Gå til innhold

Klipping i lyden etter å ha montert alpine's ettermonteringskit?


Anbefalte innlegg

Alright så jeg kodet om spilleren, og jeg må si at det er en stor forbedring i lydbildet! Mye klarere og mer balansert lyd, det eneste som holder systemet nede nå er bassen. Jeg må finne ut hvordan det lønner seg å kable til den nye subben iogmed at jeg bare har en sub, under førersete og ikke passasjersetet. Har lest at de er koblet i parallell med mellomtonen, men må jeg gjøre det på denne måten? Kan jeg ikke bare strekke en kabel fra den ene subben til den andre? Det går jo 2 separate kabler fra forsterkeren, en til venstre sub og en til høyre, så jeg ser egentlig ikke noe i veien med å bare koble de i serie, eller tar jeg feil?

Thanks!

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, danskiii skrev:

Vet ikke hekt om vi tenker på det samme her men hver høytaler har 2 kabler. 

Angnseriekobling og parallel kobling så kommer det litt an på hvor mangen ohm subben har.

Okei så jeg fikk meg en liten overraskelse når jeg løftet opp passasjersetet og tok av dekselet til subben.. Der satt det et originalt element, uten noe kabling! Veldig merkelig synes nå jeg, hadde vært mye billigere for bmw å legge kabling istedenfor, men det har de tydeligvis ikke gjort. 

Det jeg trenger nå er en slags forgrener som splitter signalet som går fra spilleren til den ene subben, og føre signalet videre til passasjersiden. Altså en kabel med 2 plugger slik at jeg kan koble begge subbene sammen på den samme signalkabelen som går til spilleren.  Vet du hvor jeg kan få tak i noe slikt?

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GizmoOG skrev:

Okei så jeg fikk meg en liten overraskelse når jeg løftet opp passasjersetet og tok av dekselet til subben.. Der satt det et originalt element, uten noe kabling! Veldig merkelig synes nå jeg, hadde vært mye billigere for bmw å legge kabling istedenfor, men det har de tydeligvis ikke gjort. 

Det jeg trenger nå er en slags forgrener som splitter signalet som går fra spilleren til den ene subben, og føre signalet videre til passasjersiden. Altså en kabel med 2 plugger slik at jeg kan koble begge subbene sammen på den samme signalkabelen som går til spilleren.  Vet du hvor jeg kan få tak i noe slikt?

Sikker på kabelen ikke ligger en annen plass? Kan være buntet og satt fast en annen plass, ikke nødvendigvis trukket helt frem.

Signalet må du ta fra forsterker mener jeg, spiller leverer nok ikke nok effekt.

 

@Nautiluz noe innspill ettersom du er lyd guden inne her? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, danskiii skrev:

Sikker på kabelen ikke ligger en annen plass? Kan være buntet og satt fast en annen plass, ikke nødvendigvis trukket helt frem.

Signalet må du ta fra forsterker mener jeg, spiller leverer nok ikke nok effekt.

 

@Nautiluz noe innspill ettersom du er lyd guden inne her? :P

mm, så ikke noe, jeg prøvde å se på den siden det var kablet og hvordan føringsveien var der, men på andre siden var det ingenting der så langt jeg kunne se uten å ta av noe mer enn gulvteppet.

var visst ikke uvanlig at bmw mangler kabling til potensielle oppgraderingspunkter, men til diskantene var det heldigvis lagt klart! Videre så er jeg litt forvirret angående signal/strømforsyning. Kabelen som kommer fra alpine forsterkeren har jo 2 plugger; den ene pluggen kobles sammen med kabelen som kommer fra spilleren (denne går til forsterkeren og kommer tilbake med et forsterket signal i den andre pluggen, den som kobles til selve høyttalen.)  

På den andre siden så er det jo ikke noe signal å forsterke! Går fortsatt kabel fra forsterkeren og bort til der subben sitter. Men det er jo ikke noe signal å forsterke pga at det ikke er noe kabel fra spilleren. Så hvordan jeg får dette signalet er egentlig spørsmålet

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, danskiii skrev:

Sub signal blir generert fra mellomtonene mest sannsynlig og gjennom et lavpass filter.

For å få kabel så kan du lete litt frem på koed og finne de aktuelle plugger til høytaler osv.

Så kabelen som går til subben er den samme som går til mellomtonene? Jeg ser at på høyre side, der det ikke er kabling, så går det en kabel direkte til fra mellomtonen i døra til spilleren! Ingen forbindelse med bassen der. Jeg vet ihvertfall at det er en "frequency switch" mellom diskant og mellomtonene. Der er det akkuratt det samme prinsippet, kabelen som originalt var koblet til dørhøyttaleren ble forgrenet til 2 utganger, en på hver side av "frequency switchen" slik at høyttalerne spiller på riktig frekvens. Er nok et lavpass filter for subben ett eller annet sted, men aner ikke hvor.. 

Så gjennom alt som var å tilby av ledninger til bilen min, men var ikke store utvalget. Kunne kjøpe hele ledningnettet til bilen min for 6000,- men det er ikke så veldig interessant i mitt tilfelle. Var også på oslo bilstereo AS i dag, og de bare lo når jeg sa at det lå et originalt basselement nedi der, men det er ikke noe kabling til den. Ble henvist til en bmw audio spesialist og han mente det var noen modeller som ble levert med bare 1 element under det ene setet, og da var det bare å sette inn ett element og ta en vanlig høyttaler kabel mellom elementene?? Tror ikke han skjønte helt hva jeg mente. 

En signalforgrener med riktige plugger hadde vært helt ideelt, men det er helt umulig å få tak i, så vet ikke hva jeg skal gjøre.. Makan til styr bare fordi bmw skal spare noen kroner på å droppe kabling, ironisk nok tar de seg råd til å legge igjen et ukoblet basselement. 

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen bilder av pluggene, og kabelføringen: 

Den svarte pluggen er den originale høyttalerpluggen. Du ser at det er 2 par koblet til denne. Hva som er hva vet jeg ikke, men et par svingte av til høyre mot midtkonsollen, mens den andre gikk videre rett fram (mot dørhøyttaleren kanskje?) 

Vettasøren.

plug1.jpg

plug2.jpg

plug 3.jpg

plug 4.jpg

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begynne å kjøpe på ledningsnett er bare tull. Det er ikke så vanskelig å ordne dette. :) Evt. kontakter får man kjøpt løst.

Subene er koblet direkte med mellomtonene som du ser her, men jeg mener på at dette skal kobles slik at subbene fremdeles drives av spilleren, og at det kun er mellomtone og diskant som drives av den nye forsterkeren. Det er også slik jeg tolker det ut fra monteringsveiledningen, men det er riktignok siden en stund siden jeg studerte dette skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, awt skrev:

Å begynne å kjøpe på ledningsnett er bare tull. Det er ikke så vanskelig å ordne dette. :) Evt. kontakter får man kjøpt løst.

Subene er koblet direkte med mellomtonene som du ser her, men jeg mener på at dette skal kobles slik at subbene fremdeles drives av spilleren, og at det kun er mellomtone og diskant som drives av den nye forsterkeren. Det er også slik jeg tolker det ut fra monteringsveiledningen, men det er riktignok siden en stund siden jeg studerte dette skikkelig.

Ja, helt enig. Prøver å få tak i plugger og kabler for å forgrene signalet. Du tror vel ikke dette vil gjøre signalet dårligere eller? 

Angående subene, så virker det som at det er et unntak på modeller som angivelig bare har 1 sub og ikke har noe kabling lagt klart. Og så vidt jeg kunne se, så gikk dørhøyttalerkablene direkte til spilleren, uten noen form for indikasjon til forbindelse med bassen. Hvordan foreslår du at jeg løser dette? :)

Når det gjelder fordelingen av høyttalerne mellom oem hu og alpine forsterkeren henger jeg ikke helt med. Jeg har tolket det slik at diskant og mellomtonene er koblet sammen/forgrent gjennom et delefilter, og det er en kanal til diskant/mid på høyre side og en til diskant/mid venstre side. Bassene får en kanal hver på 1x40w, noe som er litt i underkant for l7 subbene jeg kjøpte, men for en forskjell fra stock subsa! Helt utrolig

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kikket på koblingsskjemaet i monteringsveiledningen, og ser ikke noe til subbene der, men igjen, det er litt for lenge siden jeg leste meg opp på dette.

Om Subbene skal drives fra egen kanal på forsterkeren, er det vel kun kontakt til subben som mangler evt.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Jeg har bare kikket på koblingsskjemaet i monteringsveiledningen, og ser ikke noe til subbene der, men igjen, det er litt for lenge siden jeg leste meg opp på dette.

Om Subbene skal drives fra egen kanal på forsterkeren, er det vel kun kontakt til subben som mangler evt.?

Det er 2 plugger som går fra forsterkeren og bort til suben, den ene kontakten passer inn på basselementet, men da er ikke den andre pluggen koblet til noe, og ingenting fungerer. Når det er slik så tror jeg subben får strømforsyning, men ikke noe signal så den spiller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...