Gå til innhold

M50B25 feilsøking etter tikkelyd oppsto pga. bomgiring. Noen med peiling?


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

God dag :) Lager en tråd her slik at folk med litt peiling rundt dette kan diskutere litt og prøve å hjelpe meg å feilsøke. Jeg selv mener jeg og har litt peiling, så det blir litt tekst i tråden.

Problemet.
Jeg har en E34 525i manuell, med en M50tuB25 motor. Hvor mange km den egentlig har er uvisst pga uoriginal motor i bilen. Motoren har vært en drøm i mitt eie. Kjørt 12.000 km med den, og den bruker verken olje eller vann, den har ikke hatt noe ventiltikk og den har startet like lett i -20 grader som i +20 grader. Vanosen er også overhalt for et par år siden, og den har fungert flott. Så alt i alt, en frisk M50 motor.

Så var det til problemet. Jeg klarte å bomgire. Og ikke bare litt, men veldig. Er ikke noen råkjører av meg, men når det var lange fine strekninger og midt på natta så klarte jeg ikke å dy meg :P Akselererte i 4. gir, når jeg traff bortimot 6400 rpm så skulle jeg inn i 5. gir, men klarte da å bomgire til 3. gir. Slapp clutchen, og det lille sekundet før jeg rakk å trø inn clutchen igjen, så trodde jeg motoren skulle hoppe ut av bilen og løpe over fjorden. Jeg fikk umiddelbart etter dette en tikkelyd i motor. Jeg vet at det er normalt med tikk i M50 motorene, men i og med at dette kom i forbindelse med bomgiringen så er jeg interessert i å finne ut hva som gjør det. Den starter ennå like lett, den trekker like godt, og alt er som normalt forutenom den nye tikkelyden.

Blir å kjøre med det da motor skal turbolades uansett om ei stund, men jeg har OCD når det kommer til bilene mine, så jeg får ikke sove godt før jeg finner ut hva problemet er.

Feilsøking.
Har dobbeltsjekket og trippelsjekket hvor mye økning det er i turtall fra 4. til 3. gir. Hvis jeg ligger i 1000 RPM i 4. giret, og girer ned i 3. gir, så havner jeg på 1350 RPM. Ligger jeg i 2000 RPM så havner jeg på 2700 RPM, ligger jeg i 4000 RPM, så havner jeg på 5400 RPM. Så det er ingen tvil om at det er 35% økning i turtallet mellom girene. Jeg hadde 6400 RPM når jeg bomgirte ned i 3. gir. Det vil si at motoren traff ca. 8650 RPM. (35%). Bilen ble bremsa noe på gir, så vi kan runde ned til 8600 RPM.

Flere ting kan forårsake tikkingen:
- Ventilflyt. Skadet ventil lager tikkelyd
- Ventilløfter
- Vanos?
- Registerkjede / Strammer
- Løse tennplugger
- Alternativer?

Har undersøkt muligheten for ventilflyt. Etter 7200 rpm er det en reel sjanse for at det skjer, så det er godt mulig jeg har fått det. MEN, motor går helt pent. Man skulle tro at hvis et stempel hadde slått opp i en ventil hadde skadene vært katastrofal for motoren, i alle fall gjort slik at motor ikke lengre fungere optimalt. Så egentlig utelukker jeg at det er derfor den tikker. Vanos lager sjeldent tikkelyd hvis den er dårlig, mer rakle lyd, så jeg tviler litt på det og. Jeg har sjekka alle tennplugger, de sitter som de skal. Da havner jeg på enten register eller ventilløfter. Det er fult mulig at kjedestrammer ikke tålte hastigheten kjeden fikk? Har kjeden strekt seg, slik at den lager tikkelyd? Tviler sterkt på det og. Vi snakker 2000 rpm mer enn turtallskutt. Så mest sannsynlig i min bok, så har en ventil-løfter ikke tålt turtallssjokket, og dermed fått tikkelyden. Som mange vet er det som regel de hydrauliske ventil-løfterne som forårsaker ventiltikking på M50 motorer. Dette er derimot IKKE farlig.

Så vil jeg gjerne høre hva dere andre tror. Har prøvd å tatt en video fra flere vinkler slik at dere skal få høre tikkingen best mulig. Igjen, vil poengtere at det er ikke slik at det høres ut som motor skal bryte ned, det er helt vanlig tikkelyd som hører til M50 motoren, og kompiser samt min far mener jeg burde bare la det ligge. Men lyden kom i forbindelse med at jeg bomgirte, så vil vite hva som forårsaker det, og eventuelt bytte ut delen/delene som er synderen :) Oljenivå er rett. Kjører på Mobil1 5W-40 fullsyntetisk motorolje.

PS: Hør nøye fra 0:55 sekunder og ut. Hører nå i ettertid at tikkingen kan komme fra det området en plass. Skal lytte på nytt i morgen.

 

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme lyd etter bomgiring, i en lik motor uten vanos. Byttet løfterne uten hell, og sjekket kompresjon som var perfekt. 

Bilen ble kondemnert før jeg fant ut av det, men jeg mistenkte på slutten at noen\en eksospakning på manifold kunne ha sprukket i vridningene. Slik at lyden ble mer framtreden.

Neste steg etter det vil jo være å åpne motor å se.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CrZyWiz skrev:

Hadde samme lyd etter bomgiring, i en lik motor uten vanos. Byttet løfterne uten hell, og sjekket kompresjon som var perfekt. 

Bilen ble kondemnert før jeg fant ut av det, men jeg mistenkte på slutten at noen\en eksospakning på manifold kunne ha sprukket i vridningene. Slik at lyden ble mer framtreden.

Neste steg etter det vil jo være å åpne motor å se.

Skjønner. En kompresjonstest skal jeg gjennomføre. Har utstyret for det så. Takk for info :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stig. skrev:

var akuratt samme tikkelyd i en e38 740 jeg hadde hvor ene pluggen hadde løsna litt faktisk, men såklart veldig tilfeldig om det skulle ha skjedd akuratt ved bomgiring da :-P

Har sjekket alle pluggene. De satt som normalt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å berolige deg litt. Jeg klarte å bomgire M54B25 fra 5. til 2. og hadde full gass idet clutchen kom ut, men reagerte hurtig når jeg hørte vrælet. Turtallet med clutch fully engaged skulle bli ca 8500. Jeg veit jo ikke om det skjedde, men etter 2 mil ble det mye lyder foran. Dynamoen tok kvelden kl 22 på landsbygda i Polen. Bergingsbil på stedet etter 5 minutt, 5 minutt å kjøre til nærmeste verksted og 5 minutt å stille diagnose. Ferdig reparert sånn ca kl. 13 neste dag. Jeg har aldri vært så glad for å bytte dynamo noen gang. 

Altså det kan være billig. Det er jo vanskelig å høre på en video, men jeg er enig med Hawkon88 om ventil eller noe med ventilsystem. Rådebank er litt tung lyd, som jeg ikke tror du har her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme lyden i min e34 og. Var sånn da eg kjøpte bilen. Men lyden kjem ikkje før motoren blir varm, og forsvinner faktisk litt viss eg hardkjører.
Høyres ut som at klakkelyden kjem ifrå register/rundt toppdeksel hos meg. Høyres ikkje heilt ut som ventiltikking, men ka ellers? Kjede?
Men nesten heilt sikker på at det ikkje er rådebank. 

Det stod ein gubbekjørt 240k/km M50B20 singel vanos da eg kjøpte den. Forrige eiger meinte at 4000rpm var nok turtall. Bytte eit repkit til vanosen, noe shims og lager. Hjalp ingenting.

Monterte ein M52B28 220k/km singelvanos i bilen litt etterpå. Akkurat samme lyden i den motoren når den blir varm. Bytte til S50 kjede strammer på den, skjedde ingenting.
Olje blir bytta heile tida egentlig, prøvd diverse oljetyper som 0w30, 5w40, og 10w60, alle av kvalitet, som Liqui moly/castrol. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hawkon88 skrev:

Har egentlig ikke så mye peiling, men ut fra lyden på video syns jeg det høres ut som ventilklikking.

Det kan vel og være en sannsynlighet for rådebank?

Rådebank er det nok ikke. Tikkingen kommer fra topp av motor, ikke bunn. Men takk for innspill ;) 

11 timer siden, FredrikE24 skrev:

Typisk er rådebank svært tiltagende under belastning.

Det er jo "klassisk" å knekke løfter/vippearm på BMW. Jeg ville ha plukket av toppdekselet først som sist.

Ja det har jeg og hørt, men M50 har ikke vippearm, så er ingenting som kan knekke. Hydrauliske løftere kan ikke knekke heller.

10 timer siden, orala skrev:

Jeg kan prøve å berolige deg litt. Jeg klarte å bomgire M54B25 fra 5. til 2. og hadde full gass idet clutchen kom ut, men reagerte hurtig når jeg hørte vrælet. Turtallet med clutch fully engaged skulle bli ca 8500. Jeg veit jo ikke om det skjedde, men etter 2 mil ble det mye lyder foran. Dynamoen tok kvelden kl 22 på landsbygda i Polen. Bergingsbil på stedet etter 5 minutt, 5 minutt å kjøre til nærmeste verksted og 5 minutt å stille diagnose. Ferdig reparert sånn ca kl. 13 neste dag. Jeg har aldri vært så glad for å bytte dynamo noen gang. 

Altså det kan være billig. Det er jo vanskelig å høre på en video, men jeg er enig med Hawkon88 om ventil eller noe med ventilsystem. Rådebank er litt tung lyd, som jeg ikke tror du har her. 

Okei. Litt flaks oppi uflaksen da. Takk for innspill :) 

10 timer siden, lagunilla skrev:

Slik så ventilene mine ut etter bomgiring, så det er bare å demontere å se.
Bilde

Å fytti rakkern. M50 motor? Regner med du merka på motor at den ikke gikk som normalt? Eller var det bare en tikkelyd slik som jeg har? Er ikke bare bare å demontere heller, siden jeg er avhengig av å ha bilen i bruk daglig :(

8 timer siden, carburetion skrev:

Har samme lyden i min e34 og. Var sånn da eg kjøpte bilen. Men lyden kjem ikkje før motoren blir varm, og forsvinner faktisk litt viss eg hardkjører.
Høyres ut som at klakkelyden kjem ifrå register/rundt toppdeksel hos meg. Høyres ikkje heilt ut som ventiltikking, men ka ellers? Kjede?
Men nesten heilt sikker på at det ikkje er rådebank. 

Det stod ein gubbekjørt 240k/km M50B20 singel vanos da eg kjøpte den. Forrige eiger meinte at 4000rpm var nok turtall. Bytte eit repkit til vanosen, noe shims og lager. Hjalp ingenting.

Monterte ein M52B28 220k/km singelvanos i bilen litt etterpå. Akkurat samme lyden i den motoren når den blir varm. Bytte til S50 kjede strammer på den, skjedde ingenting.
Olje blir bytta heile tida egentlig, prøvd diverse oljetyper som 0w30, 5w40, og 10w60, alle av kvalitet, som Liqui moly/castrol. 
 

Da er vel neste steg å skifte ventilløftere tenker jeg. Er som regel de som lager tikkelyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, FredrikE24 skrev:

Typisk er rådebank svært tiltagende under belastning.

Det er jo "klassisk" å knekke løfter/vippearm på BMW. Jeg ville ha plukket av toppdekselet først som sist.

M50 har vel hydruliske ventilløftere, altså kan ikke vippearmer knekke? Men at løfterne kan gi seg og forårsake tikking er et kjent problem. Har knekt 2 løftere på en m30 motor, men bank i bordet aldri før eller senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...