Gå til innhold

Tynn olje på nyere bmw og biler generelt


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Ser at nye biler leveres med 0w20 olje. Alle nye volvo lever med dette og også nyere bmw.

Dette er jo godkjent av et utvalg ingeniører men det er jo også for å få ned utslipp. Tynn olje gjør at motoren går lettere. Hva blir det neste? Vann?

Jeg tenker også på 30.000 km intervall er lenge på en slik olje. Oljene nå har additiver, men likevel....

Det er flotte greier på en 0-5 år gammel bil, men hva med når den er 15 år og passert 280.000km? Er det lurt ved nykjøp og skifte til 5w30 og deretter skifte hver 10.000km? Det hadde jeg gjort om jeg hadde kjøpt ny bil. Samtidig kan tykkere olje gi skader det også, hvis toleransene i motoren er veldig små.

Mer et kåseri enn et spørsmål dette her, men man ser jo trenden. Jeg tror vi vil se -5w10 om noen år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifta nettopp olje på nykjøpt bil, den var gått 18mnd/18000km og var veldig svart og lukta ganske kraftig av bensin. Det blir bytte på 10000km heretter. Dette var 0w30, selv den er ganske tynn når den er varm, driftstemperatur på motorolja er 95-100 grader så det er jo endel, vet ikke hvor varm den blir ved hard kjøring. 

Når man først er i synsemodus, har denne stadig tynnere olja noen sammenheng med at bl.a Audi og BMW har hatt enkelte bensinmotor er med høyt oljeforbruk? En bensinmotor må vel ha en viss tykkelse på oljefilmen som blir lagt igjen i sylinderen bl.a pga at det i motsetning til diesel så har ikke bensin noen smøreevne?

IMG_20170817_182148805.thumb.jpg.8a990dd42ab8592db589b56a687ada65.jpg

Gammel vs ny olje

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, orala skrev:

Anbefalt i instruksjonsbok.

Har du instruksjonsbok for eit varmare klima? Høyres litt rart ut at M54 skal bruke så tjukk olje i vårt klima. Eg ville gått ned på 5w, kanskje 0w etter kor i landet du bur. Veit M54 har problem med oljeforbruk og at tjukkare olje kan bedre på det, men tviler på at BMW tenkte på det når dei skreiv instruksjonsboka.

Eg er forøvrig heilt enig med det som kjem fram i tråden her. Eg byttar kvar 10k, noko eg brukar rundt 1,5 år på å køyre. Longlife er nok ikkje noko for oss som likar å ha eldre bilar :) Det er nok meir for utslepp og kostnader. Bilane skal vel ikkje vare meir enn 10 år før registeret går uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesial olje er 10W/X. Så 0W/X eller 5W/X er det normale. 10W/X går ned til -15 Celsius, men +12 Celsius er vel det kaldeste bilen min blir startet i. Den står i garasje, så jeg tror det er greit. Oljeforbruket er lavt tror jeg til å være BMW. Denne gangen kjørte jeg 8500 km uten å trenge etterfylling. Ved å gå ned i garasjen midt i dette innlegget sjekker jeg oljelageret og sannelig er det 5W/40 jeg har brukt, men jeg kjøpte feil en gang og det var 10W/40. Tjukk olje er jeg ikke redd for siden 10W/X går ned til -15. Jeg bytter ca 2 ganger pr år og kjører på gass så oljen er bare såvidt brun ved skift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobil1 3000 5w40 bruker jeg også på min m47 :) det er en olje som ikke har long life egenskaper, men til gjengjeld god på rens av motor og ideell for oss som bytter rundt 10.000 km

M54 er jo spesifisert med 5w30 og det er denne viskositeten bmw og andre verjsteder bruker på denne motoren. Jeg brukte mobil1 new life 0w40 på den og da ble det mer oljeforbruk og ved 2 anledninger skikkelig klakking i ventilløfterne. Byttet til castrol 5w40 c3 og problemet ble bedre. 10w40 går også fint dersom man ikke starter opp i minus 7 hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 22 mai 2014 har jeg kjørt 42300 km og byttet motorolje og filter 6 ganger. Alt har vært Mobil Super 3000 X1. Det er en BMW Longlife 01 olje. Jeg hadde noe Mobil Dexos, men den gikk på Tahoen ser jeg. Jeg har vært i garasjen og henta BMW dokument og garasjetemperatur er 22,5 Celsius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On ‎2017‎-‎08‎-‎24 at 19.09, Evopower skrev:

Ser at nye biler leveres med 0w20 olje. Alle nye volvo lever med dette og også nyere bmw.

Dette er jo godkjent av et utvalg ingeniører men det er jo også for å få ned utslipp. Tynn olje gjør at motoren går lettere. Hva blir det neste? Vann?

Jeg tenker også på 30.000 km intervall er lenge på en slik olje. Oljene nå har additiver, men likevel....

Det er flotte greier på en 0-5 år gammel bil, men hva med når den er 15 år og passert 280.000km? Er det lurt ved nykjøp og skifte til 5w30 og deretter skifte hver 10.000km? Det hadde jeg gjort om jeg hadde kjøpt ny bil. Samtidig kan tykkere olje gi skader det også, hvis toleransene i motoren er veldig små.

Mer et kåseri enn et spørsmål dette her, men man ser jo trenden. Jeg tror vi vil se -5w10 om noen år :P

For morro skyld kjørte jeg i to år oljeprøveanalyser på min N47D20C motor (3 analyser). Oljen som var på var Castrol sin 0W-40 Edge (Longlife 04 spec). Det lengste jeg kjørte med den var 24000 km på et år og der var det konsekvent sterkt nedbrutt olje etter 16000 km hvor mange additiver som skal være halvert i verdi, deriblant oljens basereserve TBN . Derfor har BMW også gått vekk fra sine 30000 km intervaller på olje etter det jeg erindrer på et internt notat i TIS. Bytt olje en gang i året, maks 18000 km så har du en bil lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎2017‎-‎08‎-‎24 at 20.16, Hpi skrev:

Jeg skifta nettopp olje på nykjøpt bil, den var gått 18mnd/18000km og var veldig svart og lukta ganske kraftig av bensin. Det blir bytte på 10000km heretter. Dette var 0w30, selv den er ganske tynn når den er varm, driftstemperatur på motorolja er 95-100 grader så det er jo endel, vet ikke hvor varm den blir ved hard kjøring. 

Når man først er i synsemodus, har denne stadig tynnere olja noen sammenheng med at bl.a Audi og BMW har hatt enkelte bensinmotor er med høyt oljeforbruk? En bensinmotor må vel ha en viss tykkelse på oljefilmen som blir lagt igjen i sylinderen bl.a pga at det i motsetning til diesel så har ikke bensin noen smøreevne?

IMG_20170817_182148805.thumb.jpg.8a990dd42ab8592db589b56a687ada65.jpg

Gammel vs ny olje

Tynn olje gir gode kaldstartegenskaper og det er viktig ved måling av utslipp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, quandt1960 skrev:

Tynn olje gir gode kaldstartegenskaper og det er viktig ved måling av utslipp

 

Ja jeg er med på den men egenskapene ved kald motor angis av det første tallet, altså 0W. Det andre tallet er flytegenskaper ved driftstemperatur. Når det nå går mot tallet 20 ved driftstemperatur og som TRF sier så lavt som 5 i racing så vil dette påvirke friksjon og dermed utslipp ved driftsvarm motor. 

Eller kreves en tynnere olje pga trangere oljekanaler eller trangere pasninger i nye motorer?  Eller gjør inntoget av aluminiums motorblokker noe forskjell? Aluminium kvitter varme mye lettere og raskere enn stål men den vil vel ha samme driftstemperatur skulle jeg tro. Jeg har selv bil med alu motor nå og ser at den kjølner veldig fort i forhold til den gamle "stålmotoren"  men under drift så ligger oljetemp på 95-100 grader. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...