Gå til innhold

BMW 320D går plutselig tragisk dårlig...


Hol1
 Share

Anbefalte innlegg

BMW 320D E90 2007 

På bilen kicker normalt turboen inn og drar godt på omtrent 1500 omdreininger, men plutselig mens jeg kjørte mista den helt evnen til det, og opp til 3500 omdreininger er det null drag, null turbo. Etter 3500 omdreininger får bilen et merkbart kick og turboen virker til å sleppe løs alle kreftene den har, den drar altså meget godt fra 3500/4000 omdreininger og fram til sperra som er på 5000. Meget rart siden en dieselbil normalt sett ikke har noe som helst toppdrag. Det er ingen ulyder fra turboen og det ryker ikke fra eksosen. Som sagt, den fungerer bra fra 3500 omdreininger og opp til sperra. For å forklare problemet på en annen måte er det akkurat som om draget har flytta seg noen tusen omdreininger opp. Virker heller ikke som den får nok diesel når man gir bånn gass på lavt turtall (opp til 3.5K omdreininger). Altså normalt ville den spretti opp på 2liter forbruk pr mil uansett turtall, men den går ikke høyere enn 1-1.5liter mila med bånn gass før bilen har bygd opp rundt 3K omdreininger, som tar evigheter med mindre man drar ut alle gira...

Har også feilsøkt og får en feilkode som sier: "0044CC - Air filling pressure regulator, Window 1 / Charge pressure regulation or charge pressure actuator"

Setter ekstremt pris på et svar eller en løsning av no slag, hva som helst - takk i forveien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som hadde akkurat samme problem som deg, med beskrivelse av samme oppførsel under samme turtall og samme feilkode.

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/showthread.php?t=128085

Da viste det seg at det var turboen som måtte byttes. Det ble også foreslått rens av EGR, det er jo det billigste og en start om du vil. Er det ikke det så er den i hvertfall renset. Jeg har, etter å ha lest det som er i linken over, en knapp på at turboen må byttes. :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TRF-Racing skrev:

Det er aktuatoren/regulatoren til turbo som er gåen(eller ledningdbrudd). Alle vnt turboer er oppfører seg sånn. 

Glimrende anledning til å oppgradere til TRF turbo;)

 

Har en mistanke om luftmengde/massemåleren eller trykkventilen til turboen. Begge disse er iaf billige, men skal jeg bytte turboen må jeg glatt ut med 10K iaf. Kan aktuatoren/regulatoren byttes uten at turboen byttes?

21 timer siden, Marius2002 skrev:

Her er en som hadde akkurat samme problem som deg, med beskrivelse av samme oppførsel under samme turtall og samme feilkode.

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/showthread.php?t=128085

Da viste det seg at det var turboen som måtte byttes. Det ble også foreslått rens av EGR, det er jo det billigste og en start om du vil. Er det ikke det så er den i hvertfall renset. Jeg har, etter å ha lest det som er i linken over, en knapp på at turboen må byttes. :)

Har lest den tråden der, men syntes det er veldig rart at det ikke har kommet noe som helst røyk ut av turboen, og det er heller nada ulyder, så vil og håper på at turboen er fin... Flere tips tas gjerne imot :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer røyk når opplagringen ikke er tett og slipper olje igjennom. Her er det snakk om accurator eller "vingene" ikke klarer å vri.   Tviler på at noe av dette forårsaker noe ekstra røyk. Ved bytte av accurator kreves kalibrering. Det er ikke enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hol1 skrev:

Har en mistanke om luftmengde/massemåleren eller trykkventilen til turboen. Begge disse er iaf billige, men skal jeg bytte turboen må jeg glatt ut ....

Men da gjør du det..... gjerne også uten å feilsøke noe mer....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, jeg anbefaler lytte til @TRF-Racing , han er den på forumet med best kunnskap på BMW dieselmotorer. Om du så ikke bytter til hans turbo, så ville jeg sjekket det opp på verksted(feilsøking) at det faktisk stemmer. En ny LMM koster over 4000,- til N47 så det er fort litt penger det óg, som heller kunne gått til ny turbo. :)

Edit:

http://www.aet-turbos.co.uk/blog/story/what-is-a-turbo-actuator

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...