Gå til innhold

Performance Power Kit på Euro 6 motoren


Stians12
 Share

Anbefalte innlegg

Til daglig kjører jeg en 2015 mod 120d med Performance Power Kit. Her får jeg 200 hp og 420 nm. Som familiebil har jeg en Audi A6 som jeg vurderer å bytte med en BMW X3 20d 2015 mod. De fleste X3'ene fra 2015 er levert med utstyrskode 843 - Redusert motoreffekt, noe som gir bilen 163 hp. Min tanke var at dette ikke er noe problem da jeg bare monterer Performance Power Kit. Til min forundring fikk jeg opplyst at det ikke var mulig å montere PPK på 2015 mod X3 20d da denne bilen har fått den nye Euro 6 motoren. 

Er det noen som har kjennskap til om man enten kan tilbakestille den reduserte motoreffekten, eller om man kan montere PPK på en Euro 6 motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW leverer dessverre ikke MPPK til B47-motoren som ble levert i disse (bl.a. derfor politiet kjører 525d, og ikke 520d med MPPK som var planen). Det bør være mulig å få tilbake de originale 190 HK-ene, men problemet er nok å finne noen som kan/vil dette.

Ellers får man jo MPPK til 30d-motoren også, men da er det fort en litt annen pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, awt skrev:

BMW-forhandlere er dessverre ikke like hyggelige som Volvo-forhandlere, så de gjør ikke det er jeg redd.

Det har ikke noe å si om vi gidder eller ikke. Bilene leveres med egen leveransekode fra fabrikken som ikke går an å fjerne. Dessutten så har Volvo 1/10 styreenhet i forhold til BMW, så dem setter i gang og programmerer under servicen. Det kan ta opptil 3 timer å programmere en bil hos oss, litt avhengig av bilens utstyr og software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
46 minutes ago, papertiger said:

Det var en veldig gammel tråd, men BMW har etter at denne tråden var aktuell kommet med MPPK til B47 også, gir ca. 205hk mener jeg å huske. Spesielt gunstig for de med 843-kode, men gunstig er kitet uansett ikke.

OK, takk for info. Er MPPK eneste (og enkleste) mulighet for å øke effekten? Og de bruker det i alle firmaer som tuner motorer?

Hvor kan jeg se om jeg har 843-kode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MPPK er noe BMW leverer, og kan kun fås via forhandlere og den slags. Andre tunere gjør ting på andre måter.

Hovedforskjellen er at MPPK kan godkjennes i vognkort og at den ikke påvirker eventuelle garantier.

Om bilen din har redusert effekt har den 843. Om det er snakk om en bil nyere enn 2017(?) har den nok ikke denne koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

MPPK er noe BMW leverer, og kan kun fås via forhandlere og den slags. Andre tunere gjør ting på andre måter.

Hovedforskjellen er at MPPK kan godkjennes i vognkort og at den ikke påvirker eventuelle garantier.

Om bilen din har redusert effekt har den 843. Om det er snakk om en bil nyere enn 2017(?) har den nok ikke denne koden.

Rettelse: Alt av tuning kan registreres i vognkort, om det er TUV-godkjent osv, at det er tuning som ikke øker utslipp av skadelige gasser osv. :) Men en 2015 B47 har jo ingen garantier å ta vare på, så her kunne man jo fått inn noe annet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, awt said:

Om bilen din har redusert effekt har den 843. Om det er snakk om en bil nyere enn 2017(?) har den nok ikke denne koden.

Ja, det er en 2016 mod med 163 hester, så da har den nok en 843-kode. 

Jeg fikk forresten tilbud fra BMW om ny programvare i motorstyringen for å unngå potensielle problemer med EGR-kjøleren, men da er jeg vel tilbake på 163 hk igjen?

Jeg får bare håpe at tuningen som er gjort er bedre en den oprinnelige programvaren med tanke på potensielle problemer med EGR-kjøleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, 525TDSA said:

Jeg fikk forresten tilbud fra BMW om ny programvare i motorstyringen for å unngå potensielle problemer med EGR-kjøleren, men da er jeg vel tilbake på 163 hk igjen?
 

Ja det må du nok belage deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
On 3/8/2023 at 2:49 PM, fupsaker said:

Rettelse: Alt av tuning kan registreres i vognkort, om det er TUV-godkjent osv, at det er tuning som ikke øker utslipp av skadelige gasser osv. :) Men en 2015 B47 har jo ingen garantier å ta vare på, så her kunne man jo fått inn noe annet. :) 

Hvor kan man få TUV godkjenning til B47? spurte Vestfold Custom men de kunne ikke få noe på BMW :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...