Gå til innhold

[ Update 12.07.18 - "Den siste boten" er ankommet!] Unngå å betale fotoboks bot fra Sveits... Hva skjer da?


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

Nå ble jeg overrasket, hadde virkelig ikke trodd at du fikk bota ifra Sveits. Ser ut som at jeg må ha hatt flaks når jeg kjørte der. 

Men ikke betal den, jeg skjønner ikke hvordan de kan "røre" deg her i Norge. Det finnes ingen eksempler på hvor Sveitsiske myndigheter har fått norske myndigheter til drive inn bøter. Det jeg lurer litt på er hvordan de har fått tak i dine opplysninger, de må jo ha lagt litt arbeid i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nå ble jeg overrasket, hadde virkelig ikke trodd at du fikk bota ifra Sveits. Ser ut som at jeg må ha hatt flaks når jeg kjørte der. 

Men ikke betal den, jeg skjønner ikke hvordan de kan "røre" deg her i Norge. Det finnes ingen eksempler på hvor Sveitsiske myndigheter har fått norske myndigheter til drive inn bøter. Det jeg lurer litt på er hvordan de har fått tak i dine opplysninger, de må jo ha lagt litt arbeid i det.

Da kan du tro at han bare slipper unna ut av det blå? Som NAF advokaten sier på bilde jeg la ut, har du fått nota i posten er det bare å betale, ellers vil det bli ille for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 316 skrev:

Da kan du tro at han bare slipper unna ut av det blå? Som NAF advokaten sier på bilde jeg la ut, har du fått nota i posten er det bare å betale, ellers vil det bli ille for deg. 

Ja jeg ser hva han advokaten sier, han kan jo forsåvidt si hva han vil. Men jeg skulle likt å se om det finnes noe lovverk, konkrete ordninger eller tilfeller hvor bøter ifra Sveits har blitt krevd inn i Norge. En advokat kan si akkurat hva han vil, men det blir ikke fakta før det kan bevises med en lov eller paragraf. 

Jeg ville trenert ut dette så langt det går, eventuelt hørt med en advokat hvordan lovverket rundt dette er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg ser hva han advokaten sier, han kan jo forsåvidt si hva han vil. Men jeg skulle likt å se om det finnes noe lovverk, konkrete ordninger eller tilfeller hvor bøter ifra Sveits har blitt krevd inn i Norge. En advokat kan si akkurat hva han vil, men det blir ikke fakta før det kan bevises med en lov eller paragraf. 

Jeg ville trenert ut dette så langt det går, eventuelt hørt med en advokat hvordan lovverket rundt dette er. 

Hva Jan Ivar Engebretsen sier ville jeg ikke lagt så mye i. Han er bare en selvutnevnt ekspert i den "upartiske" avgudsorganisasjonen NAF. Advokat er han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er så skråsikre, så er det jo bare å kjøre på. Tviler på at de hadde lagt ned en hel masse arbeid for dette uten at de var sikre på at pengene kommer inn. Hadde bare betalt jeg, veldig dumt å bli ansett som kriminell i det landet da, da kan du plutselig ikke reise dit mer. Hvorfor ikke bare ikke ringe NAF, eller norsk politi å høre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cruiser rundt i 911 og RS6, men kan ikke betale bot🤘🏽.. Anbefaler sterkt å betale den boten. Fikk bot for å kjørt på rødt i Zurich, på litt over 7000 norske kroner.

Fikk da to brev i posten, første var litt info og andre var regninga. Har hørt med slektningen til fruen som bor i Sveits sier at de informerer myndigheter i andre land dersom boten ikke betales. Litt sjanse å ta spør du meg.IMG_9798.thumb.JPG.a6bf48240a84acaa2f837b031677058f.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg helt kjent med Sveits sitt system, men når faren min fikk bøter fra Italia, så tok de kontakt med norske inkassofirmaer. Han betalte heller ikke til og begynne med, men så fikk han brev fra et inkassobyrå i Norge, som de i Italia hadde et sammarbeid med, og boten ble enda større. Kan hende Sveits også har noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ALBUAK skrev:

Nå er ikke jeg helt kjent med Sveits sitt system, men når faren min fikk bøter fra Italia, så tok de kontakt med norske inkassofirmaer. Han betalte heller ikke til og begynne med, men så fikk han brev fra et inkassobyrå i Norge, som de i Italia hadde et sammarbeid med, og boten ble enda større. Kan hende Sveits også har noe slikt. 

Nettopp det NAF sier da, det blir gebyrer og boten blir større og større. Pengene skal de ha, bare å betale spør du meg. Kjører dere like fort i Norge som i utlandet? Har aldri blitt tatt i en eneste boks, hverken her eller der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg spør fortsatt, hvor er lovverket som støtter det dere sitter her og hevder? Det at enkelte bare har betalt i all sin naivitet gjør ikke til at det er noe man må gjøre. Aldri hørt om utenlandske myndigheter som har engasjert norske private inkasso selskaper. Så enkelt er det bare ikke...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig kravet blir overtatt av Lindorff eller lignende om en stund. Men hvis det er en liten sjanse for å kunne snike seg unna en bot på 35000kr ved å ignorere det en stund hadde jeg satset på det og heller betalt boten+gebyrer når den eventuelt kommer fra en norsk representant. Hvis gebyret er 3-5000kr er det verdt å gamble på det mtp størrelsen på boten fra før av. I verste fall blir man en erfaring rikere.

Jeg kjører like fort i Norge som i utlandet, 316. I Norge har jeg bare blitt knipset en 2-3 ganger faktisk fordi man oftest vet hvor de står. Dog var jeg ute noen kvelder uten skilt foran og testet alle fotoboksene i regionen for noen år siden fordi jeg var nysgjerrig på om alle var i funksjon (dette var de gamle boksene som trengte vedlikehold). Det var bare 3 av 9 bokser som knipset meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tenkte å bumpe denne tråden selv om den er gammel for å gi en kort update:

så.. jeg fikk jo det brevet i hvor dem ville vite hvem sjåføren var. Har ikke gitt noe svar (ikke rukket rett og slett + at det har gått i glemmeboka)... 

updaten er at jeg ikke har hørt noe igjen. Hmm.... 

 

in other news! Kjøpte meg BMW igjen igår! Aldri mer VW! Ble en råkul F30 320ia! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ny update:

fikk innkallelse av politiet i Norge. 

 

Dro til politikontoret, og fikk sett bildebevis i saken 🙈.

 

spilte kortene ærlig og opplyste at det var jeg som var sjåføren. 

 

Like greit å bli ferdig med det! 

 

Lesson learned: Skal du kjøre i utlandet? Hold fartsgrensen 😉

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...