Gå til innhold

[ Update 12.07.18 - "Den siste boten" er ankommet!] Unngå å betale fotoboks bot fra Sveits... Hva skjer da?


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

Jøss, for et spesielt opplegg...! :? Bra du fikk stoppa han som mosta fronten din. Det er faktisk ikke sikkert han skjønte hva han hadde gjort, jeg ble rygget på mens jeg drev og jobbet en gang og firmabilen sto med bakluka åpen 20-30 meter bortenfor meg. Lastebilen skjøv hele bilen sidelengs flere meter, jeg skrek og hoia men han merka ikke en dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎25‎.‎02‎.‎2018 at 13.07, Ingvaldsen skrev:

har tanker om en lignende tur i sommer selv, men hvordan er det i utlandet med tanke på senket bil ? er det noen land som er værre enn andre ? 

De fleste land har fine motorveier. Når det kommer til landeveier synes jeg Ungarn hadde elendig veistandard, så ville styrt unna det landet hvis du jazzer rundt med senk og dyre felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en ny update:
Da har jeg fått et nytt brev fra Sveits - var det gebyret på 3.000,- ? Nei... det var enda et informasjonsskriv!

I dette brevet står det opplyst at jeg ikke får lov til å kjøre i Sveits på 1 mnd (20 aug 2018 til 19 sept 2018).
Dersom jeg skulle bli tatt for kjøring i Sveits i den tidsperioden, kan jeg risikere å få fengselsstraff opp til 3 år (!!!!!!).
Hvis jeg forstod tysken korrekt, så har dem plassert kameraer som gjenkjenner registreringsnr og eier... Så da er det bare å holde seg langt unna Sveits i den tidsperioden :P. 

 

Ringte inn til Sveits idag for å spørre om når det såkalte gebyret kommer i posten. Han svarte at det blir sendt om 2 mnd.

 

Herregud... blir jo aldri ferdig med dette møkkaopplegget! Begynner å bli lei av all ventingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kattlikzm skrev:

Nok en ny update:
Da har jeg fått et nytt brev fra Sveits - var det gebyret på 3.000,- ? Nei... det var enda et informasjonsskriv!

I dette brevet står det opplyst at jeg ikke får lov til å kjøre i Sveits på 1 mnd (20 aug 2018 til 19 sept 2018).
Dersom jeg skulle bli tatt for kjøring i Sveits i den tidsperioden, kan jeg risikere å få fengselsstraff opp til 3 år (!!!!!!).
Hvis jeg forstod tysken korrekt, så har dem plassert kameraer som gjenkjenner registreringsnr og eier... Så da er det bare å holde seg langt unna Sveits i den tidsperioden :P. 

 

Ringte inn til Sveits idag for å spørre om når det såkalte gebyret kommer i posten. Han svarte at det blir sendt om 2 mnd.

 

Herregud... blir jo aldri ferdig med dette møkkaopplegget! Begynner å bli lei av all ventingen!

Alt dette for 114 i en 80 sone :P Hva blir totalbota på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stoltbmwelsker skrev:

Alt dette for 114 i en 80 sone :P Hva blir totalbota på? 

I knooow!!!! Skjønner faktisk ikke at dem gidder å lage så mye styr ut av dette! OG at det skal ta så lang tid??! fy... er det mulig? :shock:

 

Totalsummen blir på ca. 11.300,-  -  11.500,-  (avhengig av valutakursen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Werther skrev:

De fleste land har fine motorveier. Når det kommer til landeveier synes jeg Ungarn hadde elendig veistandard, så ville styrt unna det landet hvis du jazzer rundt med senk og dyre felger.

kan du si det samme om fjellpassene i alpene angående veistandard ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎02‎.‎03‎.‎2018 at 16.48, Kattlikzm skrev:

Ringte inn til Sveits idag for å spørre om når det såkalte gebyret kommer i posten. Han svarte at det blir sendt om 2 mnd

Herregud... blir jo aldri ferdig med dette møkkaopplegget! Begynner å bli lei av all ventingen!

Har et inntrykk av at en del land i Europa henger ganske langt bak Skandinavia når det kommer til effektivitet i byråkratiet. Lest flere historier fra folk som har bodd i diverse land nedover, og det virker som det generelt er et styr uten like når man har kontakt med det offentlige. I Norge gjøres nå veldig mye via internett/nettbank/apper etc slik at ting går kvikkere og mer smidig. Man kan si mye om Norge, men vi er ganske langt fremme på teknologi-siden i forhold til de fleste europeiske land.

 

On ‎02‎.‎03‎.‎2018 at 18.25, Ingvaldsen skrev:

kan du si det samme om fjellpassene i alpene angående veistandard ? 

Har aldri opplevd direkte dårlig veistandard i Alpene selv om jeg har gjort sport i å finne de verste og smaleste veiene tilgjengelig. Det nærmeste må være en vei jeg kjørte i sommer i Italia som hadde et par hull her og der, men det største problemet med den veien var bredden som gjorde at man var skitnervøs på store deler av strekningen.  Egentlig er kvaliteten på de fleste veiene imponerende gode mtp det harde klimaet (regn/snø/vinter) og den lave trafikkmengden (logisk sett skulle man tro vedlikeholdet ble nedprioritert på slike veier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Da har altså den "siste" boten ankommet min postkasse!
Boten/gebyret havnet på 305 EUR eller 356,85 CHF (Rett i underkant av kr 3.000). Denne gangen har jeg altså vært så heldig og fått et valg mellom EUR og CHF hahaha! Ringte inn til Sveits for å være på den sikre siden og for å forstå hva brevet betyr. Jeg har altså kjøreforbud på Sveitske veier f.o.m 20 august og frem til 19 september 2018.

 

Etter totalt 5 brev fra Sveits, 1 år senere, og masse dyre telefonsamtaler senere... så er jeg endelig ferdig!

 

God sommer alle sammen, og kjør pent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle jo nesten ha ringt en avis og hørt om de ville laget en sak på det. Både til skrekk og advarsel nå i ferien men også med tanke på det komiske oppi dette. Lurer på å mange de har til å jobbe med slikt, med tanke på alle de tusen som blir tatt i boks der nede 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Du skulle jo nesten ha ringt en avis og hørt om de ville laget en sak på det. Både til skrekk og advarsel nå i ferien men også med tanke på det komiske oppi dette. Lurer på å mange de har til å jobbe med slikt, med tanke på alle de tusen som blir tatt i boks der nede 😀

Hmm. Ikke en dum ide faktisk! Tar det til vurdering! 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde lest denne saken før ferien i Sveits i forrige uke. Men de er ganske så syke på fart i Sveits.
Heldigvis ble jeg ikke stoppet og jeg lå ikke akkurat i fartsgrensen i Sveits 😮 

Ser man bort fra det så er Sveits et fantastisk land å farte i. Veldig dyrt i disse tider dessverre. 

Ellers har jeg aldri sett noe fra bøter fra fotoboks fra Italia, Frankrike eller Tyskland. Italia klarte jeg å passer en i 20-30 over fartsgrensen. Men Italia er fartsgrensen mer en guide på hva du må ligge minst i, alle ligger i 140-180 i 130 sonen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...