Gå til innhold

Erfaring med GS alternative deler.


Eivind320x
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Hvilke erfaring har dere med GS sine alternativ deler? Bimmern(E91 320xdat) skal settes i stand. Understell, motor og girkasse skal få seg litt service, og det blir fort fryktelig dyrt om jeg skal velge OE deler og bruke verksted, derfor trenger jeg synspunkter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste gangene jeg handla "originaldel" hos GS til E39 må jeg si jeg stussa litt over varen jeg fikk. Den ene var en trykkslange inn på IC og siden jeg hadde TRF intercooler var det kun original som hadde stor nok diameter til å gå innpå stussen. Denne slangen passet ikke og minnet mest om de slangene jeg allerede hadde kjøpt på eBay selv. 

Jeg endte opp med originaldel fra Bavaria, denne passet. 

For noen uker siden snakket jeg med eier av et bilverksted som skrur mye BMW og er dyktige på dette, de har alltid handla fra GS, han hadde bytta til Bavaria som deleleverandør etter å ha mottatt uoriginale deler med BMW merke på.

Ikke ta min historie som noe fasit men personlig har jeg god erfaring med alternativ vare fra Koed. Originale deler kjøper jeg fra Bavaria eller Koed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått pris på 30 000kr for å sette bilen i stand hos BMW i Finland, da er alt originalt. I Norge vil nok dette komme på          40-50 000kr.  Derfor er jeg ute etter og få gjort dette så billig som mulig, uten at kvaliteten blir veldig mye lavere. Har villet fikse bilen ei stund, men har først nå mulighet.

Har funnet Vaico ATF olje til automatkassa, denne har GS som alternativ, selv om jeg har funnet samme olje billigere andre steder. Olja har rett klassifisering, og med tanke på flushing vil det gå noen liter.

KOED kunne skaffe Febi-Bilstein deler.

Hovedservicen blir vell Bosch filter, og castrol :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også mye uoriginale deler på min E39, noe fra Hellanor og Meca og noe fra Koed og hadde gode erfaringer med det. Febi/Bilstein og Bosch regner jeg som safe for min del og ikke minst Castrol. 

Jeg har også brukt Sachs og Pierburg som alternative merker med godt resultat.

Jeg har ikke testet uoriginal olje til automatkasse men det skal jo være god butikk så lenge de oppfyller Spec.

Jeg er uansett overbevist om at det verste du gjør er å la være å bytte. 

Kjør på er min mening, en må ikke alltid velge dyreste alternativ for at resultatet skal bli bra :)

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg praktisert kun OE, men etter at jeg tok loggistikkfaget på Universitetet, har jeg begynt og tenke at OEM kvalitet holder for min del. Det trenger ikke å stå BMW på delene, fordi det er ikke BMW som produserer, de setter bare sammen bilene :P 

Er nok enig med deg, og når bilen er rullet 144000km er det påtide.

20liter BMW ATF olje koster 5619.

Motoroljer.no skal ha 1410kr for 20 liter Vaico olje med rett klassifisering.

 

 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke krav dere har til olje på kassene deres, men biltema selger dextron3. Så sparer man ca halvparten av gs. Jeg tenker det er sløs med dextron 6 på en 15-16år gammel bruktbil når dextron3 er det som er spesifisert (og fylt på) fra fabrikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.8.2017 at 12.15, Hpi skrev:

For noen uker siden snakket jeg med eier av et bilverksted som skrur mye BMW og er dyktige på dette, de har alltid handla fra GS, han hadde bytta til Bavaria som deleleverandør etter å ha mottatt uoriginale deler med BMW merke på.

Både GS Bildeler og Bavaria får deler rett fra fabrikken, så originalt hos GS er originalt hos Bavaria. Bavaria eier for øvrig 51% av GS Bildeler. 

 

I forhold til uoriginale deler lønner det seg stort sett aldri å kjøpe Febi (eller Febi-Bilstein som de så fint liker å kalle seg), da  man aldri vil få garanti for hvem som er produsent og hvordan kvaliteten er. Skal man kjøpe noe som med sikkerhet er gode varer er det OEM-leverandørene som gjelder, herunder FK - Sachs, Boge, Lemförder med mer. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zf parts fra gs er mye lemforder da zf eier dem. Lemforder var igjen produsent til bmw på ivertfall e30 og e36. Eneste forskjell på alu bærearmer til e30 m3 fx er at lemforder sine har lemfordermerke og bmw sine har bmw merke. ( og at bmw koster 8000 kontra 6000 rett fra lemforder) 

Febi er litt som å tisse i buksa, det er flott der og da siden man tror man sparer penger, men det nytter ikke når det er 20k levetid isteden for 200k. 

Det å vurdere olje kun utifra spec er naivt. 8.8 bolt fra biltema og 8.8 bolt fra industrileverandør kan ikke sammenlignes litt engang. Sier ikke biltema er båss, men man får det man betaler for med  litt dyrere olje. 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, hsd skrev:

Zf parts fra gs er mye lemforder da zf eier dem. Lemforder var igjen produsent til bmw på ivertfall e30 og e36. Eneste forskjell på alu bærearmer til e30 m3 fx er at lemforder sine har lemfordermerke og bmw sine har bmw merke. ( og at bmw koster 8000 kontra 6000 rett fra lemforder) 

Febi er litt som å tisse i buksa, det er flott der og da siden man tror man sparer penger, men det nytter ikke når det er 20k levetid isteden for 200k. 

Det å vurdere olje kun utifra spec er naivt. 8.8 bolt fra biltema og 8.8 bolt fra industrileverandør kan ikke sammenlignes litt engang. Sier ikke biltema er båss, men man får det man betaler for med  litt dyrere olje. 

 

Mener og ha hørt at biltema er statoil olje, er det noe galt med den?  Brukte selv biltema olje forrige gang siden jeg hadde det stående. Bytter hver 10-15k, så tror nok ikke det  kommer til å gjøre noe skade. Oppfyller jo ll04 kravene så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, tennbrikket said:

Mener og ha hørt at biltema er statoil olje, er det noe galt med den?  Brukte selv biltema olje forrige gang siden jeg hadde det stående. Bytter hver 10-15k, så tror nok ikke det  kommer til å gjøre noe skade. Oppfyller jo ll04 kravene så.

Har jobba i statoil som mekaniker, men fyller ikke statoilolje på private kjøretøy. Så kan du tolke det slik du vil :) 

ellers er olje diskutert opp og ned siden bimmers såg dagens lys. Fyll det du mener er rett for deg. 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd jeg ser poenget ditt med Febi, det er mange som skriver at dette bare er Kina kvalitet. GS kaller Lemførder for ZF parts. disse kommer på 3200kr, så blir nok Lemførder :)

Grunnen til at jeg vurderer billigere olje til automatkassa er fordi jeg trenger 15-20 liter for og kunne flushe. Da er det galskap og betale 400kr litern for olje som bare skal innom kassa også ut igjen.

Motoren har bare kjørt på Castrol, og det kommer jeg til og fortsette med. 5 liter koster 500kr fra Tyskland.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært skeptisk til "billig-deler", og er det til dels fortsatt. Men for å nyansere bildet litt så kan jeg jo nevne at jeg byttet knirkeforinger bak på E39en for 6 år og ca 90000km siden. På den ene siden monterte jeg foring fra Febi. På den andre siden monterte jeg billigste vare fra Koed (topran). Begge to sitter fortsatt montert på bilen og gjør jobben den dag idag. Med tanke på hvor billige delene var, så synes jeg jeg har fått god valuta for pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gs er nå hovedleverandør for Bavaria har jeg hørt. Bmw norge har ikke eget lager lenger.

Skal selv bestille traversforinger bak på e39, 3300kr for 4 stk oem eller 1600kr for 4 stk ZF parts. Tror nok uoriginal, i dette tilfellet ZF er like bra når man ser prisforskjellen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOED er servicepartner til BMW i Danmark, derfor selger de OE deler. GS bildeler er som @Saltkjelen skriver deleiet av Bavaria, og har sånnsett tilgang på OE deler. 

Blir nok å ende med og bestille Lemförder deler til understellet. Febi blir litt bingo føler jeg. Når de originale delene har stått på bilen siden den var ny, dvs 144000km og mest sansynlig produsert av Lemförder, er nok det tryggere enn Kina kvalitet.

Autodeler.co.no skaffer Lemförder endel rimeligere enn GS :P 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...