Gå til innhold

[ Update 12.07.18 - "Den siste boten" er ankommet!] Unngå å betale fotoboks bot fra Sveits... Hva skjer da?


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, 316 skrev:

Hehe, er dere overrasket asså? Har vært skråsikker hele tia jeg dessverre... Men men, kjør på så pedalen går gjennom gølvet 😂 Koster å være kar. Får håpe du slipper å være uten førerkort i Norge :)

Hovmod står for fall 😜

2 timer siden, Kattlikzm skrev:

Snakket forøvrig med norsk politi før jeg ringte sveits

 

de sa at jeg ikke kommer til å miste førerkortet her i Norge, men at jeg må betale boten

 

når det gjelder Sveits og norsk førerkort så spurte jeg igjen over tlf nå nettopp. De sa at jeg ikke mister lappen min, men bare at jeg ikke får lov til å kjøre i Sveits på en viss tid.

 

Så du ble altså bannlyst ifra Sveits for å ha kjørt for fort? Eller er du kun bannlyst fra å kjøre bil i Sveits? Jeg synes det er helt fasinerende hvor mye tid og ressurser de velger å bruke på en sak som dette. Jeg trodde aldri jeg skulle se at det finnes land som er mer moldbo enn Norge....

Synd at det skal være slik, neste gang så får jeg vel legge turen utenom Sveits. Jeg mener, jeg er ingen råkjører men kjører som regel fartsgrensen pluss moms. I Sveits kan dette tydeligvis bli veldig dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 316 skrev:

Hehe, er dere overrasket asså? Har vært skråsikker hele tia jeg dessverre... Men men, kjør på så pedalen går gjennom gølvet 😂 Koster å være kar. Får håpe du slipper å være uten førerkort i Norge :)

Hvis du har vært skråsikker hele tiden, hvorfor informerte du ikke alle oss uvitende idioter om hvordan ståa er på side 1 eller 2? Istedenfor å kommentere slik ETTER at TS har fått all informasjon. Alle elsker kjekkaser som kommer drassende med etterpåklokskap....

Har tilbakelagt en del mil rundt i Europa (blitt knipset noen ganger også), og har aldri lest på nett, snakket med noen eller hørt om noen som ved bruk av privat bil har fått fotoboksbøter på nakken i den grad Katt har fått det. Men helt sheriff at Katt følger opp tråden så bra istedenfor å la den dø ut bare for å bli vekket til live annethvert år med noen som bumper den og spør om det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 316 skrev:

Hehe, er dere overrasket asså? Har vært skråsikker hele tia jeg dessverre... Men men, kjør på så pedalen går gjennom gølvet 😂 Koster å være kar. Får håpe du slipper å være uten førerkort i Norge :)

Tror du virkelig at jeg gjorde dette for moroskyld? Hadde jo ingen intensjoner om å bryte fartsgrensa. Veien jeg kjørte på før jeg tok av til høyre hadde 110 km/t fartsgrense. Veien jeg tok inn til høyre var  identisk den jeg kjørte av... helt naturlig å tenke at fartsgrensa fortsatt er 110. Selv den beste hadde bommet på den.

 

etter å ha sjekket Google maps/street maps nøye, så ser jeg at fartsgrensa på veien jeg tok av på hadde 80 km/t. Dette ser jeg jo nå i ettertid... det er for seint selvfølgelig.  Men det var vanskelig å oppdage der og da. Fort gjort å skippe skiltet når du også må følge med på GPSen (det motorveifeltet hadde uendelig med avkjøringer  og ingenting står på engelsk).

 

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hovmod står for fall 😜

Så du ble altså bannlyst ifra Sveits for å ha kjørt for fort? Eller er du kun bannlyst fra å kjøre bil i Sveits? Jeg synes det er helt fasinerende hvor mye tid og ressurser de velger å bruke på en sak som dette. Jeg trodde aldri jeg skulle se at det finnes land som er mer moldbo enn Norge....

Synd at det skal være slik, neste gang så får jeg vel legge turen utenom Sveits. Jeg mener, jeg er ingen råkjører men kjører som regel fartsgrensen pluss moms. I Sveits kan dette tydeligvis bli veldig dyrt. 

Ser at jeg kanskje har ordlagt meg feil over. Sånn er det når man er på jobb og tar en kjapp pause for å oppdatere tråden her Hehe. 

Jeg er altså bannlyst for å kjøre bil i Sveits mellom 1-3 mnd iflg politiet der nede. Skulle jeg ikke betale boten kan jeg få konsekvenser om jeg skulle bli tatt i Sveits (iflg politidama). 

 

Det jeg sitter og bekymrer meg over er at hun sa dem sendte boten for 1 mnd siden.. opplyste at jeg ikke har mottatt noe. Hun sa at den mest sannsynlig har blitt sendt til politiet i Oslo da. Regner med at jeg får en dyr regning om ikke lenge med KID og kontonr. 

 

Uansett. Det jeg er mest lettet over er at boten ikke er på +25.000!!! Har bevisst satt av 40.000 ekstra på sparekonto siden juli sånn just in case. 

Da jeg ringte avdelingen på nytt som deler ut bøter spurte jeg på en mer direkte måte hva jeg får i bot. Hun sa 400 chf + 200 chf i admin gebyr. Også er det 350 chf i gebyr fra nissene på avdelingen som håndterer dette med å dele ut bannlysninger 

 

boten blir altså på 7.700 ish. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laffe skrev:

Kondolerer med tanke på boten. 

Men kudos for at du følger opp med info i tråden. Gull verdt for andre i samme situasjon.

Takk takk. 

Husk at Bimmers leses også av ALLE andre bileiere også (kjenner folk som eier vag som følger bimmers postene). Greit å publisere det for alle slik at folk vet og er klare over konsekvensene. 

 

Personlig kjenner jeg flere som har blitt tatt av fotoboks i utlandet, hvor kun èn av dem landet en liten fartsbot i Sveits. Men «problemet» med de jeg kjenner og vet om er at de har kjørt med leiebil. Slik jeg har forstått det så blir fartsboten trukket direkte av kontoen din (du legger jo igjen kredittopplysninger til leiebil firmaene). Mens på privatbil er det annerledes. Kjenner ingen som har vært borte i privatbil og såpass høy fartsoverskridelse i utlandet. Snakket forøvrig med politibetjenten her hjemme i kalde nord. Hun sa at hun ALDRI har vært borte i dette, og at dette var helt nytt for henne. Selv hun var veldig nysgjerrig og ville holdes oppdatert. 

 

Skal ærlig innrømme at det er litt spennende dette her,  samt sjokkerende å se hvor mye krefter de gidder å bruke på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å hovere eller gjøre narr av deg, ser at det tydeligvis ble oppfattet slik. Jeg skrev så fort jeg så tråden, Fredrik. Har skrevet her flere ganger før i høst med linker og diverse ☺️ God helg alle sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny update:

fått verdi/rekommandert hentelapp fra posten som er merket fra Sveits.

har ikke bestilt noe bildeler eller annet skvip fra Sveits, så dette må være posten jeg har ventet på siden juli. 

Henter brevet i løpet av imorgen. 

 

Mistet bare all livsglede akkurat nå - gruer meg skikkelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en avis for en tre fire fem dager siden at Norske myndigheter har ingen mulighet til å samle inn penger fra utenlandske (Polsk i dette tilfelle) langtransportfirma. Det er vel derfor de driter i dekkutrustning og ellers teknisk tilstand. De kan jo få kjøreforbud, men ingen bot. Det er så merkelig at man lure på det er korrekt, når vi ser hvordan din sak er.

Og mine bøter også.

Endret av orala
Mangel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har boten endelig ankommet. Havnet på 1.000,- CHF = 8.440 kr.  

 

Snakket forøvrig nå nettopp med de i Sveits.

Konsekvensen ved å ikke betale (sa hun med kjempe streng tone):

Hvis jeg ikke betaler vil jeg havne i dyp trøbbel om jeg noen gang drar til Sveits.  Da må jeg betale umiddelbart (på stedet), og havne i fengsel. Spurte om dette også gjelder ved for eksempel mellomlanding/landing på flyplassen. Det sa hun ja til.

 

 

lesson learned: ALDRI KJØR FORT I SVEITS! Ikke verdt det!

 

Når det er sagt; takk til DNB Spare appen - har skrapt sammen 36.000,- til boten. I og med at boten havnet på «bare» 8.440,-, så blir det bildeler fremover for å si det sånn!😎

 

Boten blir betalt ila uka. Må få noen til å oversette brevet fra tysk til norsk først før jeg gjør noe som helst videre. 

 

Hun sa forresten også at dette er «siste brevet» jeg får. Vell, vi får håpe på det!

17C4759A-8495-4E30-8787-DDA6A2C6FA79.jpeg

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, orala skrev:

Leste i en avis for en tre fire fem dager siden at Norske myndigheter har ingen mulighet til å samle inn penger fra utenlandske (Polsk i dette tilfelle) langtransportfirma. Det er vel derfor de driter i dekkutrustning og ellers teknisk tilstand. De kan jo få kjøreforbud, men ingen bot. Det er så merkelig at man lure på det er korrekt, når vi ser hvordan din sak er.

Og mine bøter også.

Nå er jeg ingen ekspert på dette men jeg kan tenke meg at siden boten er personlig så kan firmaene bare toe hendene sine og skylde på sjåføren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...