Gå til innhold

[ Update 12.07.18 - "Den siste boten" er ankommet!] Unngå å betale fotoboks bot fra Sveits... Hva skjer da?


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

Før du leser alt: Dette er en kjempe gammel tråd. Har oppdatert tråden for hver gang det har kommet en oppdatering fra Sveits.

Kjør pent i trafikken! :)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallais!

var og tok en EPISK roadtrip med dama forrige uke

Kjørte gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Lichtenstein, Sveits, Italia, Monaco,  Frankrike... og så hjem igjen. 

 

På hjemturen  synes jeg det var litt kjipt at jeg ikke hadde fått tatt noen selfies med bilen... så det fikk jeg hjelp til både Sveits og tyskland😅.

 

i Sveits kjørte vi mot en Porsche Panamera 4s turbo og en norskskiltet Rs6. I det vi tre tok av motorveien, var jeg så dum og ga på. I det jeg forbikjørte Porschen, begynte den og blinke med fjernlyset. Før jeg rakk å reagere ble alt rødt, og jeg ble knipset. Fartsgrensen var 80, og jeg lå i rundt 100-105 km/t. Trodde forsåvidt at fartsgrensen var fortsatt 110 (derfor jeg ga på), men det var den altså ikke...

 

Videre på vei hjem via Tyskland kjørte vi på en vei med 100kmt fartsgrense. Uten noen som helst forvarsel ble fartsgrensen endret til 50, og vi ble knipset. Kjørte rundt 65-70...

 

 

spørsmålet mitt er da:

1. Når kan jeg forvente å få boten? Får jeg den fra politiet/myndighetene her i Norge eller fra de landene jeg har blitt knipset i?

2. Hører rykter om at det går "fint" å slippe å betale da de respektive landene ikke har noen form for avtale med Norge ang innkreving av bøter via norske myndigheter. Har lest meg litt rundt og lest at dersom man ikke betaler vil man blii "kriminell" i det landet, og kan komme i dype problemer dersom man skulle bli stoppet i det landet. (Til info: kommer ikke til å kjøre med bil verken i Sveits eller Tyskland igjen).

 

hva er deres erfaring?

 

skal selvfølgelig gjøre opp for meg så snart bøtene kommer... men hva skjer hvis jeg ikke skulle gjøre det? Får det noen form for konsekvenser i det hele tatt?

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for det...!!hørt og lest litt rundt. Ser for meg at boten er på et sted mellom 5-10 tusen...!!! 

Om jeg noen gang skulle kjøre i Sveits igjen vil jeg 1. Følge fartsgrensa og 2. Ta med en hagle og skyte alle som tuter fordi jeg følger fartsgrensa (var desverre veldig mange av dem i både Sveits, Italia og Frankrike!)

 

ringte faktisk inn til NAF her om dagen, og dem kunne "delvis bekrefte" at jeg kunne se bort fra å betale boten, men at konsekvensen blir at jeg blir betegnet som "kriminell" i de landene jeg ikke har gjort opp for meg. Dvs om jeg kjører i Sveits og blir stoppet... så kan jeg havne i dyp trøbbel. 

Lurer på om det har noe å si i passkontroll på flyplass og lignende? Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tatt i noen fotobokser både i Tyskland og Frankrike opp igjennom, aldri fått noe som helst. Det med at man kan bli tatt i ettertid eller få problemer med innreise er bare tull og vas. 

Eneste sjansen for å bli tatt er om du blir stoppet fysisk for å ha kjørt for fort eller hvis du kjører leiebil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, orala skrev:

Foreløpig er jeg kunde hos Sismo.

Av ren nysgjerrighet har jeg lyst til å spørre hva det har med saken å gjøre?

 

edit: gjorde et kjapp søk på Google og fant ut av det 👌😊

 

får jeg lov til å spørre om Norge har en form for avtale med Sveits og Tyskland når det gjelder innkreving av fartsbøter? (Hvis du har peil?)

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...