Gå til innhold

Tips angående servo olje generelt


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår det etter endel forskning på nettet...

F.eks på en e39 så kan servo beholderen være merket med ATF eller CHF-11S. Du kan  bruke hvilken som helst av disse på denne, men ikke miks dem. Imidlertid så er biler laget for Norske forhold litt forskjelling fra f.eks Europa ellers. Bla. har norske biler en annen type Veivhusventilasjonsventil (Isolert bedre) enn f,eks en umoddet importbil. En annen ting er Servo oljen. Biler prefabbet for Norske forhold er vanligvis fylt med CHF-11S olje. Derfor er det bare påklistret en grønn label som sier dette. Importbiler har ofte ikke denne og er prefylt med ATF olje (tykkere). Et symptom og en grunn til å flushe systemet og velge CHF-11S på en importbil eller bil med ATF på, er hvis litt ulyder/unormal oppførsel på servostyringen i KALDT vær. Så velg hva du tror vil fungere best.

Er du uenig, fint med begrunnelse for det :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Hawkon88 said:

Jeg har atf på x5en. Den har akkurat samme lyd i 25pluss som 25minus.

Det har sikkert sine fordeler med en tynnere olje vinterstid, men jeg har ikke oppfattet dette som noe problem.

Jepp, har også ATF i min og ingen lyder foreløpig heller. Mente bare at det var det de hadde i hensikt med optionene og at det muligens kan prøves hvis har ulyder. Selv har jeg liten tro på det. Ikke at jeg vet om CHF-11S er tynnere heller, men sikkert har andre egenskaper. Ulyder er som regel noe annet...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det vet jeg ikke, det er jo ikke bra at dette er blitt gjort da det kun er ATF og CHF11S som spesifiseres av BMW og de skal ikke mixes de heller. Er nærmest en reklamasjonssak det der. Det sier jo litt at det står på lokket og de fyller noe annet. Du skal jo kontaktes før de gjør noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ganske ubrukelig hos BMW er at den grønne CHF11s lappen lett faller av, så utrolig nok for å spare penger har de brukt likt lokk på alle hvor det da under står ATF only. Disse skal ikke blandes da de har forskjellig viskositet og egenskaper. Vasket mitt lokk nylig da det samler mye drit så falt lappen av. På E39 skal servooljen ikke byttes eller fylles på om det ikke er en lekkasje. Hvis du kjører aktivt og bruker rattet meget aktivt og veldig raskt slik at servopumpen når maks trykk så sprutes litt olje ut av lokkets hull (sikkerhetsventil). Det kan gjøre at du trenger å fylle på litt av og til om du kjører og ratter som F hele tiden. 

 

Forskjellen mellom de lettest forklart ses ved Viskositetsindeksen. CHf11S har 313 mens ATF Dexron3 har 190. Jo lavere indeks jo større forskjeller i viskositet er det med temperaturen. Så derfor er CHF11S mer egnet til land hvor temperaturen varierer mye i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/2/2017 at 11:12 PM, quandt1960 said:

Det som er ganske ubrukelig hos BMW er at den grønne CHF11s lappen lett faller av, så utrolig nok for å spare penger har de brukt likt lokk på alle hvor det da under står ATF only. Disse skal ikke blandes da de har forskjellig viskositet og egenskaper. Vasket mitt lokk nylig da det samler mye drit så falt lappen av. På E39 skal servooljen ikke byttes eller fylles på om det ikke er en lekkasje. Hvis du kjører aktivt og bruker rattet meget aktivt og veldig raskt slik at servopumpen når maks trykk så sprutes litt olje ut av lokkets hull (sikkerhetsventil). Det kan gjøre at du trenger å fylle på litt av og til om du kjører og ratter som F hele tiden. 

 

Forskjellen mellom de lettest forklart ses ved Viskositetsindeksen. CHf11S har 313 mens ATF Dexron3 har 190. Jo lavere indeks jo større forskjeller i viskositet er det med temperaturen. Så derfor er CHF11S mer egnet til land hvor temperaturen varierer mye i året. 

Jepp, så sant så sant. Det eneste man kan stole litt på er fargen på olja før man evt. fyller i noe. Den er forskjellig. Men uansett hvis man skal gå etter boka så skal det være CHF11S på bilene våre hvis man kjører endel i kalde strøk. Spiller sikkert ikke noen stor rolle sålenge man ikke mikser de. Importbiler fra tradisjonelt varmere områder er ofte uten det grønne merket da de er prefylt med ATF fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...