Gå til innhold

Raslelyd N13B16A (F30 316i)


StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

Noen andre som har erfaring med raslelyd i N13 ved lett pådrag? Føler det har blitt litt verre enn første gang jeg hørte det. Rasler og sviver jo uansett som en bøtte dritt når den er kald, men sånn har den alltid vært og skal visst være sånn....  

Men dette er da ved driftstemperatur. Da sviver den fint uten ulyder på tomgang, men rasler ved pådrag. @Runey du har vel samme motor, hørte du noe utenom det vanlige før den stod i syv steiner?

Får skrive det på klagelista mi til jeg skal inn på service med den. ..

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raslelydene fra kaldstart mener jeg kommer fra wastegate som åpnes ved start? 

Har vært et par ulyder ved pådrag, men ikke noe som virket alarmerende. Ingen antydning til at til skulle gå gale. Da det skjedde etter rolig motorveikjøring og ikke hardkjøret tidligere på dagen 🤔

Eneste ulyden jeg har hatt er fra inntaket som en og annen gang beveger litt på seg ved lave turtall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig begynne med at den var veldig svak i starten! Ble bare verre og verre. Videre så kan jeg fortelle at ALT av raslelyder som jeg har vært borti (samme hvilken motor) har vært relatert til kritiske/vitale deler av motoren. Oljepumpen, reg. kjede og turbo ble byttet på bilen min, og da forsvant i alle fall rasling/skrangling på tomgang og ved pådrag. 

Bilen brukte svært lite olje en periode også... mistenker nå at motoren kan ha gått tørt en periode, og at dette forårsaker en ny rasling.. som jeg må klage på...

Uansett. Rasler det så ville jeg tatt det opp med Bavaria Økern om du kan. Snakk med André, Martin eller Louise. De er flinke på sånt, gjerne nevn mitt tilfelle på Scott sin Sølvfargede F30. Så ser de garantert issue med en gang. 

Det er opprettet case i BMW Deutschland også, så dette er aktivt per nå. Så anbefales å dra til forhandler med problemet.

Tok 8 mnd. før de fant ut hva det var... så ville begynt så fort som mulig! :) 

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kunne jeg ikke høre noe utenom den vanlige ved oppstart av kald motor. Er faktisk ganske flaut at BMW kan levere fra seg biler som høres slik ut.

Skal legge dette frem samtidig som jeg tar service nå om ikke lenge. Så får vi se hva de sier. Vet jo heller ikke hvordan den har blitt behandlet de 28k første kilometerene en gikk som leiebil hos Bavaria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du har samme problem som min n45b16a motor har, altså kjedet strekker seg. 

På min motor kommer jeg såvidt til kjede og tannhjul via oljepåfyllningslokket. Bruk en liten krok/sveistråd og se om du klarer å rikke på kjeden. Den SKAL sitte helt fast rundt tannhjulet. I mitt tilfelle klarte jeg å bevege kjeden ca 1-2mm opp og ned fra tannhjul.

Jeg sjangset litt og kjøpte en ny kjedestrammer, nå sitter kjeden som den skal. Det var stor forskjell på den gamle og den nye. Nesten ikke trykk i den gamle, men den nye var tung å klemme inn stempel på. Finnes også eksempler på at gamle strammeren har blitt nedslipt og mister da sin funksjon. 

 Du bør ikke kjøre for mye med dette, jeg har hatt en del dialog med BMW-mekkerne her og de nevner og at dette merkes spesielt ved kald motor. Etter en stund kommer motorlampa på, da ventiltider er ute av kontroll grunnet strekt kjede/dårlig strammer.

Det kan og være relatert til kjede rundt oljepumpe også, men verdt å sjekke reg.kjeden først i alle fall. Håper du finner ut av det.

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Vel... det tok 8 mnd før lyden var 99% borte. Men allerede 1 mnd (uten voldsomme lyder) senere var lyden på vei tilbake. Den ble bare verre og verre. Slik som på Videoen jeg legger ved var den til slutt.

BMW våget seg til slutt til å fortelle meg at dette var konstruksjonsbetinget. Noe jeg kaller BS. De sa også at de hadde hørt på en annen bil de hadde i bruktbilavdelingen, og den var påstått lik på ulyd.

Når jeg startet bilen min om morgenen (kaldstart) så hørtes den ut som på videoen. Folk snudde seg når jeg kjørte forbi. Bilen hørtes jo ut som vaskemaskinen til en tømrer når man glemmer å tømme lommene for skruer.

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...