Gå til innhold

Mini-anmeldelse av Harman Kardon anlegget i F3x


macrorain
 Share

Anbefalte innlegg

Kvaliteten på HK-anlegget og/eller diskusjon rundt stereoalternativene i F3x og hvilke man bør velge har kommet opp i et par-tre forskjellige tråder i det siste, og jeg har i de jeg har vært involvert i sagt at dette anlegget er ganske bra, da det er førsteinntrykket mitt etter å ha hatt bilen et par måneder. Men jeg har i grunn ikke hørt veldig dedikert på det og stort sett i fart. Jeg satt meg derfor i garasjen med motoren av for å høre litt på dette HK anlegget så jeg kan kommentere det litt mer objektivt. 

Det er nok ikke så bra som førsteinntrykket mitt etter å ha bare spilt diverse under kjøring de første par månedene med bilen. Alle slike lytteinntrykk blir jo litt subjektive, så først to ord om meg selv og min "hifi"-bakgrunn for å sette det i perspektiv. Jeg er tildels lidenskaplig opptatt av lyd, men på samme måte som bilinteressen har den i det siste vært litt på hold da jeg har hatt små barn. Jeg har likefullt stereoanlegg til 50-60,000 i stua, hodetelefoner til 4,000 for å høre på musikk til og fra jobb, og har bygd flere anlegg i bil. De beste høyttalerne jeg har hatt (har ikke disse nå) er B&W Nautilus 804s for de som har noe forhold til de. 

Så til HK-anlegget i min 2016mod F30:

BASS:
Det spiller villig ganske mye bass, men det går ikke spesielt dypt, og jeg synes også det går ganske fort tomt for "krutt". Man kan spille ganske høyt, men noe særlig over halv styrke synes jeg det begynner å miste litt kontrollen, så praktisk maksnivå er lenge før maksnivå på spilleren. Som med mange andre anlegg/høyttalere hvor bassen er litt uryddig, hjelper det å bruke EQen til å skru bassen litt ned rundt 200hz, da oppleves 100hz og nedover litt renere.  Totalt sett er det et stykke unna hva jeg ville forventet av en dedikert basskasse si med en 12" og egen forsterker. Det spiller hverken like dypt eller like høyt. Det er altså et stykke igjen fra dette anlegget til et "selvbygg"-anlegg. 

 

MELLOMTONE/DISKANT:
Når man spiller høyt blir også diskanten litt hard og metallisk, så litt reduksjon i toppen er også greit hvis man spiller høyt. Vokal og akustiske instrumenter synes jeg generelt låter bra. Lyden generelt er relativt bra, men ikke så oppløst som du ville fått hvis man kjøpte et litt påkostet komponentsett og erstattet originalelementene. Så også på dette området vil nok et litt påkostet selvbygganlegg låte bedre. 

OPPSUMMERING:
Det spiller ganske bra ut av boksen, men med litt mye bass, hvertfall når man sitter stille. Jeg har nå EQ på -3 på 200hz, -1 på 5khz og -2 på 10khz, ellers flatt. Har også skrudd den generelle basskontrollen (bass/diskant) to hakk ned. Vet ikke på hvilken frekvens eller hvor bredt denne jobber. Jeg synes nesten anlegget spiller bedre på rock og akustisk enn på elektronisk musikk, litt usikker på hvorfor. Vanligvis er det motsatt på mellomgode anlegg. Kanskje fordi jeg savner den riktige "saftigheten" og trøkket i bassen. Det er mye bass men jeg får den ikke til å sitte helt. Hele lydbildet mangler litt trøkk når man drar på med house/dance. Ved kjøring er det naturligvis også et problem at F30 har såpass mye vind/veistøy. Skal man være tabloid nok til å prøve seg på et terningkast så var nok førsteinntrykket mitt 5, men etter å ha sittet med avslått bil og lyttet en times tid, blir nok endelig terningkast 4. 

Som andre har nevnt er HK-anlegget et dumt valg hvis man tenker å oppgradere anlegget selv, da forsterker og headunit kommuniserer digitalt på dette anlegget. Så da er spørsmålet om man trenger å oppgradere hvis man velger HK. Svaret må nesten bli at man må lytte til alternativene for å vite dette. For meg spiller det "godt nok" til at jeg er fornøyd i hverdagen, men heller ikke så veldig mye mer. Det spiller vesentlig bedre enn typiske standardanlegg, og har trolig nok bass for de aller fleste ved normale lyttenivå. Nå er jo også pakkene på F30 sånn at man har "lounge pack" med sidegardiner i bakgrutene og soltak + HK-anlegg, som nok er et populært tilvalg. Så jeg er fornøyd med å ha valgt HK da det nok uansett ikke hadde vært aktuelt å begynne å bygge om anlegg her, men det hadde ikke gjort noe om det hadde spilt enda litt bedre. :)

 

Vet ikke om dette hjalp noen, men da har jeg hvertfall delt mitt inntrykk :D

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, papertiger skrev:

Fin liten mini-test dette, greit å vite da vi er i gang med å kikke etter en F34 som vel også tilbys med samme H/K-anlegget. 

Jepp, endret tittel til F3x, er vel mer presist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med samme opplevelse som deg egentlig. Men jeg jeg har ikke lyst til å sette inn noe oppgradert hifi i bilen. Liker å ha det originalt i bilen siden alt er blitt så integrert. Er vel ingen tvil om at man kan få det mye bedre om man bygger selv eller setter det bort til bil stereo firma.

Men alt i alt er HK anlegget greit nok, mye bedre en hifi stereoen. Har HK i F11n, i 640'n jeg hadde før var det B&O som er mye bedre.

Har vurdert å oppgradere til B&O i bilen jeg har nå. Det ser mye bedre ut med B&O også. Men prisen på deler er ganske drøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...