Gå til innhold

Control Valve for kaldstart/tomgang


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Har jo som mange her lyst til å gjøre jobbene ordentlig på BMW'ene mine. Så før jeg tar denne jobben er det noe jeg vil spørre om.

Symptom:

Ved kaldstart går turtallet først opp dit det skal og ECU'en gir ved interval beskjed til ventilenom å åpne el lukke litt inntil motortemp er ok. Ved hver av disse beskjedene dropper turtallet litt mye i ett halvt sek. eller så. Dette droppet skal være nesten umerkelig når ting er i orden. Turtallet er fint/gjevn mellom signalendringene til ventilen og også når den settes ut av funksjon dvs når motor er varm. Det at turtallet er gjevnt og fint i disse periodene, sier meg at det ikke er DISA, vacuum eller dårlig kontakt i ett eller annet som er grunnen men at ventilen er treg og går litt i rykk og napp når den får beskjed. Tenkte derfor å ta den ut og rengjøre den. Ifm det har jeg hørt en som nevner at det ikke er beste løsning å bare spraye den full av bremserens etc. og bare montere tilbake. Han sier at ventilen er greaset i opplagringen spesielt i den enden som er nærmest inn/utløp og at rensesprayen løser dette opp slik at akslingen inn blir slitt fortere og kanskje blir treg igjen om ikke lenge. Synes det høres fornuftig ut jeg. Rens må til uansett, så det jeg da lurer på er om det går å smøre opp inni der etterpå? Kommer man til og hva bruker man?

 

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut ICV idag og gjorde den ren med brake cleaner. Ble fin beveglighet igjen i den. Brake cleaner gjør det jo knusk tørt inni der. Er det nok å bruke litt WD40 for å smøre den litt opp igjen, eller bør jeg bruke noe tykkere? Vet ikke om lageret i opplagringen er lukket type eller ikke, men er vel stor sannsynlighet for at det er det. Fint om noen kan si om de tror det er nødvendig å smøre den opp igen før montasje. Throttle valve belgen er helt morken så må ha ny først. Var sikkert noe falskluft fra den, og kanskje det var den som gjorde turtallsdroppene innimellom. Uansett, ICV trengte rengjøring, da den var veldig treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...