52B28 motor. Den er lettere og billigere å trimme, og alt av ledningsnett og kontakter passer.

Jeg er ingen ekspert, men har byttet mange motorer. Jeg måtte i alle fall hatt hjelp til å få din plan til  fungere. Det er veldig forskjellige motorer på mange måter. Rent formelt skal enhver motorendring meldes til BT, men mange velger å ikke gjøre det når motorene er identiske og det er beskjeden effektøkning. Hvis bilen opprinnelig er en 1996 520, har du en betydelig effektøkning. Ved en kontroll vil en som har peiling mye lettere se at du har byttet til dobbelvanosmotorenenn hvis du hadde kjørt med 3.4 motoren.

Du virker ikke å være fornøyd med løsningen du går for, og det blir ofte dyrere enn du regner med.  Da er det ofte ikke så mye dyrere å kjøpe en bil som har kreftene du trenger.

motoren er fra 1997 så tror jeg har skrevet feil tidligere. det er M52B28 med singel vanos. men som sakt gidder jeg ikke kjøpe ny motor nå. da får jeg heller vente til jeg eventuel blåser toppen på den nye motoren, har skrud den inn alt :P dette er første gang jeg skal trimme noe. så jeg vet ikke om jeg blir fornøyd med det jeg har tenkt, før jeg har kjørt bilen, etter bytte av kam og grenrør. men tror jeg holder meg unna turbo og kompressor er så bakvent å skru alt fram å til bake når man blir stoppet. men skal jeg gå for noe ekstra vis jeg ikke blir fornøyd, kan det henne at kopressor kansje går. har budskjet på alt for mye spenn ca 40000-60000 med lakk og trim :) så bra skal det bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd, av folk med erfaring. De fleste her påpeker at planene dine ikke er hensiktsmessige, Ikke står i stil til satt mål, og nå kan jeg legge på at det heller ikke står i stil med budsjettet ditt.

Den summen er nok brukt opp på lakk og vedlikehold (skulle greid å brukt borti.p den summen bare på vedlikehold på en gammel e39). 

Hvorfor sier folk dette til deg? Fordi mange har erfart hva som skjer når man begynner å kaste penger i et slikt prosjekt, også ble det ikke som man hadde tenkt. I beste mening altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TRF-Racing skrev:

Du har fått mange gode råd, av folk med erfaring. De fleste her påpeker at planene dine ikke er hensiktsmessige, Ikke står i stil til satt mål, og nå kan jeg legge på at det heller ikke står i stil med budsjettet ditt.

Den summen er nok brukt opp på lakk og vedlikehold (skulle greid å brukt borti.p den summen bare på vedlikehold på en gammel e39). 

Hvorfor sier folk dette til deg? Fordi mange har erfart hva som skjer når man begynner å kaste penger i et slikt prosjekt, også ble det ikke som man hadde tenkt. I beste mening altså. 

lakering får jeg bilig å sveis gjør jeg selv så er ikke så bekymret for budsjett. det er heller ikke herjebil jeg skal lage som sagt. skal bare ha litt ekstra under panseret. og jeg har 3 e39 jeg har hugd og deler til alt jeg måtte trenge. budgetet går nok fint. men ser hva du sier og ja jeg burde kanskje gå til anskaffelse av ny motor etter hvert, men her å nå så har jeg nok med det jeg har å stri med av sveising og div...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...