Gå til innhold

Z3 2.8 og e39 520ia


Havers
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange år lurkende og siklende her inne mens jeg har puslet på brukisen, tenker jeg det kan være greit med en tråd for den nyeste bilen i samlingen. Så langt har jeg kjørt en 2002 E39 520i - som jeg har hatt siden 2011 og aldri klart å skille meg fra. Bilen har fått altfor mye kjærlighet, og jeg har ikke lenger kontroll på alt som er gjort (skulle lagd en tråd på denne for lenge siden :P ). Naturlig nok vil arbeid med denne bilen også bli nevnt i tråden, selv om det er lite som gjenstår på denne. Som alle E39 er det en del kjente feil som dukker opp, og jeg føler vel at jeg har vært borti en del! :P Av ting som er gjort kan det kort nevnes at så og si all rust på bilen har blitt tatt og nesten hele bilen vært lakket (med unntak av en knøttliten flekk på A-bjelka inn mot vinduet som man ikke ser om man ikke vet om den. Denne blir tatt ved neste ruteskift), ABS trifecta-runden har vært gjennomført, omtrent alt av pakninger som har noe med olje å gjøre på denne motoren (jeez) har vært byttet, samt at det er gjort masse småoppgraderinger og småfixes. Nå feiler det ikke denne bilen noe lenger, så jeg venter i spenning på hva den skal finne på snart :D Som dere vet er det alltids noe å gjøre og tanken er at om tiden strekker til, vil understellet få en runde behandling før vinteren (antyder at det er noe begynnende rust rundt jekkfester som må tas samtidig, og ikke er tatt med resten av bilen tidligere).

Men, denne tråden skal hovedsakelig handle om det nye leketøyet - en 1997 Z3 2.8 roadster. Dette er @fxslin's tidligere bil, og da han fikk tak i en Z3M, fikk jeg æren av å ta over denne. For de som ikke har lest tråden om den før, og vet hvor mye som er gjort på denne, kan det leses her: http://bimmers.no/forums/topic/803571-97-z3-m-roadster-tyskland-tur/ (fra side 3). Bilen har i @fxslin's eie fått en skikkelig overhaling! Jeg har også vært heldig og fått være med på noe av arbeidet som er utført, og vet at alt er gjort 100% :D

Tanken med tråden blir å videredokumentere bilens liv, men også å kunne få tilbakemeldinger, tanker, triks og tips av dere her inne. Som dere vet blir man vel aldri helt ferdig med en bil! :) 

Per dags dato har jeg ikke lagd meg en skikklig liste med hva som bør/skal gjøres med bilen, da prosjektet med panelbyttet (som kan leses i @fxslin's tråd) har gjort meg mett på jobbing med bil for en stund. Nå skal resten av sesongen nytes, så får mekking komme senere.
Det vil derfor mest sannsynlig ikke komme altfor mye innlegg med store jobber på denne bilen i nærmeste fremtid. Det jeg per dags dato har gjort er å skaffe nye felger og dekk til bilen, samt byttet ut sideblink med oransje glass (vurderer å sette tilbake originale framlykter med oransje blink også, men disse trenger en overhaling. Dog ser de som er på i dag veldig bra ut, og gir bilen et mer moderne preg). Videre er det planlagt bytte til M50 innsug (muligens også bytte av grenrør og kam), bytte av kalesje, bytte foringer bak, M-ratt (må ha noe litt tykkere å holde i for aktiv kjøring 8)) og diverse "pynt" for å føre den svarte-/sølvfargede (og OEM+) stilen @fxslin hadde, videre. 

5-serien (Titansilber) og Z3 (arktissilber) sammen - litt bedre bilder ute av garasjen får komme senere :)
59ab0e6bdee26_Tilbimmersnr.2.thumb.jpg.004873aebdfdb876c6d077a7b4167bb1.jpg

Tdfgdfag.thumb.jpg.f32c46bb22a7ac9fe8bb573d11beb5be.jpg

Felgene (BBS CH Motorsport 18") som ble hentet trengte mye jobb, noe som dessverre ikke fremkommer godt av bildet. De var alle ekstremt kantkjørte, én hadde en liten sprekk og alle hadde kast, men det lot seg fikse! Når dagen endelig var kommet for å sette de på, ble skuffelsen stor da bakdekkene med 285/35/18 ble 3 mm for brede. Jeg ønsket ikke å valse ut hjulebuen, så mindre dekk måtte på. 265/35/18 satt som ett skudd! :D (om noen trenger to stk Falken Azenis FK 510 i 285/35/18 som ikke er brukt er det bare å ta kontakt). 

Felgene ble hentet:
Gamle_felger.thumb.jpg.fb59fca50c49268e70b5bd97cc65d528.jpg

Restaurerte og monterte felgene på bilen (285/35). Så umiddelbart at dette ikke gikk, og optimisme hjelper lite når vi gynget på bilen og skjermen subbet ved den røde sirkelen på dekket.
59ab0fd703951_Littforbredt.thumb.jpg.315cae46daa310bce4e0c9a7f4516007.jpg

Med 265/35, prefect fit :)
Riktig_bredde_redigert.thumb.jpg.d1e43d2929d5411211965c2eb8eb8fef.jpg

Og, et avsluttende bilde fra dagens tur med @fxslin til BMW dagene Våler 2017 med BMWCCN.

Til_bimmers_nr._1.thumb.jpg.308ddc7b5947aab5a820ab217529a4d5.jpg



 

Endret av Havers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Endelig kom tråden på denne:-)

Blir veldig moro og kunne følge/delta på arbeidet med bilen videre. Og det er nå den egentlige moroen begynner med litt "forsiktig" optimalisering av ytelsen og andre detaljer!

Samt at du fikk "døpt' den på banen i dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, fxslin skrev:

Se der ja! Endelig kom tråden på denne:-)

Blir veldig moro og kunne følge/delta på arbeidet med bilen videre. Og det er nå den egentlige moroen begynner med litt "forsiktig" optimalisering av ytelsen og andre detaljer!

Samt at du fikk "døpt' den på banen i dag:-)

Sant, nå er det bare moro fremover! Skal ikke se bort i fra at det blir bestilt noe morsomt i løpet av måneden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo fulgt med Fxlin sin tråd her og må jo følge med her og :).

Det aller vittigste her ,som jeg har nevnt til Fxlin tidligere ,er at her har du to biler som jeg virkelig strevet med å like da de kom.

Nå er det biler som jeg virkelig liker begge modellene.

Velkommen skal du være og ser frem til fortsettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Har jo fulgt med Fxlin sin tråd her og må jo følge med her og :).

Det aller vittigste her ,som jeg har nevnt til Fxlin tidligere ,er at her har du to biler som jeg virkelig strevet med å like da de kom.

Nå er det biler som jeg virkelig liker begge modellene.

Velkommen skal du være og ser frem til fortsettelsen :)

Takk for det :)

Morsomt at du har kommet til "vår" side på disse bilene, er som Fxslin sier; det er litt enten eller til utseende på disse!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dessverre blitt lite oppdateringer på disse bilene den siste tiden grunnet andre ikke-bil relaterte ting som tar tid. Ledig tid for arbeid har gått til @fxslin sin Hellrot, og nå går vi mot kaldere tider og snart skal Z`n gjemmes bort for vinteren. 

I forhold til e39`n har jeg en periode merket at den går dårligere enn vanlig, og tidvis har motor bare dødd på lavt turtall eller ved skifte fra R til D eller motsatt. En kjapp diagnose viste en shadow-feil på kamsensor. Slettet denne og bilen var tilbake til god gamle seg :D 

Tenkte også at det kunne være greit å sjekke kanalene på e39`n før vinteren, og da gjøre nødvendig preventivt arbeid for rust. I første omgang har jeg sett på førersiden, og som antydet var det behov for litt kjærlighet - dog ikke uoverkommelig. Ble dessverre ikke tatt så mye bilder da slipingen medførte så mye støv og jeg satte i gang arbeidet litt spontant, men slipte ned til metall rundt plugghull for deksler og ved jekkfester, hatt på Brunox, bodyspray/bodyskitt(?), lakket og hatt på klarlakk. Til slutt fylte jeg kanalen med hulromsmasse og fikk på dekslene igjen. Forhåpentligvis rekker jeg passasjersiden før kulda kommer skikkelig, så skal få tatt noen bilder av det. 

Nytt for min del var oppdagelsen av at jekkfestene ikke er brukbare når de er fjernet (om noen har en god teknikk for å fjerne de uten å ødelegge proppen, må de gjerne dele dette :) ). Det gjør kanskje ikke noe, da de gamle bar preg av bruk, så fire nye ble bestilt :D 

Det jeg dog oppdaget når jeg var ferdig var denne, en bolt i dekket... Slikt er alltid morsom å finne, og man ber om at luften ikke vil sive ut. Kjedelig nok ble det noen kroner for å få plugget dette da det ikke var tett. Enda mer kjedelig var det at jekkfestene som var bestilt (kom i går), ikke var på plass i tide til reperasjon av dekket. Mekaniker brukte en relativt stor gummiplate for å fordele trykket fra jekken, så forhåpentligvis er lakken like hel under dekslene. Dette må jeg sjekke opp når jeg har tid.59d5f4b86739c_Bilde23_09.2017-3.thumb.jpeg.dc187c23d4efcc6fcfddae3dba762624.jpeg

Nye jekkefester som kom i går:59d5f655b7046_Bilde05_10_2017.thumb.jpeg.f3839b0338dca0bd27b460b09311adc5.jpeg

En annen morsom ting som dukket opp med postbilen i går, var 50 liter olje til @fxslin og meg, fordelt på Castrol 5-30, Castrol 10-60 og diffolje til e39 for årets og neste års skift :) Det blir oljeskift før vinterlagring på Z`n og skift av olje på diffen på e39 før vinteren. 

Enn så lenge er jeg i sikleboksen på om jeg skal kjøpe ombygnignskit til Z´n for m50 innsuget nå før vinteren. Bilen sier at det skal bestilles med en gang, og allerede burde vært bestilt, mens hodet sier at jeg mest sannsynlig ikke rekker å montere det å få gleden av det før bilen skal lagres. Får fundere litt på det ut uken 8)

Endret av Havers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående M50 modden, så tror jeg faktisk ikke at vi rekker det på denne siden av året med tanke på hockey sesongen som starter og jeg gidder ikke å skru i kulda!

Vi har jo noen oljeskift +++ mer til som må gjøres de neste ukene. Samt at all din tid er nå satt av til hellrot'en:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, fxslin skrev:

Angående M50 modden, så tror jeg faktisk ikke at vi rekker det på denne siden av året med tanke på hockey sesongen som starter og jeg gidder ikke å skru i kulda!

Vi har jo noen oljeskift +++ mer til som må gjøres de neste ukene. Samt at all din tid er nå satt av til hellrot'en:-)

Nei, du sier noe der. Er vel det jeg har tenkt også :)

Hehe, blir nok hellrot til den er klar ja :D 

Endret av Havers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen fikk jeg tatt en runde på den andre kanalen til e39´n, og det var et lite hyggelig syn... Ingen ukjent problemstilling, men like kjedelig. Her var det hull rundt det bakre jekkfestet, så lar bildet nedenfor snakke for seg selv.

59dce1d074653_Bilde07_10_2017.thumb.jpeg.638dc396596280e16dd922813398b190.jpeg

Da var det ikke annet å gjøre enn å pakke sammen - her må det sveises. Og det før vinteren og saltet kommer! Fremre jekkfeste var rustent, men ingen hull. Midtre del av kanalen var faktisk helt rustfri! I og med at denne siden skal tas, er det like greit å ta andre siden også. Den var ikke like ille, men hadde vel kommet dit over vinteren eller neste. Den positive siden av dette er at indre del av kanalen ser helt uberørt ut :) 

Når været først var bra i forrige uke, og all oljen allerede stod klar, sendte jeg en melding til @fxslin om vi skulle smelle til å bytte olje på bilene og surre rundt litt. Da mangler det bare en god vask og polering, samt bytte av hjul så er bilen klar for garasjen over vinteren. @fxslin fikk knipset et bra bilde av rumpa på bilen også! 59dce45a011a9_Bilde06_10_2017.thumb.jpeg.1d45917f98a16e63c19fb5d642c3af43.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har fått brukt den siste tiden i en litt småtrang hverdag å gjøre bilen klar for vinterlagring. Ble en grundig vaskerunde, deretter litt pre-wax og en runde med voks før den ble klar. 

Før vaskerunden:
59ff4f2e4b0a1_Bilde13_10.201714_30_48.thumb.jpg.c64e31708890295d7c4b6e9b3c06891b.jpg59ff4f49eb9a4_Bilde_13_10.2017_14_30_41.thumb.jpg.1c145dc0c279507cec7a94a441d8afa6.jpg

Etter polering:
59ff4fbbc1e38_Bilde14_10.201713_52_32.thumb.jpg.f92d1efb2ff28daa15ca8197ba5d7d2d.jpg59ff5074d8c9e_Bilde14_10.201713_51_09.thumb.jpg.2b08340a14d4726fc3063cae8f680968.jpg

Ble dessverre dårlig med bilder i mellom før vask og ferdig resultat :-P

Jeg har en stund vurdert om det kunne vært kjekt med en hardtop til bilen. Ikke fordi man må ha det, men fordi det kan være praktisk med tanke på å forlenge sesongen, samt godt å ha på lengre turer om ikke været er helt topp. I tillegg vil det jo bidra til verdien på bilen :) 

@fxslin lette en periode etter hardtop til sin hellrot, og kom til slutt over to stykker som var interessante. Han kjøpte en, og jeg tenkte da jeg kunne kjøpe den andre om den var i så god stand som selger hadde fortalt. På fredag ble det da en 2,5 timers kjøretur for å ta en titt og eventuelt kjøpe. Da vi endelig kom frem, var det tydelig at denne ikke var brukt på en stund. Hardtoppen var hengt med lakken inntil veggen, full av støv og spindelvev. Vi fikk den ned og "god stand" var ikke begrepet jeg ville brukt :shock: Masse småriper, noen større samt flere hakk i kantene som hadde flasset av. Tenkte shit heller, har kjørt så langt og det er ikke aktuelt å betale avtalt pris. I værste fall måtte den lakkes opp, i beste fall kan man få et halvveis godt resultat på med litt rubb, polering og lakkstift. Skulle den bli perfekt, måtte den lakkes... Fikk prutet ned til hva jeg fant akseptabelt etter tilstanden, og plukket den med meg i håp om å få den litt ålreit :) 

Gårsdagen gikk selvfølgelig da med til å jobbe med toppen for å se om det var mulig å redde den. Med tanke på utgangspunktet, ble den overraskende bra. Har ikke rukket å ta lakkstift på kantene hvor lakken er skallet av, men det får komme en dag det også. Blir litt voldsomt med for mye bilder av alle merker og riper, men dette bildet gir omtrent et anslag på hvordan det sto til:

59ff51ab4da54_Bilde04_11.201709_50_43.thumb.jpg.89c26e85278ade275bd8584208a132bb.jpg

Skrapemerker etter at støvet var vasket vekk:

59ff51eb9d397_Bilde04_11.201710_11_39.thumb.jpg.a89823748066be0ef08b712875bfe215.jpg

Merket fra bildet ovenfor etter rubb, ripefjerning, pre-wax og voks/sealer:

59ff52818155f_Bilde04_11.201713_06_23.thumb.jpg.27ebd0a575f7aec813f6db86556561b6.jpg

Etter noen timers jobb, ble den slik:

59ff53523bb7c_Utennavn-1.thumb.jpg.0221d2ca662c5aa1ea5f5d71bbb4fa85.jpg59ff52e8b48c9_Bilde04_11.201713_06_04.thumb.jpg.f6bc8d4ed93d4a77699288ba2568ae09.jpg

Den ble langt fra perfekt og bildene av ferdig resultat lyver nok litt. Den ble likevel uten tvil mye blankere 8) De dypeste ripene og hakkene, som ikke synes på disse bildene, skal fylles med stift. Skal den bli i "god stand" må den nok innom en lakkboks :) Det er likevel ingen hast, toppen skal kun på når det er nødvendig og vil ikke være på for daglig bruk. Dette kan jeg vel gjøre over vinteren eller til våren. Nå gjenstår det bare å få montert festebrakettene i 2.8 og prøvemontere toppen på den, så blir toppen satt på stativ over vinteren slik at softtoppen holder seg fin ved lagring. Når det er gjort kan trekket dras over 2.8, så går den i en forhåpentligvis kort vinterdvale :D

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Havers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gabz skrev:

Flott jobbet her :) 

Takk for det, ble overrasket over hvor mye bedre den ble med litt jobb! Som sagt er det noen stygge hakk i kantene bak og foran, men det er ingen hast enn så lenge. Nå ser den ikke helt forferdelig ut, og da går det an å vise seg med den :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...