Gå til innhold

Differensialer E60/E61, hva passer om hverandre?


eehgil
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis man ser bort fra utveksling. Er alle differensialene til E60/E61 fysisk like? Dvs passer mot samme oppheng i bakstilling, og samme flenser og byggemål mot mellomaksling og stikkaksling?

M5 går jeg utifra er forskjellig, og den er nok også ganske uaktuell.

Er det isåfall noen andre BMW-modeller som også bruker samme differensialer som kan brukes direkte på en E60/E61?

Når man søker i delekatalogen så har differensialene naturlig nok forskjellig delenummer når de har forskjellig utveksling, så vanskelig å finne utav det der slik jeg ser det?

 

Vurderer å prøve å få tak i en brukt billig differensial med annen utveksling til min 520d manuell. Ref denne tråden:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen?

Når jeg prøver å sammenligne delenummer mellom 520d manuell og 520d automat får jeg noen forskjeller:

-Mellomaksling er forskjellig. Men dette er vel mest sannsynlig pga forskjellig lengde på gearkasse? Sannsynlig at posisjon på inngående flens på diff er den samme?

-Stikkasklinger har foskjellige delenummer. Kan ikke forstå hvorfor? Oppgitte mål på diameter og flens er det samme. Men det står ikke noe om lengde. Kan det være lengden på stikkaklsingene som er forskjellig pga forskjellig utveksling på diff? Medbringerflens kommer lengre inn eller ut? Drivakselmansjetter har også forskjellig delenummer!?

-Medbringerflens på diff har samme delenummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar på den tekniske biten her, men som du skriver er det et litt sært tema. Jeg er mer typen som gjør det enkelt hvis det er mulig. Jeg vil foreslå å bytte bil. Det kan koste litt, men du verden så mye enklere. Du synes kanskje det er interessant å jobbe med slike prosjekt og da er det jo helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Ser forsåvidt argumentet ditt. Men jeg er strålende fornøyd med bilen og det er ingen andre biler jeg heller vil ha, som gjør dette noe særlig bedre (dvs BMW med manuellgear). Og det er heller ikke noe som jeg planlegger å bruke mye penger på, en diff får man vel fra en høgger for et par tusen kroner, det koster mer å bytte bil.

Og ja, jeg synes slike prosjekter er litt interessante. Når man ser kost/nytte-effekt og tenker fornuft så er det vel ganske mange bilprosjekter som brurde skrinlegges :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Åpner denne gamle tråden igjen.

Kan noen svare på om differensial fra samme motor / gir konfigurasjon er lik både på E60 og E61?

Har en noe spesiell bil, E61 545i SMG, hvor diffen er slakk og klunker. I følge realoem er det kun differensialer fra E61 545i / 550i manuell og SMG som har samme delenr, ikke akkurat godt utvalg på bruktmarkedet på disse 😛 😛 

Vurderer å få den overhalt, men så dukket det opp en rimelig differensial fra en E60 545i manuell i Sverige. Samme utveksling osv, men passer en diff fra en sedan i en stasjonsvogn??  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...