Gå til innhold

[ Update 12.07.18 - "Den siste boten" er ankommet!] Unngå å betale fotoboks bot fra Sveits... Hva skjer da?


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

 

1 time siden, Kattlikzm skrev:

Av ren nysgjerrighet har jeg lyst til å spørre hva det har med saken å gjøre?

 

edit: gjorde et kjapp søk på Google og fant ut av det 👌😊

 

får jeg lov til å spørre om Norge har en form for avtale med Sveits og Tyskland når det gjelder innkreving av fartsbøter? (Hvis du har peil?)

Jeg har fått fra Italia, men kun på leiebil. Leser vi de andre innleggene ovenfor ser det ut som det er leiebil som er problematisk for bankkontoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at bøter man får med leiebiler relativt prompte havner i din postkasse, men med privatbil er jeg mer usikker, Jeg har blitt tatt et par ganger både med leiebil og privatbil i Tyskland (basert på visuell observasjon), men jeg har aldri fått en bot. I sommer ble jeg tatt i Frankrike (igjen basert på visuell observasjon) med tysk leiebil og det skal bli spennende å se om det kommer en bot i posten. Jeg kjørte evt. bare 5-10 Km/t over fartsgrensen og det var en annen bil på innsiden av meg som holdt en høyere hastighet på stedet så det skal bli spennende å se om jeg får en bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven steike, den så jeg ikke komme. Må spise ordene mine med ketchup....

Det store spørsmålet er nå: Skal du avvente og håpe på at det forsvinner i byråkratiet slik at du ikke får brev fra den lokale lensmannen, skylde på svigermor eller gi korrekt info og betale omgående?  Dette blir spennende. Hold oss oppdatert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet faktisk ikke hva jeg blir å gjøre. Leste meg litt rundt på diverse nettsider og forumer. Det jeg kan konkludere med (foreløpig) er at jeg vil få en hårete sats...

Fartsboten i Sveits regnes ut på forskjellige måter. Havner du under en viss grense, så vil du få bot med "allerede bestemte satser" (tenker da på at du får en "fast sum" på boten). Men når du har oversteget en viss hastighet (slik jeg har gjort), blir boten regnet ut netto inntekt (slik jeg forstod det). Og som jeg også skjønte det så blir det avgjort i "retten" i Sveits (?).

Om det som står på nettet er korrekt, så har jeg havnet på "20 dager" (link: http://www.speedingeurope.com/switzerland/ ) Hadde jeg hatt èn kilometer til på måleren, hadde jeg fått 30 dagers varianten...

I tillegg til det får du en regning på "saksomkostninger". I mitt tilfelle havner den kostnaden på nærmere 8.000 kr.

 

Stemmer alt dette, så betyr det at boten min havner på 35.000,-.....

 

lesson learned: aldri mer bilkjøring i Sveits. Forbanna møkkaland mtp fartsbøter!!

husker rett etter at jeg ble blitza var jeg ekstra oppmerksom på hastigheten min. I så og si hver eneste tunnell på den ene strekningen var det fartskamera etter fartskamera. Omtrent alle "utenlandske sjåfører" (ikke sveitser) ble tatt. Veldig urettferdig spør du meg. Ikke hadde dem merket opp hva fartsgrensa var. 

 

Regner med st jeg bare må akseptere det, betale boten, og gå videre. Holder tråden oppdatert. I første omgang vil dem at jeg skal bekrefte at det var jeg som var fører av bilen. For ordensskyld tar jeg en telefon til opplyst nummer på brevet for å høre hva konsekvensene er og om jeg har regnet meg frem til riktig bot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Sveits kan da ikke politiforfølge deg utenfor sine egne landegrenser? Dvs, du vil vel bare få trøbbel om du skulle finne på å kjøre i Sveits igjen? Det jeg mener er, norsk politi har ikke lov til å håndheve den sveitiske loven?

Eks. Man kan miste kjøreretten i Finland men fortsatt ha lov til å kjøre hjemme i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan. Enda godt jeg aldri har blitt knipset i Sveits - droppet å besøke landet i år, og tror det utgår neste år også.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt den feige utveien med å ignorere brevet så lenge det går. Ville ikke tatt noen telefon dit heller slik at de får nr ditt, og i hvert fall ikke opplyst om nettolønn slik at de får beregningsgrunnlag for bot. Slikt landeveisrøveri der de forfølger bilister er tydeligvis big business i Sveits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stoltbmwelsker skrev:

Ring fra telefonkiosk elns som nevnt over her. Er ikke vits å gi dem mer informasjon en nødvendig i starten. Uansett, hvordan skal de finne rett sjåfør? Sammenligne facebookbilde? Lite trolig de kan tvinge deg til å betale tenker jeg. 

Det blir vel akkurat som å få bot i Norge det vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel bare og venter på en slik fra Italia, etter en noe effektiv kjøretur langs autostradaen der. :? Kan se ut som om vi holdt oss innafor grensene på de riktige stedene i både Østerrike, Sveits og Tyskland? Turen gikk fra slutten av mai og noen dager ut i juni...  Kan stemme i at Sveits virker litt anti-bil. Når en kjører mot grensa til Østerrike, er det flere skilter langs veien hvor en kan kjøpe seg vignett på forhånd, opplevde ikke det i like stor grad på vei inn til Sveits, og ble følgelig stoppa på grensa "40 euro takk". Summen visste vi om på forhånd, heldigvis.  Har dette eksklusive klistremerker i frontruta ennå, i tilfelle tur nummer to i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...