Gå til innhold

Integralforinger og verktøy


Eivind320x
 Share

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke så mye sammenligning, men på min gamle e39 så var jeg nødt til å slå ut innmaten sage innerringen og banke alt ut. Men det var jo gammelt da.

Men tror at litt eksos deler eller en passende kopp fra verktøy og et gjengestag så går det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Universalsett-for-demonteringmontering-av-foringer-og-lager-26-deler-2000023831/

Funker til alt av foringer på E39 ihvertfall.
Også knirkeforingene, så med mindre E91 har noe mikkmakk foringer ala Mondeo, S-max, V60, V70 osv... bak så går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt, men noe spesialverktøy vil jeg ikke klassifisere dette som. Ei heller noe dyrt.

Når vi snakker 10 000kr for bare noen smågreier for å bare bytte knirkeforinger (og traversforinger) så kan man snakke om dyrt spesialverktøy type Klann. Og då må man ha hydraulikk grunnsett i tillegg, 15000kr til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slark i Foringen eller knirker den bare? Jeg satt hydraulikkolje i en sprøyte (type vetrinær) og smatt inn noen dråper.. Ikke hørt noe mer fra knirkinga. Ser at BMW verkstedet her i byen gjør samme sak. Så fremst at ikke foringen er ødelagt, da må den byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trond H. OlsenPoenget med og gjøre en jobb hjemme istede for på et verksted, er at det er vesentlig billigere. Når du skal ha meg til og kjøpe verktøy til 2300kr pluss avtalt pris med mekaniker, blir det kun 100 lapper i forskjell.

@Øyvind.J Det er slark i foringen, og foringene kjøpte jeg hos GS for endel mnd siden :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Otis nevner så er du godt hjulpen med hylser og gjengestag. Her skrur man bare til foringen popper ut. Riktignok må du finne rett størrelse osv, men så lenge motholdet (delen som foring presses mot) er større enn selve foringen og hullet så bruker det å gå bra. Samt at du må få finne rett størrelse til delen som presser inn foringen, noe som heller ikke bør være umulig. Sjekk i verktøykassa hvilken hylse som passer best, 32mm?

 

spesialverktøy.jpg

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Eivind320x skrev:

@Trond H. OlsenPoenget med og gjøre en jobb hjemme istede for på et verksted, er at det er vesentlig billigere. Når du skal ha meg til og kjøpe verktøy til 2300kr pluss avtalt pris med mekaniker, blir det kun 100 lapper i forskjell.

@Øyvind.J Det er slark i foringen, og foringene kjøpte jeg hos GS for endel mnd siden :)

 

 

Kanskje velge å betale en mekaniker som faktisk har verktøy til å gjøre jobben fremfor en som ikke har?

Det koster fort timer å lage til verktøy i stedet for å kjøpe relativt rimelig og selge det etter jobben er ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg skal bytte knirkeforingene på min e91, og lurer litt på hvordan du gjorde det:

- Løsnet du indre bolten på svingarmen (slik som beskrevet på http://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-3-Series-E90/SUSPEN-Rear_Ball_Joint_Replacement/SUSPEN-Rear_Ball_Joint_Replacement.htm), eller skrudde du kun ut bolten som går gjennom knirkeforinga? Tenkte selv å ikke løsne indre bolten for å slippe 4-hjulskontroll om mulig..

- Hvordan gjorde du det med fjæra? Står beskrevet i Haynes-boka at man ikke må demontere denne uten spesialverktøy, men kan ikke skjønne at det ikke skal gå ann å gjøre det med en jekk under svingarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...