Gå til innhold

530D - (u)familiebil


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

vurderer det også, men når manuellkasseombygging koster 5-6000 med alt fra Still her på forumet, kontra trolig opp mot 40k for ei kasse som tåler litt slik som HPI sin føler jeg at det blir mere for pengene med manuell kasse, å heller legge igjen 35k hos TRF for litt mere seriøs effektøkning ( dersom jeg først hadde bestemt meg for å bruke 40k)  Ser ikke for meg det blir så veldig mye giring med manuell med 3 liter tunet diesel heller.

men ja, som nevnt den automaten har vokst på meg. Skal ha meg ei runde med den kassa snart, er jo alltids mulighet for at det bare er noe småbugs også. Den har vist aldri vert bra etter den var bytta, så tenkte å få kobla til pc å se om det dukker opp noe der. Aldri hatt automat før, så driver å leser meg litt opp så pass det er mulig å få feilsøkt litt mere seriøst :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje og filterskift på kassa hjelper kanskje endel. Deretter kan du resette kassa. Noen med hjelp av pc, men har også lest om de som holder gasspedalen inne så og så lenge for å resette. Står mer på nettet om det. Men du må jo som du sier uansett forsterke saker og ting om du skal ha mye moment i motoren. Jeg støtter manuell :D det er litt mot strømmen for tiden, men bilen blir lettsolgt senere, da bmw kjøpere ofte ser komboen sekser/manuell som helligt. Du kan nesten sette den prisen du vil på bilen da :) om automat er mer behagelig i hverdagen, så bruk heller dette på en 318da å pusle rundt i eller enn mer cruiserlignende bil som 740da. En 530d kler manuell gir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen e39 dette og med de rette planene :) Angående girkasse så ville jeg ha bygget om til manuell. Tok olje og filter skift på min kasse + reset i håp om at den skulle bli bedre men hjalp vel ca. ingenting. 

Tenker selv å bygge om til m5 bremser på min 528(har kjøpt calipere). Men lurer på om det er nødvendig å bytte hjulagre foran for å få de sporene som bremseskiven skal inn på? Kunne du sjekket om det er gjort på denne? Om det funker like greit uten så dropper jeg det. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal resette adapsjoner på girkasse så må dette gjøres med diagnose. Dette har med trykket på lamellene å gjøre og det justeres for å kompensere for slitasje så du begynner på en måte på scratch som på en nybygget kasse. 

Dette trikset med pedalen i gulvet i 30 sekunder er bare en utrolig seiglivet gammel myte. Det er ingenting som blir resatt men girkassen blir satt i et sport+ program slik at den girer annerledes. Dette pga at kickdown knappen er aktivert over lengre tid. Neste gang du starter bilen er du tilbake i vanlig Drive med mindre du gjentar prosedyren. 

Jeg hører til menigheten som synes at E39 skal ha automat. Det har også noe med at jeg ikke liker diesel og manuell pga det korte registeret men selvfølgelig så må en alltid ta hensyn til det økonomiske aspektet med alt en driver med her i livet :) 

Manuell har jo den fordelen at en får mer av kreftene ut til hjula i motsetning tll automatkasser som slurer bort noe av kreftene på lave gir

Uansett kul bil, M57 motorene har masse potensiale om du tar turen til TRF 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Evopower said:

Olje og filterskift på kassa hjelper kanskje endel. Deretter kan du resette kassa. Noen med hjelp av pc, men har også lest om de som holder gasspedalen inne så og så lenge for å resette. Står mer på nettet om det. Men du må jo som du sier uansett forsterke saker og ting om du skal ha mye moment i motoren. Jeg støtter manuell :D det er litt mot strømmen for tiden, men bilen blir lettsolgt senere, da bmw kjøpere ofte ser komboen sekser/manuell som helligt. Du kan nesten sette den prisen du vil på bilen da :) om automat er mer behagelig i hverdagen, så bruk heller dette på en 318da å pusle rundt i eller enn mer cruiserlignende bil som 740da. En 530d kler manuell gir ;)

Googla meg borti dette i går

"Dette giret finner du i BMW med dieselmotorer fra 1996-2004 (E38, E39, E46, E53 m. flere) samt ulike Cadillac, Range Rover osv. Et fransk-produsert GM gir som har vist seg å være svært så problematisk. Converterhavari er et vanlig problem, og dette skyldes både underdimensjonerte deler og slitasje som oppstår i de hydrauliske styringssystemene. Dette forårsaker som regel mye spon i omløp i giret, som skader clutcher og andre interne deler. Et krevende gir å reparere! Vi har de fleste deler på lager og lang erfaring med reparasjon av disse enhetene. Vi installerer alltid oppgraderte ventiler og oljepumpe-deler ved overhaling, samt ny converter. Vi anbefaler ikke å trimme biler som har denne girkassen! "

Dette skriver de Ringstad automatictransmission service/RATS som jeg vet har tatt en del slike kasser. Kan vell ikke forvente så mye når franskmenn og amerikanerene lager girkasse :( men er det slik at det kan være 2 forskjellige kasser på 530d? både GM og ZF (?) jeg glemte helt å sjekke når jeg hadde bilen oppe. 

Når kassa ble bytta sist så fikk den nytt olje og filter, selv da var den vist helt ute å kjøre allereie fra første meteren. Tror det blir å peile oljen i tilfelle dem har fylt litt lite, samt ta en reset på kassa. Blir den bedre med reset så kan jeg prøve ett oljeskift, men er den fortsatt like dårlig tror jeg de kronene går til manuell.

3 hours ago, salnes34 said:

Meget pen e39 dette og med de rette planene :) Angående girkasse så ville jeg ha bygget om til manuell. Tok olje og filter skift på min kasse + reset i håp om at den skulle bli bedre men hjalp vel ca. ingenting. 

Tenker selv å bygge om til m5 bremser på min 528(har kjøpt calipere). Men lurer på om det er nødvendig å bytte hjulagre foran for å få de sporene som bremseskiven skal inn på? Kunne du sjekket om det er gjort på denne? Om det funker like greit uten så dropper jeg det. :P 

Er ikke bytta til M5 hjulnav med medbringertapper, det ser ut til å passe greit. Innpresset på M5/530d skive og hjulnava ser like ut, for skiva ser ut til å stå helt perfekt iforhold til senter på caliper. Eneste jeg stussa litt i var om styringa på bremseskiva er litt mindre på std e39 på navet, følte liksom ikke eg fikk skiva rett på plass men ser ikke hvorfor bmw skulle endra på det. BMW Bruker somregel å være ganske flinke med å ikke tulle med mål som ikke har ett praktisk behov for å være annerledes på slike ting. Tenker å bestille E39 M5 hjulnav neste gang om jeg finner ett SKF delenr på dem. Er ei plage uten tapp på skiva når man skal bytte felger, for da snurrer navet innvendig i skiva slik bolthulla sakser.

Er uansett 60mm stempel både på 530d caliperen og M5, så ikke noe behov for å bytte mastercyl. men som nevnt, org flytendes skiver framme til M5 er ganske dyrt, så prøv å få dem med. Kommer til å kjøre med org klosser på min for å ikke slite de ut. Får jo ekstra bremseffekt mekanisk ved å flytte stempelet lengre ut på skiva uansett. + fordelene med varmeavledning og levetiden mot warping med 2 delte)

2 hours ago, Hpi said:

Hvis du skal resette adapsjoner på girkasse så må dette gjøres med diagnose. Dette har med trykket på lamellene å gjøre og det justeres for å kompensere for slitasje så du begynner på en måte på scratch som på en nybygget kasse. 

Dette trikset med pedalen i gulvet i 30 sekunder er bare en utrolig seiglivet gammel myte. Det er ingenting som blir resatt men girkassen blir satt i et sport+ program slik at den girer annerledes. Dette pga at kickdown knappen er aktivert over lengre tid. Neste gang du starter bilen er du tilbake i vanlig Drive med mindre du gjentar prosedyren. 

Jeg hører til menigheten som synes at E39 skal ha automat. Det har også noe med at jeg ikke liker diesel og manuell pga det korte registeret men selvfølgelig så må en alltid ta hensyn til det økonomiske aspektet med alt en driver med her i livet :) 

Uansett kul bil, M57 motorene har masse potensiale om du tar turen til TRF 

Har du prøvd å ta en reset på parameter noen gang da? Jeg kommer til å prøve, bare lurer på om det er ett reelt håp :)

Jeg har bare kjørt småbiler med diesel og manuell, det syns eg har virka heilt ok. E39 530d manuell har vell diffutveksling på 2.35, som er veldig veldig lavt kontra bensin så på en måte blir jo registeret langt alikevell. Er litt annerleies utveksling tidlig på dieselkassene kontra bensin, men det jevner seg ut mot 3/4/5 mener jeg.

Jeg ser ikke mørkt på å oppgradere kassa slik som du, hadde dette vert min eneste bil hadde jeg nok gjort det. men må desverre tenke litt budsjett her og da føler jeg liksom det er bedre å gå for manuell kasse, men så heller unne seg en LSD innmat og litt kvassere tuning. ( for det blir liksom ikke snakk om begge deler med 2 andre prosjekter på si)

***

Noen som forøvrig har efaring med diffbrems på 530d her? Har lest meg litt opp, og får ferdigløsninger med helical brems fra bl.a Quaife og Wavetrac ++ som bare er å montere inn.

Problemet med de er at jeg er redd for mangel på preload og konstant bremseffekt om vinteren slik jeg har på E36n med e36 m3 clutchbasert diff ( som fungerte vanvittig bra som vinterbil mtp framkommelighet, problemet var kjørehøyda leeenge før jeg fikk problem med traction) Noen som har kjørt bil med quaife om vinteren? Tenker ikke på sladding og slikt her, men rett og slett å krabbe seg opp de bakkene som man egentlig aldri burde rote seg borti med bakhjulsdreven bil. ( for å kjøre forbi faste x5'r og CRVr i slike bakker dreiv jeg mye med forrige vintrer med e36n :) )

Bl.a Wavetrac hever å ha løst dette med å ha lagt til preload på sine, men på ulike youtubefilmer virker det som det ikke er noe som helst å skryte av kontra en clutchbasert lsd.

Ser enkelte har montert inn E39 M5 LSD unit, men problemet her er at E39 530d har en såkalt 215K diff der K trolig står for kompakt grunna den lave utvekslingen og størrelsen på kronhjul slik resten av diffhuset er annerledes kontra std 215mm. Det jeg har funnet på nett er at E39 M5 har 210mm så sånnsett burde diffinnmaten være litt mindre allereie, men om det også betyr at boltsirkelen til tannhjulet på lsd uniten ikke stemmer med 215mm tannhjulet så har jo man arbeid ei stund om man må rette opp i det også :)

er det noen som har erfaringer her, er det bare å skrive. Gjerne om noen har kjørt quaife diff på vinter, for det hadde egentlig vert veldig lettvint å bare bestilt, shimsa inn og kjørt. e39 m5 innmat i 530d hus er nok fort en god del timer i fresen og benken tror jeg.

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, hsd skrev:

Googla meg borti dette i går

"Dette giret finner du i BMW med dieselmotorer fra 1996-2004 (E38, E39, E46, E53 m. flere) samt ulike Cadillac, Range Rover osv. Et fransk-produsert GM gir som har vist seg å være svært så problematisk. Converterhavari er et vanlig problem, og dette skyldes både underdimensjonerte deler og slitasje som oppstår i de hydrauliske styringssystemene. Dette forårsaker som regel mye spon i omløp i giret, som skader clutcher og andre interne deler. Et krevende gir å reparere! Vi har de fleste deler på lager og lang erfaring med reparasjon av disse enhetene. Vi installerer alltid oppgraderte ventiler og oljepumpe-deler ved overhaling, samt ny converter. Vi anbefaler ikke å trimme biler som har denne girkassen! "

Dette skriver de Ringstad automatictransmission service/RATS som jeg vet har tatt en del slike kasser. Kan vell ikke forvente så mye når franskmenn og amerikanerene lager girkasse :( men er det slik at det kan være 2 forskjellige kasser på 530d? både GM og ZF (?) jeg glemte helt å sjekke når jeg hadde bilen oppe. 

 

Jeg har aldri prøvd å slette adapsjoner på min men det blir gjort ved flushing/filterskift og ved overhaling/forsterkning. 

Ja jeg fikk omtrent samme svar fra Rats da jeg hadde runden å sjekket.  Automatgearservice i Bergen derimot var mye mer positive hva de kunne gjøre med denne kassen. Det samme var Level 10 i USA. Begge disse mente at de kunne bygge noe som tålte 600-700nm med alle forsterkninger.  Min har gått snart 100.000km med ca 700nm nå. 

De er medlem i ATSG og ATRA som er verdensomspennende organisasjoner som kurser og utveksler erfaringer om siste nytt innen forbedringer. http://automatgear.no/vr_kompetanse.html  

Det oppsettet jeg har var utvikla for trimmede E53 X5 med 3.0d som også har disse kassene og de hadde ikke hatt noe havarier på disse i X5 etter denne forsterkningen. 

Når det gjelder ZF vs GM så har alle E39 diesel automat GM kasse. Det er 2 versjoner 360 og 390 som er preface og facelift. I praksis samme kassen som i GM verden heter 5L40E hvor 40 står for 40kg som blir omtrent 400nm.

ZF sitter i bensinmodellene. 5HP18 ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, hsd skrev:

 

Er ikke bytta til M5 hjulnav med medbringertapper, det ser ut til å passe greit. Innpresset på M5/530d skive og hjulnava ser like ut, for skiva ser ut til å stå helt perfekt iforhold til senter på caliper. Eneste jeg stussa litt i var om styringa på bremseskiva er litt mindre på std e39 på navet, følte liksom ikke eg fikk på plass men ser ikke hvorfor bmw skulle endra på det. BMW Bruker somregel å være ganske flinke med å ikke tulle med mål som ikke har ett praktisk behov for å være annerledes på slike ting. Tenker å bestille E39 M5 hjulnav neste gang om jeg finner ett SKF delenr på dem. Er ei plage uten tapp på skiva når man skal bytte felger, for da snurrer navet innvendig i skiva slik bolthulla sakser.

Er uansett 60mm stempel både på 530d caliperen og M5, så ikke noe behov for å bytte mastercyl. men som nevnt, org flytendes skiver framme til M5 er ganske dyrt, så prøv å få dem med. Kommer til å kjøre med org klosser på min for å ikke slite de ut. Får jo ekstra bremseffekt mekanisk ved å flytte stempelet lengre ut på skiva uansett. + fordelene med varmeavledning og levetiden mot warping med 2 delte)

 

 

Da gidder jeg ikke kjøpe nye nav foran før de må skiftes ut. Den amerikanske m5en har ikke flytende skiver så for å ikke bli helt blakk så er det et alternativ. De var en del billigere hvertfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer F88 dab ink ryggekamera ++ fra Nautiluz 

Prøving, står mye penere og lengre inn no, men dårlig med bilder av det :) skal modde litt i varmekanal også. 

 

 

begynne på dørpaneler om litt. 6,5" støpe adaptere selv. Dempe og stive av litt også. Gladen Aerospace jeg har hatt liggende i mange år. Kjøre 2 vegs aktivt via mosconi 6to8 i starten, så 3 veis ettervert med mellomtoner i dash og dedikere 6,5 til midbass, IMG_1284.thumb.JPG.aa05399f4f5c507982c043aa8c41cfea.JPG

 

 

 

IMG_1408.thumb.JPG.0ca257f8b257285f39547295783f7e3d.JPGmen dash er mildt sakt litt styr så orka ikkje 3 veis før til neste sommar :) blir uansett vanvittig forbedring med 2 veis iforhold til org "hifi" pappen. 

IMG_1286.thumb.JPG.59f7684a6db7429c4c6285f23b5be169.JPGIMG_1440.thumb.JPG.3e9905f14d3b6f9a3bf064d330609420.JPG

Høyda er ivertfall praktisk godkjent :) må tåle litt traktorveg.

IMG_1484.thumb.JPG.7f7e3b9df289de700a150b2d566cde13.JPGIMG_1486.thumb.JPG.5230f7fb498a58b081540dc026e5eba3.JPGIMG_1487.thumb.JPG.8969cf8fa658da048b3951dfe715a2e5.JPGIMG_1488.thumb.JPG.ff6797a19780620f794fa9a6e754239d.JPGIMG_1493.thumb.JPG.c0bbc9ab2f0971813faeb4e9ec626629.JPG

Servicepakke på veg så kanskje hestene vil komme tilbake fra der dem er no :) blir vell det i neste update. Derimot ligger zhpn fra e36n allereie klar, så automaten må nok søke seg på annet arbeid. Tror det blir en tøff traktor etterhvert som org blå msport touring med m5 bremser forran og bak ( bestilt) godkj senk/style 95 og manuell med litt mere enn bare ny map :) 

IMG_1361.thumb.JPG.dcbf865cbcf3599edcfb5dbdace2a827.JPG

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.8.2017 at 22.34, hsd skrev:

IMG_1443.thumb.JPG.9b285c39a5b029101bda1a890332a818.JPG

IMG_1445.thumb.JPG.07e951b607eb58712acee41131f37105.JPG

 

 

 

 

Redigert August 5 av hsd

e bilen i ørsta ? ligna veldig på follestaddalen

meget rå bil ! tenkte å kjøpe bilen sjøl men vart ikke noe av.. skal montere m5 bremser fremme på min å som jeg har liggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...