Gå til innhold

Endelig BMW !!! Men hvilken?


Amistad
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, dette er min første post her, og jeg gir gass:

Endelig skal jeg og madammen kjøpe BMW. 

Utfordringen ligger i at vi har tre hunder. En mellomstor, og to små. Disse bør jo ligge i bur. Blir en stasjonsvogn stor nok da tro? 

Er BMW faktisk den biltypen vi bør gå for? 

Dette vil bli den ene bilen vi skal ha, så den bør være driftsikker, og ikke være en slik sak som krever unødvendige enorme summer på vedlikehold bare fordi den vil det selv. Vi er godt vant, fordi vi kjører Toyota nå. 

Hvilken BMW type årsmodell etc bør vi tenke på? Jeg har hørt at noen utgaver har dårlig ditten og datten og derfor bør man unngå dem. Så har jeg hørt at visse andre modeller er mer slitesterke etc ... Noen tuter og går, mens andre får til stadighet dyre feil og reparasjoner. 

kan noen av dere kanskje lede oss vei igjennom denne jungelen, for best mulig sjanse for en god positiv opplevelse ved kjøp av BMW ? Tusen takk :)

Budsjett 300 000 kr som er mega maks, helst ikke mer enn 200 000 kr men enda bedre om den koster mindre enn det også :)

Skulle gjerne hatt minimum 2 liter. Bensin diesel ... helst automat.

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begeistring er bra, bil er morro og BMW er blant de morsomste bilene man kan eie. Men blandt de mest praktiske, nja...

Når det er sagt, BMW har gjort grep for å være klasseledende på bagasjeromsfronten (med 5 liter...) på blandt annet F31, altså 3 serie stasjonsvogn. 

Her kommer vi vel egentlig til problemet, et maks budsjett på 300.000.- gir deg ikke automatisk en stor, praktisk og problemfri BMW. Man får en F11, forrige generasjon 5 serie stasjonsvogn, 3 hunder bak der, kanskje, spørs vel på hundene. Denne bilen kom i 2011 og er en elegant, komfortabel og moderne bil, absolutt en fantastisk flott bil, men 300.000.- så får du en som er litt halvsliten kanskje?

Spørs hvor kresen du er.

Andre alternativer, blir E70, E61, men disse blir for gamle. Du har 3 serie GT, men det er en kombi, men tilbyr bra plass. Sist men ikke minst, F31 - siste generasjon 3 serie stasjonsvogn.

Jeg tenker at dette, hvis plassen tillater det ifht vovene, er bilen for dere, moderne, stilig, fornuftig ifht utgifter og kanskje stor nok? 300.000.- skaffer deg en ok bil, 2014´ish med innstegsvariant av bensin og diesel.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kikket på E61 facelift med litt utstyr. Blir fort lite utstyr i en f11 til den prisen, og det merkes etterhvert. Du får en 2009/2010 e61 525d xdrive med bra med utstyr og grei km.stand til 250' ca. Mer utstyr og lavere km vil øke prisen. 

Endret av Kalleklovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg, er at med tre hunder må du nok opp på X-serien til BMW. 

-Hvor forrige generasjon X1 blir for liten og generasjon to (kom i 2016) stiger over ditt budsjett må du nok stå over disse.

X3 derimot er både en større modell og karosseriet F25 (andre generasjon 2011-) har vært på markedet en liten stund, derimot ble det tidligere i år lansert en tredje generasjon av denne, som gjør at F25's priser har droppet litt den senere tid.
Denne bør være stor nok for dere og de firebente. Bilene har ingen typiske feil å bekymre seg for og motorene er svært gode. Disse finnes primært i diesel og det fungerer egentlig svært godt.
Innen for ditt budsjett får du en godt utstyrt X3 F25 med litt km. på telleverket eller du kan kompansere med mindre utstyr og lavere km.stand. 

Kjøp gjerne bil hos forhandler dersom du er ute etter et så driftssikkert og forutsigbart bilhold som mulig, med dette tenker jeg på garanti og reklamasjonsrett ved kjøp. Husk at det er fult mulig å forhandle litt på prisen hos bilforhandler også.

I lenken under har du en oversikt over second-hand modeller av F25 karosseriet, i 2015 kom det en LCI utgave (facelift).
https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.749&model=1.749.7798&price_to=320000&year_from=2012&year_to=2016

bmw_x3_f25_suv5d-1717.thumb.jpg.75b318317f89dc3c4e30dfba2a5a115d.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette budsjettet gir deg enten en veldig grei eldre BMW, med den potensielle påkosten det kan føre med seg. Eventuelt en nyere men litt "kjipere" utgave, men som er langt mer driftssikker. 

Mitt beste tips er å gå etter en 5-serie Touring, altså en stasjonsvogn. Da ville jeg strekt budsjettet mitt litt og valgt en F11, det vil si en 5-serie stasjonsvogn mellom 2011 og 2017. Hvis du leter litt og har litt tålmodighet så kan du finne en greit utstyr 520d til under 300 000,-. Da vil den ha en kilometerstand på rundt 80 000 km og det er ikke umulig å finne en hos en forhandler. F11 har vist seg å være en solid og bra bil, N47 motoren i 520d krever derimot nøye ettersyn av registerkjede. Disse kan ryke når service intervallene er så lange som de er og kjedet ikke blir sjekker nøye. Det kan være lurt å sjekke at luftbelgene til luftfjæringen bak er byttet. Disse er en svakhet, ellers så er det ikke noe alvorlig med disse bilene.

Ut over dette så er F11 en moderene bil som gir enormt med komfort og kjøreglede, bilen er bygget med høyt fokus på tung tysk kvalitet. Designet er tidløst og bra, M-sport løfter bilen mange hakk men kan bli vanskelig å finne i ditt budsjett. Jeg har nå eid sedanutgaven F10 i over 3 år og kan ikke annet enn å anbefale disse bilene. Jeg synes den er så bra at jeg lurer på hva man egentelig skal med den nye 5-seien som kom i våres...den gamle er jo fortsatt så bra 👍

Lykke til med bilkjøp 😀

IMG_0675.JPG.38a21a7578c607d4997a4d6a336fb118.JPG

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aksepterer å bruke 300 000,- er jeg ikke tvil om at 5-serie fra 2011 er bilen som gir deg mest glede. X3 kan kanskje være et alternativ også. Nyere 3-serie kan være et bra alternativ om du vil ha bil med gjenværende garantitid, men spørs om bagasjeplassen blir for liten. Hvis ikke er 3-serie kanskje det tryggeste valget?

Her er et eksempel på en fin 5-serie med lav km til under 300 000,- som var til salgs tidligere sommer:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99331091&fks=99331091

Denne hadde veldig mye utstyr, men likevel en god pris (i mine øyne).

Mener forøvrig at om du skal kjøpe BMW er det viktig å sette seg inn i hva slag utstyr man ønsker seg. Stor forskjell på en riktig utstyrt bil og en med for lite utstyr, men er ikke alltid det gjenspeiler seg i prisene folk prøver seg på å få når de annsonser på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at dere har tre hunder og at disse bør/skal være i et bur i bilen. Jeg tenker at buret/ene bør ha en viss størrelse og at dette tar opp mesteparten av bagasjeplassen i f.eks en stasjonsvogn. Har dere bruk for mer bagasjeplass eller kan bagasjen ligge i baksetet? Dette ville jeg evt. mene at over tid er ganske upraktisk og spesielt hvis man skal ha med en passasjer eller to (eller f.eks barn).

Jeg tror derfor at en bil som f.eks VW Transporter er et mer fornuftig valg. Den er stor nok til både bur, bagasje og passasjerer + at den har lav lastehøyde bak og dette er sikkert ikke så dumt når det gjelder hundene.

Hvis du absolutt vil ha en BMW ville jeg ha siktet meg inn på X3 (X5 er dyrere og tilbyr ikke vesentlig mer bagasjeplass når baksetene er i bruk). Forskjellen i bagasjeplass når det gjelder X1 vs. X3 er kun ca. 45 liter så den modellen kan også være verdt å kikke på.

Av andre alminnelige biler (stasjonsvogn) som tilbyr mye plass er Skoda Superb og VW Passat. Alle de foreslåtte bilene kan fås med firehjulstrekk, kraftige toliter diesel/bensinmotorer og moderne automatgearkasser.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å legge ut hvor store de hundeburene er, men jeg regner med at de ikke er så veldig store siden dere har bestemt dere for BMW. Ett vanlig alternativ for mangel på bagasjeplass er jo en takboks. Heller takboks på en BMW enn....eehh....Transporter 😳👎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg responderte egentlig bare på spørsmålet: Er BMW faktisk den biltypen vi bør gå for? 

Jeg liker ikke å kjøre med takboks, men jeg er enig i at dette kan være en fornuftig løsning hvis man vil ha en BMW og samtidig har behov for plass til tre hunder i bur. Dagens VW Transporter er faktisk en ganske velkjørende bil, men den er selvfølgelig ikke som en BMW... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Begeistring er bra, bil er morro og BMW er blant de morsomste bilene man kan eie. Men blandt de mest praktiske, nja...

 

 

22 timer siden, Kalleklovn skrev:

Ville kikket på E61 facelift med litt utstyr. Blir fort lite utstyr i en f11 til den prisen, og det merkes etterhvert. Du får en 2009/2010 e61 525d xdrive med bra med utstyr og grei km.stand til 250' ca. Mer utstyr og lavere km vil øke prisen. 

 

21 timer siden, Peak skrev:

Det første som slår meg, er at med tre hunder må du nok opp på X-serien til BMW. 

-Hvor forrige generasjon X1 blir for liten og generasjon to (kom i 2016) stiger over ditt budsjett må du nok stå over disse.
 

 

 

14 timer siden, laffe skrev:

Hvis du aksepterer å bruke 300 000,- er jeg ikke tvil om at 5-serie fra 2011 er bilen som gir deg mest glede. X3 kan kanskje være et alternativ også. Nyere 3-serie kan være et bra alternativ om du vil ha bil med gjenværende garantitid, men spørs om bagasjeplassen blir for liten. Hvis ikke er 3-serie kanskje det tryggeste valget?

 

 

9 timer siden, Fredrik skrev:

Du sier at dere har tre hunder og at disse bør/skal være i et bur i bilen. Jeg tenker at buret/ene bør ha en viss størrelse og at dette tar opp mesteparten av bagasjeplassen i f.eks en stasjonsvogn. Har dere bruk for mer bagasjeplass eller kan bagasjen ligge i baksetet? Dette ville jeg evt. mene at over tid er ganske upraktisk og spesielt hvis man skal ha med en passasjer eller to (eller f.eks barn).

Jeg tror derfor at en bil som f.eks VW Transporter er et mer fornuftig valg.

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg synes det er skikkelig trivelig av dere å skrive og fortelle. På mange forum får man ofte svar som : lyserosa. BMW. hårføner. 

Jeg har lest alle svarene deres grundig, og finner fornuft i alle innlegg. Men så kom jeg til Fredrik sitt innlegg ... Transporter ... Jeg kjente hårene reise seg på armene, og gåsehuden tok meg. Så klikket jeg inn på Finn.no for å søke opp alle forslagene dere har gitt meg. Underveis slår det meg at kanskje Fredrik hadde rett ang plassen i bilen. 

Jeg har ingen mål på burene på dette tidspunktet, men jeg ser for meg et avlangt bur i bunnen, så tar hele bredden. Så to bur oppå igjen som blir halve størrelsen pr bur. En labrador nede og to Jack Russell oppe. Det sier seg selv at det tar plass. 

BMW skal det bli, men kanskje vi må snu på flisa. Mulig vi nå står for tur å kjøpe to biler. En "transporterHiaceellernoe" som vi bruker når vi kjører på tur med hundene, som kjerringen ellers bruker som sin bruksbil, og en BMW til meg som jeg bruker til jobb og vi ellers kjører når hundene er hjemme. 

Da blir selvfølgelig budsjettet lavere, og ønskene veldig annerledes. 

Jeg vil ha en stilig BMW. Fine felger, fint interiør, minimum 2l motor helst mer, grom lyd, helst litt utstyr.  Ikke typisk harry ungdomsbil, siden jeg er blitt voksen, men allikavel noe sportslig over det, som man kan få litt følelsen av å være litt stolt av bilen sin. kanskje få sortert ut de modellene som er kjent for alvorlige og dyre feil og svakheter ? Det fordi budsjettet synker plutselig helt ned til 100 000 kroner, da det resterende beløpet bør legges i "familiebilen" ...

Finnes det ok BMW man kan kjøpe for den summen, uten å føle man har fått katta i sekken 2 mnd senere ?

Noen synspunkter?

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... safe bet med en nogenlunde interessant BMW til 100K? Hvis du har litt kunnskap og kan skru selv er det mye å velge mellom, men å kjøpe en bil som den er uten å få overraskelser er litt mer vanskelig. Jeg tror at jeg ville ha satset på en 3-serie fra perioden 1998-2006 i form av E46 318i (143 HK)  eller 320i (150/170 HK). Det er sikkert noen "glemte" modeller der ute (f.eks i Tyskland) som er helt originale uten annet enn manuell AC (kan oppgraderes til automatisk klimaanlegg for et mindre beløp) eller f.eks har en uvanlig farge. Dette er temmelig kjøreglade modeller og 320i har sogar en rekkesekser. E46 318i har også en toliter motor som går mer eller mindre like bra som 320i med 150 HK (den mangler imidlertid lydbildet fra rekkesekseren).

Ellers har du jo Z4 (E85) som også burde kunne fås til 100K i fornuftig stand. Denne modellen var teknisk basert på E46 og er derfor mye av det samme, men med bedre kjøreegenskaper. Z4 er imidlertid en åpen toseter sportsbil (fantes også som coupé, men den finnes det ikke like mange av) så jeg vet ikke om dette er interessant for dere... :)  

E46

P90074493-bmw-3-series-fourth-generation

Z4

bmw_z4_2003_wallpapers_1.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik skrev:

Tja... safe bet med en nogenlunde interessant BMW til 100K? Hvis du har litt kunnskap og kan skru selv er det mye å velge mellom, men å kjøpe en bil som den er uten å få overraskelser er litt mer vanskelig. Jeg tror at jeg ville ha satset på en 3-serie E46 318i (143 HK)  eller 320i (150/170 HK). Det er sikkert noen "glemte" modeller der ute (f.eks i Tyskland) som er helt originale uten annet enn manuell AC (kan oppgraderes til automatisk klimaanlegg for et mindre beløp) eller f.eks har en uvanlig farge. Dette er temmelig kjøreglade modeller og 320i har sogar en rekkesekser. E46 318i har også en toliter motor som går mer eller mindre like bra som 320i med 150 HK (den mangler imidlertid lydbildet fra rekkesekseren).

Ellers har du jo Z4 (E85) som også burde kunne fås til 100K i fornuftig stand. Denne modellen var teknisk basert på E46 og er derfor mye av det samme, men med bedre kjøreegenskaper. Z4 er imidlertid en åpen toseter sportsbil så jeg vet ikke om dette er interessant for dere... :)  

vil kunne skru mye selv ja.

noe sånt ? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102933481&fks=102933481 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 3 hunder høres det mest realistisk ut med en "hundefangerbil" og en BMW i tillegg. Dersom dere ikke trenger bakseter i hundebilen kan jo det strengt tatt være en Caddy, Partner, evt en med 3 seter i. Disse er jo forholdsvis rimelige. For ca 100k får du E90/91 3-serie helt opp til 2008/2009, selv om noen av de er litt "rart utstyrt" til den prisen.

F.eks denne: https://www.finn.no/93010386

eller denne:

https://www.finn.no/98517803

evt denne:

https://www.finn.no/100506792

E90/91 3-serien er driftsikre, forholdsvis enkle biler som ser bra ut. Har en stasjonsvognutgave selv til salgs nå, en bil jeg er storfornøyd med. God komfort og svært glad i svingete vei. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...