Gå til innhold

Montere høytalerkit/forsterker E70


Anbefalte innlegg

Ønsker litt mere lyd i x5`n, beste hadde vært om alt fortsatt var skjult slik som orginalt, men fortsatt spiller endel bedre.

BMW X5 2008mod
CCC Navi
Fant ingen forsterker der jeg tror den skulle vært (se bilde)

Er det Plug`n Play å montere en forsterker fra f.eks. bavsound eller MATCH PP86DSP som jeg har funnet på nettet ?
Står hvertfall PnP på sidene til bavsound, men ble litt usikker da jeg ikke så noen forsterker baki hos meg.

Planen er å kjøpe høytaler sett (bavsound/rockford e.l.), regner med  det ikke hjelper mye om jeg ikke for koblet det til en forsterker?

IMG_1351.thumb.JPG.da44db0ea99acfd3788d2d0d799df134.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok det minste anlegget. Ingen ekstern forsteker, alt sitter i head uniten. Så da er ikke detta Plug&Play, du må trekke kabler for å få signalet fra HU bak til forsterker samt trekke nye/skjøte på kabler til høyttalerne.
Enkleste er nok BMW's Alpine oppgraderingskit, hvis det eksisterer til X5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, OveN skrev:

Du har nok det minste anlegget. Ingen ekstern forsteker, alt sitter i head uniten. Så da er ikke detta Plug&Play, du må trekke kabler for å få signalet fra HU bak til forsterker samt trekke nye/skjøte på kabler til høyttalerne.
Enkleste er nok BMW's Alpine oppgraderingskit, hvis det eksisterer til X5.

Ja da ble det plutselig litt mer jobb ut av det, ikke veldig overbegeistret over lyden desverre :P
Regner ikke med det er noe poeng i å kjøpe høytalerkit hvis jeg ikke har en forsterker til å drive det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok bli bedre med kun nye høyttalere, men de må være lettdrevne siden det er lite guffe i org. forsterker. Så kan ikke kjøpe hva-som-helst. Mener Bavsound skriver på hjemmesidene sine at man kan bruke deres høyttalere på org. anlegg?! Mulig det kun gjelder biler større anlegg originalt, husker ikke nøyakt hva det står.
Uansett får du ikke spilt særlig høyt uten å putte inn en forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hardkoda equalizer i HU som forsøker kompansere for det dårlige oppsett. Så det er ikke optimalt å bygge videre på det som kommer ut fra HU'n. Beste er å kode om, eventuelt inn med en DSP.

Du burde google BMW's Alpine oppgraderingskit, det er nok det nærmeste du kommer P&P og det ser ut som folk er ganske happy med kvaliteten rundt om på nett.

Ser med et kjapt søk at det er endel byggetråder for E70 med minste stereo'n på nett, limte inn et eksempel under, uten å ha sett noe detaljert på hva akkurat den tråden tar for seg. Kan sikkert finne endel tips og triks rundt om :)
E70 byggetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSP = Digital Signal Processor. Lyd inn, prosessert lyd ut. Du kan da nulle ut EQ'n som legges på av HU og så tilpasse EQ for din bil/oppsett. På ingen måte trivielt å konfigurere/justere for en nybegynner, snakker av erfaring ](*,)

Alpine-kittet tar seg av EQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, OveN skrev:

DSP = Digital Signal Processor. Lyd inn, prosessert lyd ut. Du kan da nulle ut EQ'n som legges på av HU og så tilpasse EQ for din bil/oppsett. På ingen måte trivielt å konfigurere/justere for en nybegynner, snakker av erfaring ](*,)

Alpine-kittet tar seg av EQ.

Hvordan blir denne "DSP`n" montert... blir den bare en boks som settes innpå kablen som går fra HU og ut ?
Prøvde meg på en superenkel skisse i paint bare for og prøve å forstå hvordan dette skal settes sammen..

Så et par bilder av en som hadde en Match PP41DSP i hanskerommet

 

59909cba711b4_Utennavn.jpg.cc2898eb575bea3476342b9bf9637fa1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper ikke unna ekstern forsterker om du skal sette inn en DSP. DSP må mellom utgangssignalet til kilden og forsterkeren. Siden dette er integrert i HU, klarer du ikke kople inn kun ekstern DSP i den loopen. Så DSP fordrer også ekstern forsterker.

HU-->DSP-->forsterker-->høyttalere

Finnes også endel forsterkere med innebygd DSP nå, som den Match PP41DSP.
HU-->DSP/Forsterker-->høyttalere.

Om du får plass til den i hanskerommet så blir kabling mye lettere ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, OveN skrev:

Du slipper ikke unna ekstern forsterker om du skal sette inn en DSP. DSP må mellom utgangssignalet til kilden og forsterkeren. Siden dette er integrert i HU, klarer du ikke kople inn kun ekstern DSP i den loopen. Så DSP fordrer også ekstern forsterker.

HU-->DSP-->forsterker-->høyttalere

Finnes også endel forsterkere med innebygd DSP nå, som den Match PP41DSP.
HU-->DSP/Forsterker-->høyttalere.

Om du får plass til den i hanskerommet så blir kabling mye lettere ja :)

Ja, er ute etter en forsterker med dsp, slik at jeg slipper unna så mange bokser... 
Hvis jeg da finner en som er tilpasset min bil, så funker det da med PnP slik jeg skisset opp etter som jeg har forstått?
Og da mest sannsynligvis er den ferdig konfigurert så jeg slipper å rote med instillinger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt noen selger med spesial-tilpasset kabel-kit så skulle det bli PnP ja, sånn som du har indikert med rødt. Må ha kabel-kit med riktige overganger for å plugge i eksisterende kabling/HU.
Den Match-saken kommer forberedt for en rekke BMW'er ser jeg, men E70 X5 er ikke listet. Finnes sikkert noe rundt om på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, OveN skrev:

Såfremt noen selger med spesial-tilpasset kabel-kit så skulle det bli PnP ja, sånn som du har indikert med rødt. Må ha kabel-kit med riktige overganger for å plugge i eksisterende kabling/HU.
Den Match-saken kommer forberedt for en rekke BMW'er ser jeg, men E70 X5 er ikke listet. Finnes sikkert noe rundt om på nettet.

Får lete videre, var bare den jeg nevnte siden jeg fant en film på youtube der den var brukt.
Men godt mulig kan har klippet og skjøtt uten at det vises i videoen :)

Men da har jeg hvertfall et utgangspunkt i noe å lete etter, takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...