Gå til innhold

M50B25 turbobygg. Hvor mye komp på 98 oktan?


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo :) Setter opp plan for turbokonvertering av en M50B25 med vanos. Målet er rundt 400 WHP. Jeg har lyst å kjøre den på 95/98 oktan, da E85 er vanskelig å få tak i her oppe i Nord-Norge.

I første omgang planlegger jeg original innmat i motor. Jeg blir såklart å løfte av toppen for å skifte toppakning og ARP bolter for å senke komp. Spørsmålet er, hvor mye må kompen senkes for at motor skal kunne gå trygt på 400 hk, og hvor mye ladetrykk må man regne med?

Datasprut hadde vært å foretrekke, men tenker at en turbochip holder i første omgang? Fortell gjerne litt om hvilken turbo folk anbefaler. Samt toppakning, manifolder, chip, intercooler, dyser, etc. :) 

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fezken selger turbochip som heter live chip. På denne kan man finjustere selv for å få bilen optimal, og er denne jeg ville gått før om man skal bruke originalt ledningsnett. Ellers ville jeg tatt en tur innom ppf sin hjemmeside og kjiket litt på turbodeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på bmw turbo norge på fb, mye kompetanse der. M50 er mye diskutert, så du klarer nok å finne ut mye utifra hva andre skriver. 

Da får du også tidsriktig info, mye er det samme men noen erfaringer er det :) 

ellers må du tenke litt på budsjett, skal du ha kinakit med alt eller bw efr turbo til 20k liksom :) 

ellers er det å ikke ta snarveger med komp, og skikkelig datasprut. Maxxecu street er nede i 8000, ingenting å lure på. Skal ha v1 eller arvtakeren race selv.

Skal kjøre cooper på s50n, men er jo nesten 4k så om du ikke har behov for det mtp effekt så ville jeg heller handla smidde lavkomp stempel og kjørt org pakning med arp. Må tenke litt sånn at du bør legge pengene der dem har mest effekt om du ikke går top shelf på alt uansett. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pesslaad skrev:

Fezken selger turbochip som heter live chip. På denne kan man finjustere selv for å få bilen optimal, og er denne jeg ville gått før om man skal bruke originalt ledningsnett. Ellers ville jeg tatt en tur innom ppf sin hjemmeside og kjiket litt på turbodeler.

7 timer siden, hanzhe skrev:

Kanskje denne tråden kan hjelpe deg litt? 

5 timer siden, hsd skrev:

Se på bmw turbo norge på fb, mye kompetanse der. M50 er mye diskutert, så du klarer nok å finne ut mye utifra hva andre skriver. 

Da får du også tidsriktig info, mye er det samme men noen erfaringer er det :) 

ellers må du tenke litt på budsjett, skal du ha kinakit med alt eller bw efr turbo til 20k liksom :) 

ellers er det å ikke ta snarveger med komp, og skikkelig datasprut. Maxxecu street er nede i 8000, ingenting å lure på. Skal ha v1 eller arvtakeren race selv.

Skal kjøre cooper på s50n, men er jo nesten 4k så om du ikke har behov for det mtp effekt så ville jeg heller handla smidde lavkomp stempel og kjørt org pakning med arp. Må tenke litt sånn at du bør legge pengene der dem har mest effekt om du ikke går top shelf på alt uansett. 

Er mye bra info ja.

Slik som jeg ser det så må man gå fra 10.5:1 til nærmere 8.5:1 - 9.5:1 i kompresjon hvis man skal kjøre 95/98 oktan. Å kjøre på E85 hadde vært aktuelt hvis det faktisk hadde vært pumper her man kunne fylle med E85. Noen andre metoder å få tak i? 200l fat med etanol går vel an å få kjøpt, men blir for tungvindt.

Jeg vil kunne kjøre rett til en vanlig bensinstasjon og fylle 98 oktan, og kjøre videre. Spørsmålet havner egentlig på hva som er beste mulighet for å få ned kompresjon.

Jeg prøver å unnga MLS toppakninger, de er ikke bare bare å få tett når de begynner å bli tykk. CES-motorsport selger cutring pakninger med spacer som skal senke komp. til 9:1, og disse skal være ganske pålitelige. 

Helt original innmat på M50B25tu skal tåle mellom 0,6 - 0,7 bar ladetrykk med OEM toppakning. Men skifter jeg toppakning så kan jeg nok legge meg på rundt 0,8 - 1 bar.

Så er spørsmålet, hvor mye kompresjon bør man ligge på ved 400 whp, kjørt på 98 oktan bensin? 

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved link bilde av beskrivelse til CES cutring headgasket og spacer. Skal være mer pålitelig enn MLS pakninger, og bringer kompresjon ned til 8.5:1 på M50B25tu. Det burde være midt i blinken for et greit ladetrykk på pumpebensin :) 

http://www.cesmotorsport.com/documents/94.html

CESHG.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk du må skille mellom effekt og trykk her da. 400 whp er faktisk en hel del, er jo nesten 150hk mere enn s50b32 har org. Det sliter på en org m50 uansett komp.

folk kjører jo s54 ess kit på 0,6 - 0,7 bar og nesten 11 i komp på org pakning, men fortsatt andre ting som ofte svikter. 

Ladd trygt med din komp og drivstoff, så si deg fornøyd med effekten du får. 

S50n min havner på 8,8. Planen er å ladde litt under 1kg på 98 med smidd alt.

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

Husk du må skille mellom effekt og trykk her da. 400 whp er faktisk en hel del, er jo nesten 150hk mere enn s50b32 har org. Det sliter på en org m50 uansett komp.

folk kjører jo s54 ess kit på 0,6 - 0,7 bar og nesten 11 i komp på org pakning, men fortsatt andre ting som ofte svikter. 

Ladd trygt med din komp og drivstoff, så si deg fornøyd med effekten du får. 

S50n min havner på 8,8. Planen er å ladde litt under 1kg på 98 med smidd alt.

 

 

Absolutt, om jeg havner på 400whp eller 300whp så er ikke det det viktigste som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står da klare tips i tråden jeg linket til:

M50:

M50b25 kan man sette inn vanos stempler i, da får man ca 8:1 i komp (standar råder brukes)

M50b25 kan man sette inn M42b18 stempler i, da får man ca 7.3:1 i komp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hanzhe skrev:

Det står da klare tips i tråden jeg linket til:

M50:

M50b25 kan man sette inn vanos stempler i, da får man ca 8:1 i komp (standar råder brukes)

M50b25 kan man sette inn M42b18 stempler i, da får man ca 7.3:1 i komp

Dette er i betraktning på non vanos. I dette tilfellet så må han bruke råder fra non vanos da disse har 130mm råder og vanosmotorer har 135mm(?) hvis jeg husker rett.

Men om han setter i m42b18 stempler på vanosmotor så får han nok litt høyere komp en 7.3:1 i komp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hanzhe skrev:

Det står da klare tips i tråden jeg linket til:

M50:

M50b25 kan man sette inn vanos stempler i, da får man ca 8:1 i komp (standar råder brukes)

M50b25 kan man sette inn M42b18 stempler i, da får man ca 7.3:1 i komp

Som sagt så har jeg allerede vanos-stempler ;) Og jeg skifter heller toppakningen enn å skifte bunndel for å få mindre komp.

Dessuten så er jeg mer interessert i 8,5:1 enn 7,3:1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nyheim skrev:

Som sagt så har jeg allerede vanos-stempler ;) Og jeg skifter heller toppakningen enn å skifte bunndel for å få mindre komp.

Dessuten så er jeg mer interessert i 8,5:1 enn 7,3:1. 

Jo men hjelper lite med vanosstempler når din motor kom originalt med vanos, ref mitt innlegg litt lenger opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pesslaad skrev:

Jo men hjelper lite med vanosstempler når din motor kom originalt med vanos, ref mitt innlegg litt lenger opp :)

Er jo det jeg sier, hehe :) Men som jeg linka tidligere så er CES cutring pakningen brukt og anbefalt av mange. Senker komp til 8.5:1, og den skal tåle 7-800 hp og bra mye ladetrykk.

Så oppsettet mitt sålangt er som følger. Så får jeg heller gjøre endringer. Sikter på alt mellom 300-400 WHP, noe som burde vært fullt mulig på det oppsettet.
 

Motor: 1994 M50tuB25
Toppakning: CES Motorsport cutring HG + copper spacer for M50. (Komp: 8.5:1)
Bolter: ARP 2000 Head studs
Turbomanifold: Top Mount, T3 flange. Finner jeg ikke av kvalitet, så lager jeg et selv.
Eksos: 2,5 til 3 toms eksos.
Turbo: Holset HX35
Intercooler: Så stor som mulig i fronten på en E34. (600x300x75mm?)
Dyser: Precision fuel injectors 680 cc 
Datasprut: Megasquirt
Ladetrykk: Rundt 0.8 bar

Original veiv, originale stempler, original topp, originale kammer, originalt innsug. Nye ventilløftere.

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pesslaad skrev:

Men om 8.5:1 i komp er god for 700-800hk med pumpebensin, så er det vell bedre å sikte seg inn på 9.5:1 i komp når du skal bare ha 300-400hk. Bedre bunndrag og kompen er vell forsatt tolerant iht va du sikter til i hk.

Det jeg mente var at pakningen var god for det. ;) 

Man trenger ikke å sikte seg inn på 9.5:1 i komp. 8.5:1 fungerer helt fint på 300-400 hk, og er anbefalt av flere. Har vel litt mer med tuning å gjøre. Får kanskje enn litt bunnsvak motor, men med HX35 turboen kompenseres det litt for det da den er rask å spoole opp.

Men sist men ikke minst så vil jeg ha muligheten å få mer effekt senere en gang, så da er 8.5:1 et bedre alternativ.

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...