Gå til innhold

BMW F90 M5 Leak!


Bækkmann
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes at det er litt artig å sammenligne ytelsene til F90 M5 med en annen bil som kun har 27 HK mer og som også har en BMW motor... nemlig den 25 år gamle McLaren F1 (uten sammenligning forøvrig). S70/2 V12 motoren på 6064 cm3 uten pustehjelp i F1 yter 627 HK ved 7500 rpm og 617 Nm ved 4000 rpm. V8 motoren i F90 M5 på 4395 cm3 med pustehjelp yter 600 HK mellom 5600 og 6700 rpm samt 750 Nm mellom 1800 og 5600 rpm.

F90 M5 veier 1855 Kg mot F1's 1138 Kg, men M5'en har AWD og 8-trinns Steptronic med DriveLogic-program der F1 kun har bakhjulstrekk og en 6-trinns manuell gearkasse. 

F90 M5 er hurtigst 0-100 Km/t med 3,4 sekunder der McLaren F1 bruker 3,6 sekunder på den samme distansen. Et bedre feste i starten, et massivt dreiemoment og en mye hurtigere gearkasse sparer M5 for et par hundredeler. 0-200 Km/t klarer M5 på 11,1 sekunder, men nå har F1 fordel av at den er 717 Kg lettere og klokker inn på 8,8 sekunder. F1 bruker med andre ord kun 5,2 sekunder på sprinten fra 100-200 Km/t, mens M5'en trenger 7,7 sekunder på den samme distansen.

Jeg vet ikke hvor hurtig F90 M5 klarer 0-300 Km/t, men F1 gjør disiplinen på 20,3 sekunder og har en topphastighet på 386 Km/t. Det skulle ha vært artig å vite hvor fort F90 M5 kan kjøre uten noen former for restriksjoner... :)      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 911 Turbo S med 580 hester gjør 330 km/t. Jeg vil tippe at M5 har høyere luftmotstand, slik at toppfarten på M5 ville havnet i området 300-320. Et godt stykke unna F1, men likevel ganske utrolig. Det er jo bare en litt kjapp sedan. 😛

Jeg elsker nye M5, og spesielt det at du kan velge mellom to- og firehjulstrekk. Har prøvd å finne ut om det er noe spesielt med firehjulstrekken på M5 som gjør dette mulig, eller om det kunne la seg gjøre på vanlig xDrive med riktig software. I følge reklamen kan jo vanlig xDrive levere 100% av kraften til bakakselen.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marius2002 skrev:

Til du nye. Det er ikke alle her som er BMW-entusiaster eller bil-entusiaster. Mange er bare over middels bilinteressert hvor BMW er i fokus akkurat nå, der er jeg. Det er også folk her som bare har BMW og trenger hjelp og det er mange med gode kunnskaper på alle felt. Jeg synes ellers det er bra at man trekker inn MB og Audi, da disse er direkte konkurrenter til BMW og lager også gode biler. Jeg synes ikke man skal se seg blind og forgude hver en avgjørelse, det er nok bedre å være kritisk, men til slutt viser det seg at totalpakken av BMW passer de fleste her best. Ellers har ingen her inne rakket ned på hverandres biler, her blir alle respektert med hver sin bil og vi er alle glad på hverandres vegne om det er en bil til 30000 eller 2mill. og folk er også forskjellig på hva vi liker. Vi er vel alle enige om at F90 M5 er en fin bil og kanskje for noen klassens fineste, men så er det detaljer som man hadde forventet en bedre løsning på. Da er det bra å påpeke disse. :)

Ellers som en idiot som jeg er så synes jeg heller ikke du er særlig folkelig i kommentarfelt. Jeg følger med BMW Norge på Facebook og de har ordnet en kjempefin mulighet for kvinner å få delta på BMW M Experience Sverige. Istedenfor å være positiv på deres vegne kommer det slibrige kommentarer:

IMG_20170822_080835.thumb.png.48f96404d8e5d22ca6f1fea5636a0aa0.pngIMG_20170822_080920.thumb.png.f6e255856025267538edf88edf335c01.png

Just sayin'.

Godt å se at jeg ikke er alene om å reagere på de kommentarene der. Er rett og slett usmakelig å sitte og grine sånn over at man ikke får delta selv for én gangs skyld. Hadde ikke unnet vedkommende en slik opplevelse uansett da, når han sitter der og sprer kvalme på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, IdurPedur skrev:

Godt å se at jeg ikke er alene om å reagere på de kommentarene der. Er rett og slett usmakelig å sitte og grine sånn over at man ikke får delta selv for én gangs skyld. Hadde ikke unnet vedkommende en slik opplevelse uansett da, når han sitter der og sprer kvalme på denne måten. 

Jeg skal ikke henge ut noen og jeg følte meg ikke truffet av vedkommendes innlegg, men jeg kjente igjen navnet og bildet fra kommentarfeltet hos BMW Norge på fb. Da synes jeg det er greit at man feier for egen dør først. Samtidig følte jeg vedkommende hadde feil inntrykk av bimmers og ga mitt syn på saken.

Jeg anser mine synspunkter i saken som ferdig og F90 M5 diskusjon kan med glede fortsette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

Selv e60 m5 greide vel (i følge BMW) 330km/t uten begrenser.

Men var/er dette den egentlige toppastigheten kun begrenset av luftmotstanden og bilens effekt eller var f.eks E60 M5 (som hadde 507 HK) også begrenset på grunn av f.eks dekkene og/eller juridiske betenkeligheter hos BMW?

Jeg husker at Gordon Murray i et intervju sa at han vurderte en turbolader på McLaren F1 da det ble klart at den uten turtallsbegrenser "kun" klarte 391 Km/t (med BMW's standardmonterte elektroniske turtallsbegrenser er topphastigheten 286 Km/t) og ikke målet som var 400 Km/t. Han mente imidlertid at en turbolader (dette var i 1998) ville øke motorens kompleksitet, redusere holdbarheten på motoren og redusere førerens naturlige feedback fra motoren. Dette var med andre ord ikke en vei å gå for Mr. Murray som var som besatt av disse tingene. Da fikk det heller være at F1 kun klarte 391 Km/t i kontrollerte tester.

Den nye Porsche 911 GT2 RS har 700 HK, men kun (i denne sammenhengen) en topphastighet på 340 Km/t. 911 Turbo S med med hele 120 HK mindre har en topphastighet på 330 Km/t. Jeg har en mistanke om at begge disse bilene er hastighetsbegrenset. F90 M5 har i utgangspunktet en hastighetsbegrensning på 250 Km/t, men med M driver's package økes topphastigheten til 305 Km/t, som ganske sikkert også skyldes en elektronisk hastighetsbegrensning. Hva nå hvis man virkelig kunne fjerne alle former for elektroniske hastighetsbegrensninger. Ville ikke topphastigheten på F90 M5 da mest sannnsynlig komme opp på minst 330-340 Km/t eller er den kanskje ikke gearet for slike hastigheter?        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet kom e60 m5 med 250km/t sperre (som alt annet), med "hevet sperre", og uten sperre avhengig av hva man betalte for så vidt jeg har skjønt det. Derav 205-305-330.

At gt2 rs ikke går fortere vil jeg tro er på grunn av relativt ekstrem aerodynamikk som er rettet direkte mot downforce. At det er gjort mye for å redusere drag er det ikke tvil om, men du skaper mye drag i høy hastighet om du skal ha ordentlig downforce. Jeg mener jo at Porsche her prioriterer helt riktig i en slik bil. Videre skaper kjølepakkene mye drag, på en løpsbil står kjølepakka for inntil 1/3 av luftmotstanden, som er ganske ekstremt når du tenker på hvor lite areal det representerer, og at dette er på biler hvor man allerede godtar en del motstand for å øke downforce. Biler med overlading har et langt større behov for kjøling på full last enn sugemotorer.

Dette er naturligvis noe ingeniørene har gjort helt bevisst. Utveksling justeres nok til å passe den totale pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, poenget med downforce og luftmotstand pga. kjøling virker fornuftig. McLaren F1 var jo konstruert for å kjøre opp mot 400 Km/t, men jeg tenker at både M5 og 911'ene har nok effekt til å kjøre hurtigere enn de gjør og at de allikevel virker å være hastighetsbegrenset (bl.a pga. av de nevnte årsakene) og ikke minst sikkerhet. Det var generelt mindre fokus på sikkerhet for 20-25 år siden og selv McLaren P1 med 903 HK er begrenset til 350 Km/t, men klarer 401 Km/t uten hastighetsbegrensingen (neppe helt tilfeldig og trolig allikevel elektronisk begrenset iom at P1 har hele 276 HK mer enn F1). Jeg vet imidlertid ikke om dette er en option for kundene.

I det nevnte intervjuet mente Gordon Murray såvidt jeg husker at 50-60 ekstra hestekrefter ville ha vært nok til å klare 400 Km/t innenfor testbanens lengde (Ehra-Lessien).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det først snakkes om høy toppfart så er det rart ingen har nevnt G30 Alpina B5 Biturbo. Jeg synes også det er rart at denne overgår F90 når det kommer til effekt, med sine 608 hk og 800 NM (mot 600 hk og 750 NM i F90). Jeg er helt sikker på at det ligger en grommere utgave av F90 i kortene. 

IMG_0662.JPG.ef6f83b4e3689c60119ae100f8d6f48d.JPG

Det produseres noen ganske heftige utgaver av G30 karosseriet, B5 er høyt oppe i superbil territorium med sin toppfart på 330 km/t. Tror ikke det finnes noen andre standard sedaner som har så høy toppfart. 0-100 går på nesten indentiske 3,5 sek og 0-200 går på 11,4 sek. Det er gjevngodt med E63 AMG S som alle er så opptatt av. F90 er marginalt raskere enn B5 med 0-100 på 3,4 sek og 0-200 på 11,2 sek. Men det beste er at B5 også kommer som Touring, tenk dere en stasjonsvogn med de fartsressursene!

IMG_0663.thumb.JPG.ab0f87a917cc1750f8a328b50a6d9591.JPG

Så skal du ha en familiebil som går som en superbil, da er det enten M5 eller B5 man må ha. G30/31 karroseriet må da være noe av de mest allsidige plattformene som finnes. Helt ifra 520d med 190 hk til B5 med 608 hester 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, t06afre skrev:

For de som lurer på "toppfarten" Så sier BMWBLOG dette. Se link på side 2 ( Postet Monday kl. 22:25 )

"Top speed will be electronically-limited to 155 mph(250 kmt), which is greatly disappointing but we get it. However, with an optional M Driver’s Package, that top speed increases to 189 mph (300 kmt)"

BMW i Tyskland sier at F90 M5 har en topphastighet på 305 Km/t (som nevnt i et par innlegg over) med M Driver's Package... :)

http://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/m/m5-limousine/2017/auf-einen-blick.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Når det først snakkes om høy toppfart så er det rart ingen har nevnt G30 Alpina B5 Biturbo. Jeg synes også det er rart at denne overgår F90 når det kommer til effekt, med sine 608 hk og 800 NM (mot 600 hk og 750 NM i F90). Jeg er helt sikker på at det ligger en grommere utgave av F90 i kortene. 

IMG_0662.JPG.ef6f83b4e3689c60119ae100f8d6f48d.JPG

Det produseres noen ganske heftige utgaver av G30 karosseriet, B5 er høyt oppe i superbil territorium med sin toppfart på 330 km/t. Tror ikke det finnes noen andre standard sedaner som har så høy toppfart. 0-100 går på nesten indentiske 3,5 sek og 0-200 går på 11,4 sek. Det er gjevngodt med E63 AMG S som alle er så opptatt av. F90 er marginalt raskere enn B5 med 0-100 på 3,4 sek og 0-200 på 11,2 sek. Men det beste er at B5 også kommer som Touring, tenk dere en stasjonsvogn med de fartsressursene!

IMG_0663.thumb.JPG.ab0f87a917cc1750f8a328b50a6d9591.JPG

Så skal du ha en familiebil som går som en superbil, da er det enten M5 eller B5 man må ha. G30/31 karroseriet må da være noe av de mest allsidige plattformene som finnes. Helt ifra 520d med 190 hk til B5 med 608 hester 😎

fy faen! alpina b5 touringen var jo virkelig KNALL lekker! trur faktisk jeg ville hatt en sånn over m5 :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...