Gå til innhold

Spm. om karosseribytte, import av defekt bil, oppbygging av "brukt" donor?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på om noen kloke hoder kunne fortelle meg, i grove trekk, hvordan et karosseribytte funker og hvem som har lov til å foreta dette. 

Jeg lurer også på hva som er mest økonomisk hensiktsmessig av 1: overnevnte,2: det å importere en wbs-bil uten motor/drivlinje (har det noe å si for avgiftene om bilen er hel eller delebil?) eller 3: å f.eks. kjøpe rammen fra en utenlandsk wbs-bil som allerede er plukket og momset inn. 4: Spore opp en norskregistrert wbs-ramme som ikke har annet enn evt. enkle og overfladiske skader (umulig?) 5: kjøpe et non-wbs karosseri og bygge om fra scratch (sett at man har alle delene for hånden)

Hadde vært mest stas å få en original wbs-bil som resultat. 

Og nei, har ikke skjedd noe som helst med nåværende bruksbil og det er E39 M5 jeg tenker på :P

 

Setter stor pris på all hjelp! 

 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest normale i dag er å ta inn komplett wbs bil og flytte alt av interesse over på norskt og billig wba karroseri. Dette gjørest mye av, og er ikke noe problemer om man gjør det rett. ( søke før man skrur, plombere wbs bil før demontering for deledokumentasjon og tollpapir/oppstand av motor)

meg bekjent er vell karroseribytte og skjøting noe som var mere populært før, det har det vell blitt stramma en god del inn på nå tror jeg.

Enkleste på alle måter er vell å finne ett relativt ribba norskt wbs karroseri ja, men å finne ett som ikke er rammeskeivt fra kræsj eller den type ting er vell ikke så lett. Mest trolige er vell å komme over en org M5 som har vert stjelt og ribba, for så å kjøpe fra forsikringselskap som ellers bare hadde vraka den. Uansett om det er wbs karroseri, så er det jo fremdeles en heimkok bil da :)

Er det snakk om en litt eldre bil, så hadde eg berre importert den og betalt avgifter - ferdig med det og sov godt. Da får du matching numbers og ryddig dokumentasjon og du får ett karroseri som ikke har vert mishandla i saltlaken som ett WBA karroseri.  Til lengre du har bilen, til mere vil du tjene på dette ved evt salg tror jeg. Originale biler holder seg bedre i pris. ( MEN! dem som tror at dem behøver å være noe praktisk bedre enn en bra bygd uoriginal bil "uansett" tar veldig veldig feil, men dem lurer somregel bare seg selv)

Jeg hadde tidligere kun hatt norske karroseri før M3n som er wbs karroseri, og du verden det ser jeg igjen på hvor lite rust m3n har.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert like greit å ta det her, da SVV ikke alltid opererer med den samme praksisen rundtom i landet og det er nok greit med både forskjellige erfaringer og  kryssikring av info fra forskjellige lesere her inne :) Er nok mange som kan dette vesentlig bedre enn meg også.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karosseribytte er ofte fet "beste" da det involverer veldig lite. 3 vitale deler fra norsk bil over i utenlandsk bil som få blir norsk.

Mao, det beste du kan gjøre er å finne en kraftig skadet norsk wbs bil. Den må dog ha 3 vitale deler inntakt, og det mest praktiske er da motor/gear/fotstilling. Derfor leter du etter en bil som er bak eller side skadet.

Før gjorde man dette med en billig 520, flyttet dette over i org m5, for så å "bygge om" til m5 (med de delene du skrudde ut dagen før). Da fikk du en helt original bil som stod som ombygd i vognkort, og langt billigere. Problem.et er at de nå stopper slike planer, og påstår du må beholde motor fra oppbygging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takker. 

Rent hypotetisk.. Hvis du hadde en inntakt og fungerende M5 som var kondemnert (f.eks. kun ødelagt tak og stolper, feilrettetede rammevanger e.l.) og du ville at denne bilen skulle leve videre i en annen form, hva hadde da vært det beste å gjøre? Raskt og fornuftig er noen stikkord. 

Du kunne jo kjøpt en 520 og bygget den om, noe som er svært billig, mtp at du har en komplett M5,  men som krever mye tid, arbeid og styr med godkjenning. 

Du kunne kjøpt en momset M5 som var brukt som donor og bare montert delene som manglet, så betale engangsavgift og få en original bil. Utopien er at den originale har høyere verdi og at du får igjen utlegg for avgiften ved salg. 

Engangsavgiften ved import endres vel ikke av at bilen f.eks. ikke er kjørbar pga motorhavari? Så da kan du vel ikke importere en defekt, men ellers komplett bil og kun klaske i motoren og selge resten av den kondemnerte i deler, for så å gå i pluss eller null på avgiften. 

 Siste tanken var å finne en momset banebil/delebil (M5)  og så foreta karosseribytte ved å bruke 3 vitale deler fra den kondemnerte M5en. 

Hva hadde dere gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...