Gå til innhold

Klipping i lyden etter å ha montert alpine's ettermonteringskit?


Anbefalte innlegg

Heisann, 

Så jeg ble endelig ferdig med å montere alpine sitt ettermonteringskit til min e81 1-serie, etter å ha jobbet hardt i 6 timer! Rimelig fornøyd med lydkvaliteten, men det er en merkbar klipping i lyden som kommer fra venstre døra når jeg har på litt høyere enn moderat volum. Hvis jeg har AUX level på 2, så begynner det å klippe på de 2-3 siste lydstyrkenivåene. Bassen er litt bedre, men ikke så veldig merkbart. Skal nevnes at jeg bare har en 6.5" under førersete og ikke noe mer.. Noen ide om hvordan jeg kan gå fram å feilsøke på dette? Kan jo prøve bytte plass på diskantene for å se om problemet følger med diskanten eller ligger ved noe annet, men noen andre forslag hadde vært fint! Lydbilde er liksom klart og fint, men føler lyden er litt ubalansert, og kunne definitivt vært klarere og bedre, men kanskje dette er fordi hovedenheten trenger å kodes (bilen er LCI) så kittet var bare plug & play, og har hørt at koding bør gjøres på biler med denne versjonen av kittet. 

Setter pris på tips :)

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde du spille inn høytalerene før du spiller så høyt, kommer til å brenne coilene med slik bruk. Samt få kodet inn. Jobben er ikke ferdig før alt er gjort ;)

Del gjerne bilder om du tok fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, danskiii skrev:

Nå burde du spille inn høytalerene før du spiller så høyt, kommer til å brenne coilene med slik bruk. Samt få kodet inn. Jobben er ikke ferdig før alt er gjort ;)

Del gjerne bilder om du tok fra jobben.

Ja, tenker å ta det med ro nå. Har aldri trodd dette hadde så mye å si, men ble opplyst annet på jobb istad. Tenkte det er en liten sjanse at høyttaleren sprenger om man spiller på fult volum med helt nye høyttalere, men nå spiller jeg jo på AUX level 2 og kan ikke spille på maks der engang før det klipper, og den går jo til 5, så burde ikke noe særlig mer enn halvparten av høyeste lydnivå. Så hvor mange timer anbefales å gi alpine høyttalerne til å spilles inn? Er vel ganske generelt for alle høyttalere, men er det snakk om 10, 20 eller 50 timer? 

Kan klippingen ha noe med at spilleren ikke er kodet inn å gjøre? Vet du om det er noe safe modus av noe slag på alpine forsterkeren som kan forårsake det? Som sagt, er bare på venstre siden jeg hører en tydelig klipping i lyden ved ganske høyt volum. 

Bilder glemte jeg desverre.

Takk for svar! :)

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tthuns skrev:

Normalt ved oppgradering sv hifi så må dette kodes inn slik at dette blir riktig.

Ja, må kodes om fra "stereo til hifi" Er det noen medlemmer her som vet hvordan man gjør det? Vet det er mulig å få til, tipper bmw skal ha 2-3k for å gjøre det.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=982910

Vil si fra 12-20 timer med normalt volum før du begynner å "blaste". Kan alltids være mer eller mindre men bruker det som tommelfingerregel fra min tid i bilradiospesialisten.

 

Ang klippingen så er det vanskelig å si, prøv å kode slik som det står i linken først, såkjører videre etterpå om det ikke fungerer.. Evt noe ledningsbrudd eller en kontakt som ikke er ordentlig i..

Endret av danskiii
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

innspilling betyr mest for lydkvaliteten. Ting mykner og blir rundere i lyden. En spole tåler jo x antall watt uansett hvor lenge man spiller. Skal inn med kompsett til 16k i e39n snart, blir ikke noe innspilling der for å si det slik, men det gjør du som du selv vil.

Hva mener du med "klipping" da? i stereoverden omtaler man klipping som at forsterkeren treffer taket på effekt, og får problemer med å levere rein vekselspenning og begynner å gå over til likestrøm tendenser. da blir det varmt, og da lukter det fort brent.

Dersom du har hakking/forvrenging må du holde deg unna det området til du finner feilen, ellers må du regne med å bestille sett nr 2 snart :) Sjekk at det nye settet ikke krever andre parameter på delefiltre, eller eventuell gain justering dersom impedansen er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, hsd skrev:

innspilling betyr mest for lydkvaliteten. Ting mykner og blir rundere i lyden. En spole tåler jo x antall watt uansett hvor lenge man spiller. Skal inn med kompsett til 16k i e39n snart, blir ikke noe innspilling der for å si det slik, men det gjør du som du selv vil.

Hva mener du med "klipping" da? i stereoverden omtaler man klipping som at forsterkeren treffer taket på effekt, og får problemer med å levere rein vekselspenning og begynner å gå over til likestrøm tendenser. da blir det varmt, og da lukter det fort brent.

Dersom du har hakking/forvrenging må du holde deg unna det området til du finner feilen, ellers må du regne med å bestille sett nr 2 snart :) Sjekk at det nye settet ikke krever andre parameter på delefiltre, eller eventuell gain justering dersom impedansen er annerledes.

Ja, vil vel heller kalle det hakking enn klipping, men det er veldig bestemt. Er snakk om et steg på volumknappen som skiller mellom en klar hakkelyd og ingenting. Er liksom ikke en mellomting, at det blir gradvis mindre merkbart. Når volumet har nådd så høyt at jeg merker denne ulyden, blir det selvsagt bare enda mer merkbart desto høyere lyd. 

Hva mener du med med å stille på gain justering dersom impedansen er annerledes? I forhold til hva? Delefilteret får jeg ikke stilt eller gjort noe med :/ Er vel garanti dersom det viser seg å være feil på produktet, eller? 

Takk for svar! :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, danskiii skrev:

radio? cd?

Selvsagt.. :oops: Kommer på radioen også, men ikke som jeg har merket når jeg spiller CD plater, men har bare rolig musikk der så det er nok derfor. Spesifikke sanger er værre enn andre. Bass heavy sanger er desidert verre enn "normale" sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...