Gå til innhold

BMW F90 M5 Leak!


Bækkmann
 Share

Anbefalte innlegg

Flott bil! Det som plager meg litt er at de bruker den samme 4.4L potetmotoren også i denne M5en. Den finnes i alt fra 650i/550i og oppover, og har gjort det siden F-serien. 

M5 har historisk sett vært en motorteknisk oppvisning, med m88, S38, S62 og S85, som alle har vært nesten unike for M5. ( unntak; M1, Z8, M6 ) Dette for meg er med på å gjøre bilen spesiell og karismatisk. 

Skjønner godt at klimahensyn og kostnader spiller inn. Nybilkjøpere av denne bilen gir muligens blaffen også, sålenge den leverer varene, men jeg må likefullt si, som  den bilentusiasten jeg er, at jeg ikke liker utviklingen på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon ikke det faktum at M5 nå har AWD gjør F90 M5 til noe helt spesielt når det gjelder de "ordentlige" M-modellene. Jeg tenker at vi om litt tid kommer til å snakke om "før og etter". Drivlinjen med ZF-gearkassen tror jeg er fantastisk med den "gamle" V8 motoren og jeg tror også at F90 M5 kommer til å gjøre det bra på f.eks Nürburgring mot f.eks Porsches mer potente modeller (for de som vektlegger dette)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil, selv om det også er litt trist at forhjulene får drift. 600hk skal holde for min del. 

Ellers ser jeg at en del synes den skiller seg for lite ut i forhold til en vanlig 5-serie utseendemessig. Men er ikke det litt meninga? Selv synes jeg den gjerne kunne vært mindre utspjåka og nærmere en ordinær m-sport 5-er. Når lottomillionene triller inn skal jeg få lagd meg en M5 'discret edition'😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er et faktum, M5 har vært ulven i fåreklær og lite "superbil" av utseendet. Den mest hårete motoren var vel S85 i E60, en hysterisk selvpustende racinginspirert V10. Deretter ble motorene tvangsforet og lyden ble mindre hårete. Jeg tviler ikke på at F90 er best i sitt segment, men tiden da man laget unike S motorer er forbi. Det er fristende å si at utviklingskostnaden har sett sitt tak i F90. Tror BMW har enorme investeringer foran seg i tiden som kommer og at porteføljen begynner å bære preg av nettopp det faktum. Så for å forsøke å konkludere litt. 

Det er noe litt "halvveis" over dette prosjektet, men samtidig er jeg imponert over 2WD/4WD mulighetene, at vekten påtross av sistnevnte har blitt holdt "nede". Men M er unektelig blitt mindre unikt, mindre spesielt, kanskje fordi det selges langt flere M modeller og flere har råd og mulighet til å kjøpe seg en M? Eller er det fokuset på både og, man vil at bilene skal treffe flere og fremstå som lettere å kjøre og eie? Girshifteren er verre en Aisin shifteren i UKL modellene, krise! Ellers elsker jeg setene! I mine øyne er dette likevel en emosjonell svak M5, uansett prestands!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sinnsyke 0-100 krigen tror jeg vil dø ut innen kort tid. Tviler på at utviklingen de neste 10 årene vil være like ekstrem som de siste 10 årene. Hver M bil i dagens generasjon tar vel spurten på under 4 sekunder så vidt jeg vet. Og det er sinnsykt raskt spør du meg. Om nåla passerer 100km/t på 3,4 sekund eller 3,5 sekund kan da vel ikke spille en så enorm rolle.

En eller annen gang så er det ikke mer å hente. De fysiske lover får vi ikke gjort noe med uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron JeremyJeg er helt enig når det gjelder F90 M5 og emosjonell fremtoning. Da var E60 M5 og spesielt Touring varianten mer spektakulær (også når det gjelder motor). Når dette er nevnt var både E39 M5 (tiltross for V8 motoren) og E34 M5 relativt forsiktige i fremtoningen. E28 M5 og E24 M635CSi ditto, men dette var en annen tid da BMW var en relativt liten bilprodusent (kun rundt 2200 stk E28 M5 og ca. 4100 stk. E24 M635CSi ble produsert). Mercedes-Benz W124 500E med sine utbyggede hjulhus viste veien når det gjaldt mer aggressiv fremtoning for disse bilene som grunnleggende er familiebiler med en kraftig motor (dog ikke E24 M635CSi som var mer en Grand Tourer i likhet med E31 850CSi)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette mener du er passende å skrive for en moderator? Ikke det at jeg tar parti med vedkommende over her, men jeg tok da hele innlegget med ett glimt i øyet. Er sikker på at det er skrevet slik :) 

Her beskyldes folk for å være årets klovner og for å røyke sure sokker? Hva faen går det av dere? skjerp dere gutter!!

Absolutt - hvorfor skal ikke jeg kunne svare på tiltale? Vedkommende oppfører seg som en klovn og får passet påskrevet tilsvarende. Det ser ut til at jeg, med ti-elleve-tolv andre ikke fant denne glimten (really?) som du gjorde, så jeg vil påstå at du (dessverre?) tar feil her, Fredrik. Jeg har selv sett disse sure innleggene fra (sannsynligvis samme) vedkommende i kommentarfelt på Dinside og på BMW Norge sin Instagram-konto (der mins jeg til og med å huske at du også har blitt nevnt), uten å bry meg nevneverdig om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Men M er unektelig blitt mindre unikt, mindre spesielt, kanskje fordi det selges langt flere M modeller og flere har råd og mulighet til å kjøpe seg en M? 

Det er nok noe i dette. Jeg var i München tidligere i år, og til min glede var det store og fargerike reklameplakater for M3 og M4 på flyplassen. Men da jeg kikket litt nærmere viste det seg at reklamene var fra Hertz.. Før var det shiiiiit hvis du så en M3 passere, nå er det mer (satt på spissen) hm, trenger leiebil fra flyplassen, skal jeg velge Mondeo eller M3? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg godt lei av å manuelt måtte sette bilen i Sport+ hver gang jeg starter bilen (for ikke å snakke om å holde nede anti-spinnknappen i fire timer hvis jeg vil more meg litt ekstra), kan tenke meg at M5-eiere blir greit lei av å i tillegg måtte slå av firhjulsdrift hver bidige gang. Kan da ikke være så vanskelig å tillate setting av standard oppstartsmodus på disse tingene. :? Skjønner at de sikkert gjemmer seg bak sikkerhet, men samtidig slipper de reklamevideoer hvor bilene ligger sidelengs i 150km/t, så det er litt dobbeltmoral ute og går i så fall. 

EDIT: Ser det er sånne fine knapper på rattet for å velge preset i nye M5, da er det hvertfall ganske enkelt. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du nye. Det er ikke alle her som er BMW-entusiaster eller bil-entusiaster. Mange er bare over middels bilinteressert hvor BMW er i fokus akkurat nå, der er jeg. Det er også folk her som bare har BMW og trenger hjelp og det er mange med gode kunnskaper på alle felt. Jeg synes ellers det er bra at man trekker inn MB og Audi, da disse er direkte konkurrenter til BMW og lager også gode biler. Jeg synes ikke man skal se seg blind og forgude hver en avgjørelse, det er nok bedre å være kritisk, men til slutt viser det seg at totalpakken av BMW passer de fleste her best. Ellers har ingen her inne rakket ned på hverandres biler, her blir alle respektert med hver sin bil og vi er alle glad på hverandres vegne om det er en bil til 30000 eller 2mill. og folk er også forskjellig på hva vi liker. Vi er vel alle enige om at F90 M5 er en fin bil og kanskje for noen klassens fineste, men så er det detaljer som man hadde forventet en bedre løsning på. Da er det bra å påpeke disse. :)

Ellers som en idiot som jeg er så synes jeg heller ikke du er særlig folkelig i kommentarfelt. Jeg følger med BMW Norge på Facebook og de har ordnet en kjempefin mulighet for kvinner å få delta på BMW M Experience Sverige. Istedenfor å være positiv på deres vegne kommer det slibrige kommentarer:

IMG_20170822_080835.thumb.png.48f96404d8e5d22ca6f1fea5636a0aa0.pngIMG_20170822_080920.thumb.png.f6e255856025267538edf88edf335c01.png

Just sayin'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bilen ser fantastisk ut på alle måter og endelig med 4x4. Syns enda at lyden er milevis ifra det som Audi og Mercedes leverer med sine sporteksos fra fabrikken. Lydbildet minner meg veldig om forrige M5 og M6. 

Endret av Ellingsen B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bækkmann skrev:

Denne sinnsyke 0-100 krigen tror jeg vil dø ut innen kort tid. Tviler på at utviklingen de neste 10 årene vil være like ekstrem som de siste 10 årene. Hver M bil i dagens generasjon tar vel spurten på under 4 sekunder så vidt jeg vet. Og det er sinnsykt raskt spør du meg. Om nåla passerer 100km/t på 3,4 sekund eller 3,5 sekund kan da vel ikke spille en så enorm rolle.

En eller annen gang så er det ikke mer å hente. De fysiske lover får vi ikke gjort noe med uansett :) 

Engineering explained, har en video med regnestykke på dette, så det er noe til å gå på, men min følelse er at det blir litt pappa min er sterkere dette. Det er ikke mange som gidder å kjøre hard core racerbil på gaten. Det er jo det AMG til Mercedes får mye skryt for, de er veldig komfortable å kjøre, og man kan ha de gøy med de når man gir på. Så får det være at de ikke er raskest på klokken, men for mange er ikke det det viktiste, det er følelsen man får når man gir på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...