Gå til innhold

E6x 530D motoren og gearkasse


Ungdommen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, 

vill få en enda bedre oversikt over hva som er mulig og gjøre med M57 motoren, sett bort ifra det vanlige slikt som fjærning av EGR, DPF og Swirl Flaps. Vet at man kan få tak i større Fmic, men hva med bedre eksos og turbo feks? Samt dyser? 

Og hvilke forskjellige gearkasser ble E6X 530D levert med? Og hvor mye Nm tåler disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.9.2017 at 14.04, Otis skrev:

Girkasser er vel 600nm uansett. 

TRF har alt du trenger. Se på quickfix.no

Er det noen som driver og forsterker disse automatkassene (er vell veldig få E6X med akkurat denne motoren og manuell kasse)? Fant ikke noe om det på quickfix/TRF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lette etter bil, titta jeg mye på e61 med manuell kasse. Fikk aldri prøvd en før jeg kjøpte bil. Vurderte blant annet å kjøpe en et stykke unna, men den ble tatt bort fra finn da jeg kjøpte bil. Kjører latmannsgir nå, og det er egentlig helt greit. 530d er vanskeligere å finne enn 525d riktignok. 

https://www.finn.no/car/used/search.html?body_type=4&engine_effect_from=177&engine_fuel=0%2F2&make=0.749&model=1.749.2131&sort=0&transmission=1&year_from=2004&year_to=2010

 

Riktignok et par 520'er der også, men du kan jo ta en titt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ungdommen skrev:

Er det noen som driver og forsterker disse automatkassene (er vell veldig få E6X med akkurat denne motoren og manuell kasse)? Fant ikke noe om det på quickfix/TRF. 

Ja Automatgearservice i Bergen/Åsane forsterker girkasser. Jeg fikk forsterka girkassen i min gamle 530D fra å tåle ca 400nm til å tåle 600-700nm. Jeg kjørte med denne kassen med 700nm i nesten 100.000km før jeg solgte bilen

I en E60 har du ZF 6hp26 som tåler 600nm originalt. Jeg tipper de kan få den til å tåle 1000nm om du ønsker men de bygger det du trenger. Disse folka er dyktige. 

Her har de forsterka en ZF 6hp28 som sitter i en 2008 Audi Rs6 med bortimot 1000hk. Denne kassen tåler 700nm originalt, her har de montert alt som er på markedet av forsterkning. De antok at den tålte ca 1200nm etter denne ombyggingen. 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Remember ZF’s rating is for the warranty period { 100,000 km }, their durability testing is run at the full rating { 600 nm } simulating the estimated gear changes that the box will make in 100,000 kms

So in the real world peak loading can be enormously higher. Given a billet input shaft but standard plates and clutches. That's a torque loading of 1180 nm. Of course the life expectancy is greatly reduced from 100,000 kms at this torque level." 

Letet opp litt info om ZF 6HP26 kassen. 

http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=37340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye som kan gå ei stund,  å høre på synsing rundt på diverse forum i verden skal tas med ei stor klype.  

Du kan jo samtidig Google etter folk som har hatt problemer med samme kasse så finner du mye der også :) 

Det som uansett er lurt er å gå til folk med peiling å få tatt service/flushing på kassen før den tar kveld. De kan fortelle deg en del ut ifra tilstanden på den gamle olja. Er det mye clutchlamell rester i olja så har den det allerede tøft. Men lameller kan byttes hvis det gjøres før det havarerer helt. 

Kjører du til det havarerer helt blir det dyrere å fikse. 

Problemet med å kjøre med mye mer moment enn kassen er laget for er at temperaturen stiger. Det går først og fremst utover olje og lameller.  Når filteret er tett av lamellrester og solenoidene tetter seg så faller oljetrykket i kassen. 

Er olja derimot normalt mørk av alder så har kassen det sannsynligvis bra. 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...