Gå til innhold

Tynn olje på nyere bmw og biler generelt


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Dette blir jeg ikke mye klokere av. TRF-Racing skriver 0W5, men er det en skrivefeil? Når man søker etter racing olje er det gjerne 50 eller 60. Jeg ser ikke bort ifra at vedkommende kan ha kjennskap til oljer som ikke er i vanlig salg.

Det er vel riktig at aluminium kvitter seg bedre med varme, men jeg opplever temperaturforandring akkurat omvendt. På E 39 med alu. rekkesekser er det nokså trangt i motorrommet og varmen holder seg ekstremt lenge etter parkering. Det er nok lite luftbevegelse under panseret.

På Tahoe blir motoren kald på et øyeblikk, for å overdrive litt. Der er det en V8, jern både topper og blokk, som har ganske god plass og luft kan sirkulere veldig mye lettere. Jeg tror derfor at innstallasjonsforholdene har stor betydning.

Som et sidesprang kan nevnes at jeg hadde en Toyota som brukte mye olje. Den brukte jeg gearolje på, og det funka det også. Da bodde jeg i Finnmark og der er det kaldt på vinteren. Uansett temp. og olje banka det i lager ved alle oppstarter.

Endret av orala
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda har og begynnt med 0W-20 olje, noe som bekrefter trenden vi ser. Tror de satt maks 20.000km/ 1 år som intervall der. Det er merkbart at mange bilmerker sliter med premature motorhavarier. Tynne kjeder (simplex) som slites merkverdig fort, siden tynn olje med laaaaaange serviceintervaller ikke akkurat gjør jobben lett for motor.

Selv har jeg problem-motoren n45b16a, har bytta kjedestrammer da disse mister spenning og kjede blir slapt. 

kjører 5w-30 olje (mobil1/castrol/Midland). Noen her som har prøvd seg på tykkere olje på BMW sine rekke 4 motorer? Merker at jeg har litt oljeforbruk. Nivået har halvert seg etter ca 5.000km. Kan jeg med go samvittighet gå for en noe tykkere olje? Eller gjør jeg vondt værre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orala: Det er ikke en  skrivefeil ;)

 

Men "enkelte former for racing" er vesentlig, da det ikke er snakk om standardmotorer.

Selv kjører jeg oldschool 50 og 60 olje i banebilen. Riktignok også her en type som ikke er tiltenkt gatebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...