Gå til innhold

Kjøleproblem e39


xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Motortempen går opp og ned mellom ca. 99-107 grader avlest på ECU ved normal kjøring og nå hvis jeg krypekjører en liten stund så stiger den sakte opp til 119-120...da er det vel viscose clutchen som begynner og blir slakk? Ikke luft i systemet og nok væske. Må ha den bilen i drift om dagen og GS tar kun 2600,- for den....på uansett skala er jo det galskap! NÅ skal det hamstres fra Ebay...den saken er klar!

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52TU. Forresten så monterte jeg en ny Behr clutch igår og nå ligger tempen på +-93 grader. En annen sak jeg lurer på ang dette. På den andre e39'eren jeg har også M52TU så merker jeg at hver gang jeg stopper motoren noen minutter etter en kjøretur opp til normal motortemp, når jeg så kjører avgårde igjen så biter viskoseclutchen mer eller mindre helt et par minutter. Høres ut som en Scandia som tar løs. Den nye clutchen jeg monterte hadde dette første mila jeg kjørte, men etter det ingen Scandialyd...hva kan det skyldes?

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går den elektriske hjelpepumpa di? Når motoren ikke går, men med tenninga på skal du høre det durer i motorrommet hvis den går. Er viktig at den er i orden.

Ellers hvis du ser det minker med kjølevæske skal du sjekke både vannpumpe og radiator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, MrBrum said:

Går den elektriske hjelpepumpa di? Når motoren ikke går, men med tenninga på skal du høre det durer i motorrommet hvis den går. Er viktig at den er i orden.

Ellers hvis du ser det minker med kjølevæske skal du sjekke både vannpumpe og radiator.

Skal den el.pumpa starte uansett når man vrir til trinn 2? Den virka iallefall for litt siden når jeg skulle lufte og satt varmeapptempen opp på full guff etc, Da fikk jeg flusha ut lufta inn til eksp.tanken. Uansett tror jeg disse viskoseclutchene oppfører seg litt forskjelling (små variasjoner). Det er jo også en liten kapilarplate i front på disse og lurer på om dritt/belegg på denne kan isolere inn varme/kulde lengre slik at den tror det er varmere/kjøligere enn det faktisk er rundt den? Jeg har litt i høyeste laget temp på den motoren (103-108 grader) under normal kjøring. Termostaten fungerer ser det ut som da tempen dropper ganske raskt ned til 102 når kommer opp i ca. 108 grader. Er litt samme symptom som den jeg byttet viskosekopling på her om dagen, og på den ble tempen liggende midt på 90 tallet etter bytte

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MrBrum said:

Ja, el pumpa skal gå konstant.

Står temperatur måleren din over den midterste streken? I instrumentpanelet...

Nei, nåla står rett opp og det gjør den jo fra allerede under 80 grader og sikkert opp til rundt 115. Så jeg ligger nok på grensen til at den flytter seg opp. Hvis den skal gå konstant så har jeg muligens et problem. Skal sjekke litt mer på det nå jeg får tid. I LCM modulen ligger det bla. 2 parametre:

KUEHLWASSER_BEDAEMPFUNG : 60_sekunden 
MOTOR_UEBERTEMP : 125_grad_celsius

De kan forandres til et par andre alternativ, men slik som ovenfor var de da jeg fikk bilen og da var det settinger for en annen modell (m57d30) som lå inne. Kanskje modulen er fra den modellen. Har ikke fått sett på den enda. Jeg tror jeg har 30_sekunden eller noe nå som er default på min bil. Den siste settingen kan settes til 121_grad_celsius også tror jeg. Men kjenner ikke til hva disse gjør og om de har noe med nåla på instumentpanelet og gjøre.

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...