Gå til innhold

Lavt oljetrykk M20.


wSax
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, etter at jeg byttet toppdekselpakningen og demonterte fordeleren, begynte oljetrykkslampa å lyse. Bilen gikk med helt feil tenning noen ganger på 10-sekundersintervaller, før jeg omsider fant  riktig tenningsmerke på fordeleren. Jeg vet ikke dette er årsaken til lavt oljetrykk, men det er jo en mulighet. Jeg har funnet ut at det ikke er kabelbrudd mellom instrumentpanelet og oljetrykksbryteren. Når motoren går på tomgang, ser jeg ikke en eneste dråpe med olje i toppen (gjennom oljelokket). For sikkerhetsskyld skrudde jeg av oljefilteret, som også var helt tomt for olje. Jeg kan vel konkludere med at det er lavt oljetrykk. 

Spørsmålet er da, hva er neste fornuftige steg? Jeg tenkte å demontere bunnpanna, for å sjekke oljepumpa og sila. Jeg har fra før hørt noen bankelyder fra motoren på tomgang, så kanskje jeg skal sjekke klaringene på rådelagrene? Kan rådelagre alene gjøre at jeg mister alt av oljetrykk? 

Tips mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte du med denne motoren før du byttet pakning? Byttet du toppakning eller ventildekselpakning? Du har vel byttet oljefilter nå siden der ikke er olje, eller har du kjørt uten oljesirkulasjon? Er det olje på motoren? Hvis du ikke har oljetrykk på grunn av utslitte lager må du vel ha et unormalt lydbilde, og det skjer vel ikke sånn helt plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, orala skrev:

Kjørte du med denne motoren før du byttet pakning? Byttet du toppakning eller ventildekselpakning? Du har vel byttet oljefilter nå siden der ikke er olje, eller har du kjørt uten oljesirkulasjon? Er det olje på motoren? Hvis du ikke har oljetrykk på grunn av utslitte lager må du vel ha et unormalt lydbilde, og det skjer vel ikke sånn helt plutselig.

Var bare toppdekselpakningen som ble byttet. Kjørte bilen før det ja, men da lyste ikke oljelampa. Motoren har kun gårt uten oljetrykk på tomgang. Det er olje på motoren. Da jeg fant ut at det ikke var olje i filteret, så fylte jeg filteret for å se om jeg på en eller annen måte kunne få oljetrykk, men det løste ikke problemet. Ja, motoren har nok olje. Det var en liten bankelyd på tomgang før. Nå er gangen veldig hard, men jeg regner med at det er fordi det ikke er olje på motoren. Er det mest sannsynlig rådelagrene eller rammelagrene som ryker på disse motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hard gange er jo en bankelyd vil jeg si, og da ville jeg ikke startet den igjen. Kanskje det har skjedd noe med oljepumpa eller silen/pickup. Jeg har jo ikke noe kunnskap om disse motorene så det jeg skriver er jo generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tenkte å ta ned bunnpanna i dag. Vet ikke helt hva den bankelyden kommer av, men det finner jeg vel ut av. Har noen løse tanker om kanskje pakningsmasse rundt sila. Det sitter visst også en ventil på oljepumpa, som skal slippe ut oljetrykk. Kanskje verdt å sjekke den også. Hvordan sjekker jeg klaringen på rådelagrene? Noe som er lettere enn plastigauge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til ny oljepumpe. Sett på en fra diesel 324td, disse gir mer mengde og trykk. Hvis du først gjør jobben mener jeg. Men er nok sannsynlig som du sier at feilen nok ligger i sil eller pumpe.

Har pumpe på en 324td motor til deg dersom du finner ut at det er feilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ganske overrasket da jeg fant akslingen liggende i bunnpanna, og ikke mellom oljepumpa og blokka :blink: Den ene låseskiven til akslingen lå i tre biter i olja, så jeg håper at låseskiva er problemet. Kan det hende at låseskiva har blitt ødelagt, og at akslingen hoppet av da tenningen var helt på utur? Jeg synes det er rart om det alene kan være problemet. Men nå er iallefall nye låseskiver og bunnpannepakning bestilt fra Koed, så da trenger jeg ikke 324td-pumpe Evopower :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke var værre! :)

Sjekk av slitasje på ramme og rådelager nå da eller? Du kan jo skru av en av hver og se etter tydelige slipespor. De tåler å bli montert igjen. Ellers kan du jo kjenne etter slark opp og ned i lagrene. Ved bankelyd så e det vel egnet å tro at feilen ligger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ble ganske letta :P Så for meg motorbygg til maange tusen kroner. Jeg tok av rådelager nummer en og sjekket, og det så nesten ut som det var nytt. Ganske utrolig om det lageret er 300 000 km gammelt. Av en eller annen grunn tenkte jeg at jeg måtte ta av alle rådebukkene for å sjekke rammelagrene, så det ble ikke gjort. Vet ikke helt hva jeg tenkte på da jeg drev med demonteringen tidligere i dag :D 

Men jeg klarer ikke helt å se for meg at akslingen kan hoppe av, kun ved at en tynn plastskive sprekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...