Gå til innhold

Vanskelig å oppnå normal motortemperatur.


orala
 Share

Anbefalte innlegg

Bil: 525 E 39 2001 Touring. M54B25.

I fjor sommer ble det byttet vannpumpe fordi jeg likevel skulle bytte løpehjul og multiribreimer. Alt fungerte normalt noen måneder, så begynte det å ta lang tid å få normal temp på motoren. Ved nedoverbakke kunne temp gå ned ved utetemp ca - 5 og kaldere. I mai byttet jeg termostat kjøpt hos GS, men problemet forsvant ikke. I sommer har det på Østlandet vært stort ca 18-25 grader og alt har vært ganske greit, men det tar for lang tid å få normal temp. Ved bratte motbakker og full gass med opptil 6000 rpm går temp ned fra normalt varm motor i ca 20 grader utetemp. Varmeapparat fungerer normalt i forhold til indikert motortemp. Ser derfor ikke at vi snakker om luftlommer, denne har jo også elektrisk pumpe og det sirkulerer luftfritt. 

Er det noen som har en ide om hva som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et grundig svar. Jeg har selvsagt tilleggsspørsmål. Ligger sensor i waterpump housing slik at man må ta ut vannpumpa for å bytte den, eller bytter man sensoren utenfra?

Hva er map? 

Forøvrig skjønner jeg ikke hvilken jobb temp sensor i vannpumpehuset utfører.

Endret av orala
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp sensoren ligger huset til vannpumpa. Jeg forstår at den ikke er en egen del, men støpt fast i huset. Mulig jeg tar feil. 

Map er vel bare verdier som er forhåndsdefinert. Så når motoren har så mange grader åpner termostaten så mye. Og når feks dme registrerer høy last, så kan varmeelementet varme opp termostaten slik at den åpner opp før all varmen kommer fra motoren og dermed holde en mer jevn temperatur. 

Jeg mener at temp sensor i vannpumpe huset gir verdier til både termostaten og dme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...